Windmill/Galli strängar

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Windmill/Galli strängar

Inlägg av Klopper »

Windmill pure nickel bass strings.
Förberedelser.
Efter att ha blivit uppmärksammad på dessa strängars existens och Boom och BasMartin gav intrycket av ren extas blev jag ”lätt” nyfiken på dessa. Fiskade upp ett 5 str set hos 200071 som Mala så hyggligt hade lämnat där. Strängar och pengar bytte ägare och vips så var dom mina. Då mina Fendersträngar suttit på aningen för länge och greppbrädan av detta skäl inte var våldsamt ren (jodå jag torkar av den med jämna mellan rum, typ en gång i veckan) och det var för mig okända strängar bestämde jag mig för att göra en noggrann sanering.
Efter att de gamla strängarna avlägsnats så plockades isopropylalkoholen fram (ginen var slut) och greppbrädan fick sig en första svabbning. Trasan var inte grann efter detta. I brist på bättre så blev det en dos lemon oil, (Fan att det inte går att få tag på Gurians fingerboard oil längre!!!!! Lemon oil suger gamla brottarbrallor! Skall nog försöka blanda ihop en bättre lösning själv!) sedan åkte Dremeln fram. Började med att polera med en filttrissa. Gick väl så där. Dit med en polertrissa av lump. Nu blev det mumma. Allt gammalt klägg som satt fast närmast banden försvann i ett nafs, även banden blev blanka och fina. Jag borde väl ha tagit tillfället att ge banden en lätt slipning men jag hade ingen lust. Får bli nästa gång.
Med en ren och fin greppbräda och blanka band var det dags att stränga upp basen, en Yamaha BB5000.

Strängarna.
Börjar med det viktigaste!
Vikten!!!!!
Strängpaketet vägde på hustruns hushållsvåg 173 gram, befriade från plast och papper blev nettovikten 128 gram. Nog så viktigt, man vill ju veta vad man släpar med sig extra på hemvägen! Dimensionerna är .045, .065, .085, .105 och .125. Inga större överaskningar med andra ord fast jag blev en aning oroad av .125 som B-sträng. Nåja. Strängändarna var lindade i en sympatisk silvergrå tråd som matchade strängfinishen utomordentligt. Strängarna var även mycket behagliga att ta i (har tidigare träffat på strängar som var riktigt lebsiga att ta i, gav mig samma obehagskänsla som en gaffel dragen över en griffeltavla, huh!). Strängarnas ”aktiva” längd var väl tilltagen, string through body eller 35” torde inte vara något som helst problem. En trevlig twang infann sig i samband med grovstämning. I och med att de gamla Fendersträngarna var av typen taperwound så behöver man inte vara partikelfysiker för att inse att en smula justering av stränghöjd var att vänta, så även intonering. Men detta fick vänta till dagen där på då hustru och dotter inte tycker om att jag för ett jävla liv sent på kvällen. För dom som undrar så intonerar jag och justerar stränghöjd live med stärkaren på bra blås. Är för snål för att köpa stämapparat så länge öronen funkar ok!

