Yamaha RBX375!

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
gäst

Yamaha RBX375!

Inlägg av gäst »

Jag tänkte recensera min Yamaha RBX375 som jag har spelat på i ungefär, två-tre år nu. Och det har varit en tid av både glädje och irritation, glädje av att det är en grymt trevlig bas med riktigt bra grundljud. Irritation av att den, enligt mej, slukar batterier.

Men nu till själva recensionen, det är en femsträngad aktiv bas med två stycken humbuckers, tror jag, correct me if im wrong, och två bands EQ och en pan pot som jag aldrig har fattat vad den gör riktigt, nån kan gärna förklara.

Greppbrädan är rosewood, kroppen är al och halsen är lönn, 23 stycken band, 34" skala.

Men iallafall, detta var min andra bas jag nånsin ägt, när jag hade spelat i ungefär, runt ett år så bytte jag upp mej till denna från en Epiphone nåntingnånting, som jag ångrar att jag sålde iofs.

Jag har spelat den genom en Hartke-topp, en Fender bassmancombo, nån asgammal Yamahatopp och en JJlabskombo. Och den lät sämst genom Yamahan.

I hartke-toppen lät den skönast, det var det rätt stiffa hardcoresoundet jag ville jag, just på den tiden iallafall, och jag blev riktigt nöjd med hur den lät, jag är tyvärr ingen expert på basljud men jag tyckte den lät bra iallafall.
Genom fender bassmancombon så lät den också rätt sjysst, vid dom tillfällena så stämde jag ner C G C F, och den lät fortfarande riktigt tydligt och sjysst, fast då ville jag att den skulle låta lite "kladdigare", och det gjorde den också.
Genom dom andra två stärkarna ska vi inte ens prata om hur den lät...

Halsen är väl mediumlättspelad skulle jag tro, det är inte direkt smal som en pinne, men som sagt, medium typ, jag har aldrig riktigt haft den justerad exakt så jag vill ha den, låg action utan rassel, men den har kunnat tillfredsställa mej ändå. Halsen ska jag nog inte kommentera, den funkar rätt bra. Stallet är också riktigt stabilt, likaså stämmisarna.

Och för att slänga in lite extra så hänger den helt underbart över axeln, inge framtung, och inge baktung heller, den hänger perfekt, iallafall på mej, den är rätt perfekt tung också, vet inte hur mycket den väger, men kanske 3-4 kilo, det enda jag kan klaga på är att jag har den nere vid knäna så när jag har showat lite så har den dunkat emot högerknät så man har ett jättestort blåmärke där..

Fråga mer än gärna om ni har några frågor! Och säg till om ni har synpunkter eller rättningar!

xxx, Fredrik
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Enligt http://www.yamaha.com/guitars/products/ ... CT,00.html så har basen en master volym och en pan pot.
Pan pot eller blend innebär att du med denna steglöst sveper mellan mickarna, dvs i ena bottenläget har du fullt flät på en mick i andra har du fullt på andra micken. I mittläget går båda mickarna på fullt.
Uttrycker jag mig begripligt?
Finns en tråd någonstans där bl.a. detta avhandlas.
Jämför med t.ex. jazzbasen som har en volym för varje mick, men där det med lite meck är möjligt att fippla in en master volym och en pan/blend pot.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:Enligt http://www.yamaha.com/guitars/products/ ... CT,00.html så har basen en master volym och en pan pot.
Pan pot eller blend innebär att du med denna steglöst sveper mellan mickarna, dvs i ena bottenläget har du fullt flät på en mick i andra har du fullt på andra micken. I mittläget går båda mickarna på fullt.
Uttrycker jag mig begripligt?
Finns en tråd någonstans där bl.a. detta avhandlas.
Jämför med t.ex. jazzbasen som har en volym för varje mick, men där det med lite meck är möjligt att fippla in en master volym och en pan/blend pot.
två bands eq, panpot och master har den

Mjo, jag förstår precis vad du menar nu, tack!

Jag har dock vridit och vänt på den men jag hörde ingen markant skillnad! :o
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

MrFredrik skrev: Jag har dock vridit och vänt på den men jag hörde ingen markant skillnad! :o
Skumt!
Har du testa att sätta tonkontrollerna i mittläge = ingenfärgning av ljudet och sedan svepa mellan mickarna?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
MrFredrik skrev: Jag har dock vridit och vänt på den men jag hörde ingen markant skillnad! :o
Skumt!
Har du testa att sätta tonkontrollerna i mittläge = ingenfärgning av ljudet och sedan svepa mellan mickarna?
kanske dags för ett besök hos basdoktorn annars? :roll:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
MrFredrik skrev: Jag har dock vridit och vänt på den men jag hörde ingen markant skillnad! :o
Skumt!
Har du testa att sätta tonkontrollerna i mittläge = ingenfärgning av ljudet och sedan svepa mellan mickarna?
Näe, det har jag inte prövat tror jag, är inte säker. Jag vet heller inte vilken pot som är vilken haha, bara mastern är jag helt säker på.

Men jag har tyvärr ingen tillgång till förstärkare nånstans just nu så det blir svårt att pröva. :(
Skriv svar