Äntligen ny dag!
Beväpnad med en sorterad samling skruvmejslar och ett gott humör gav jag mig då i kast med justeringen. E och B strängen var inte helt överaskande en aning höga men varför börja med det självklara? Jag gav mig på G-strängen (sic!) först för den kändes en aning trög att spela på. Efter att sänkt den c:a 2,5 mm utan att det börjat rassla blev jag konfunderad! Är det någon som driver med mig alt. varit och skruvat på stallet under natten? Fortsatte sänka strängen och när jag sänkt c:a 4 mm kom rasslet, höjde upp 3 ångström och det var borta. Upprepade proceduren på D och A strängen, samma sak. Va fan är det som händer? Så lågt har jag aldrig kunnat ha strängarna. E och B var raskt avklarade och en smärre intonation gjordes. Mumsfilibaba!
Trodde jag!
Det lät fördjävligt!
En grotesk obalans i volym mellan strängarna, G och D strängarna överröstade resten av strängarna, och det rejält. Det var bara att börja justera mickarna. Här någonstans så frasade det till i kupan och jag gjorde ett försök att analysera min högerhandsteknik. Kom på att jag automatiskt kompenserat med hårdare anslag på G och D. Även mick setup:en skärskådades. Hmm! Mickarna var skidbackejusterade, dvs G och D strängarna slickade mickarna medan övriga strängar låg allt längre från mickarna. Dubbel hmm!
Ett liljeholmens fladdrade till och brann sedan med en allt klarare låga. Kan det vara så att Fendersträngarna var ojämna i volym? Efter en stunds skruvande och testande så var saken klar. Mickarna hade landat i något som med lite god vilja kan kallas för fabriksjustering. Ingen skidbacke längre och det lät bra. Mycket bra! Den inbördes volymen mellan strängarna var utmärkt. Efter en stunds spelande så började högertassen anpassa sig, dvs inte på långa vägar så hårt anslag på G och D strängarna. Hurra! Då jag dras men konstant värkande händer så var detta rena himmelriket.
Hur låter dom då?
Att med ord beskriva ljud är nära nog omöjligt men jag skall göra ett försök.
Först och främst så låter dom varmt, och detta utan att bummla eller booma. Mina farhågor om att .125 skulle vara en aning för tunt som B-sträng kom helt på skam. Det finns även ett bra twang i strängarna och detta utan någon form av ziing som jag vant mig vid från Fendersträngarna. Jämnheten i volymen mellan strängarna impade också.
Ytan/finishen bidrog också till välljudet. Det var inte på långa vägar så mycket ”hss”ljud vid glissando osv. Kort och gott, på min Yamaha BB5000 var detta helt rätt strängar, om inte tillgången på dessa strängar stryps så skall det mycket till för att några andra strängar skall komma på. Övriga basar i samlingen då? Ja det vete fan då mina tre huvudyxor är justerade för att ge helt olika ljud och spelkänsla. JB 78:an med BadAss 2 stall har ett egetkomponerat Fender super bass strängset .040, .060, .085 samt .105, justerad främst för slap, men går det att plocka samman ett dylikt set Windmill/Galli strängar så vete tusan om inte jag bytte fabrikat ( hör du mig MALA!). Larrivée 6:an har ett standard Fender super bass och här låter strängarna utmärkt, EMG mickarna till trots. När dessa mickar är utbytta - så vem vet?
Slutsatsen är……
På min BB5000 låter Windmill/Galli strängarna kalas och så länge Mala eller någon annan kan leverera dessa och till ett humant pris (jag gav 350 pix) så skall det mycket till för att jag skall byta till något annat.
Fredrik K / Klopper

edit: obegriplig formulering!
Senast redigerad av Klopper den sön 30 mar 2008, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag kan egentligen inte säga tack för recensionen eftersom det är Galli och inte jag som tillverkar men de flesta som köpt basar har anmärkt på att strängarna är så grymt bra och jag håller med. Kommer att fortsätta ha bra priser. Det är synd att Galli har haft problem med leveranserna av flats för de är verkligen snorbra, har lagt på den både på min nya Alembic, på min vita bandlösa 5 och på min vita Spitfire.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Mycket trevlig läsning och en bra recension!
Får kanske bli till att prova när lagret på stål här hemma är slut då.
MALA skrev:Det är synd att Galli har haft problem med leveranserna av flats för de är verkligen snorbra, har lagt på den både på min nya Alembic, på min vita bandlösa 5 och på min vita Spitfire.
Det där var ganska oväntat Mala måste jag säga! Alembic och flats är väl kanske inte det första man tänker på, men jag är övertygad om att det låter mumma!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

groovyjr skrev:Det där var ganska oväntat Mala måste jag säga! Alembic och flats är väl kanske inte det första man tänker på, men jag är övertygad om att det låter mumma!
Inte på Series 1 basen utan på den bandlösa femman, ska använda den på gig imorgon, bilder kommer

*edit* på Series 1 sitter det numera Windmill/Galli nickel rounds, låter fläsk, sustain på ungefär hur mycket som helst :P
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Okej, nu är jag med! :oops:
Blev lite förvånad milt sagt...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

groovyjr skrev:Okej, nu är jag med! :oops:
Blev lite förvånad milt sagt...
Du är förlåten :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Janne

Inlägg av Janne »

Tack för recensionen, blir nog till att prova. Fast just nu ligger ett oöppnat paket warwick och väntar här. Hur beställer man windmillsträngarna?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jan Brodin skrev:Tack för recensionen, blir nog till att prova. Fast just nu ligger ett oöppnat paket warwick och väntar här. Hur beställer man windmillsträngarna?
Man skickar ett mail till mig :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

MALA skrev:
Jan Brodin skrev:Tack för recensionen, blir nog till att prova. Fast just nu ligger ett oöppnat paket warwick och väntar här. Hur beställer man windmillsträngarna?
Man skickar ett mail till mig :wink:
Hej!
Finns de i 40-60-80-100 ?
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Fläppen skrev:
MALA skrev:
Jan Brodin skrev:Tack för recensionen, blir nog till att prova. Fast just nu ligger ett oöppnat paket warwick och väntar här. Hur beställer man windmillsträngarna?
Man skickar ett mail till mig :wink:
Hej!
Finns de i 40-60-80-100 ?
/Thomas
Jodå, regular är i den dimensionen och medium är 045-105
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tack för recensionen. Är de mjuka, medium eller styva? Antar medium eftersom du inte behövde justera dragstången (tycker Fendersträngarna är medium om vi pratar nickelroundsen).
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

groovyjr skrev:Mycket trevlig läsning och en bra recension!
Får kanske bli till att prova när lagret på stål här hemma är slut då.
MALA skrev:Det är synd att Galli har haft problem med leveranserna av flats för de är verkligen snorbra, har lagt på den både på min nya Alembic, på min vita bandlösa 5 och på min vita Spitfire.
Det där var ganska oväntat Mala måste jag säga! Alembic och flats är väl kanske inte det första man tänker på, men jag är övertygad om att det låter mumma!
Elektroniken i Alembic Series 1 och 2 är anpassade till flatwounds.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Galli är mkt bra grejer!
jag brukar tänka att en sträng är en ungefär en sträng. men Galli är nästan två!
är det inte Mattisson som har agenturen?
nu måste jag sticka till kumla och köpa ett nytt set!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Danne skrev:Tack för recensionen. Är de mjuka, medium eller styva? Antar medium eftersom du inte behövde justera dragstången (tycker Fendersträngarna är medium om vi pratar nickelroundsen).
Tackar!
Dom är möjligen en aning styvare än motsvarande Fender vad gäller G och D. A upplever jag som lika medans E och B är en aning mjukare, vilket inte är så konstigt då de sistnämda är tunnare.
Fendersträngarna hade samma dimensioner utom E som var .110 och B som var .130. Fender Super Bass 8255-5M
I och med att jag kunde sänka strängar rätt duktigt så "känns" strängarna "snabbare"!
Dragstången har jag inte behövt justera på åtminstånde 10 år. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Håller med! Galli is da shit. Har dom på streamern och jag är helnöjd! Det får bli ett par paket till.

Kommer dom till sexor också MALA?

EDIT:

Ja Patrik, det gör dom!

Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har inte fått svar ifrån galli om jag fick beställa ett custom-guage sätt av dem. Trist. Riktigt sugen på att testa nya strängar nu när jag ändå labbar med stall på den bandlösa..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Liten skrev:Har inte fått svar ifrån galli om jag fick beställa ett custom-guage sätt av dem. Trist. Riktigt sugen på att testa nya strängar nu när jag ändå labbar med stall på den bandlösa..
Vilken sort och vilka dim är du ute efter?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Klopper skrev:
Liten skrev:Har inte fått svar ifrån galli om jag fick beställa ett custom-guage sätt av dem. Trist. Riktigt sugen på att testa nya strängar nu när jag ändå labbar med stall på den bandlösa..
Vilken sort och vilka dim är du ute efter?
Magic bass strings
Stainless steel
35-45-65-85-105
Utan silkeshölje lindat i ändarna och där E-strängen är taperwound.. så man garanterat håller stämmningen vid re-tuning efter d-tuning.. oj.. det vart en rolig mening..

Får se om det går att beställa löst.. annars blir det DR igen.. (har ju faktist inte testat dem ännu i rätt gauge.)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:
Klopper skrev:
Liten skrev:Har inte fått svar ifrån galli om jag fick beställa ett custom-guage sätt av dem. Trist. Riktigt sugen på att testa nya strängar nu när jag ändå labbar med stall på den bandlösa..
Vilken sort och vilka dim är du ute efter?
Magic bass strings
Stainless steel
35-45-65-85-105
Utan silkeshölje lindat i ändarna och där E-strängen är taperwound.. så man garanterat håller stämmningen vid re-tuning efter d-tuning.. oj.. det vart en rolig mening..

Får se om det går att beställa löst.. annars blir det DR igen.. (har ju faktist inte testat dem ännu i rätt gauge.)
Det är enbart 035 som fattas, resten finns, utan silkestråd är inga problem och jag tror att det går att få taperwound på E-strängen. Jag kollar på mitt håll också. Problemet kan vara att det är ett unikt önskemål där man inte kan sälja tillräckliga kvantiteter för att utveckla, men vi får se
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Liten skrev:
Klopper skrev:
Liten skrev:Har inte fått svar ifrån galli om jag fick beställa ett custom-guage sätt av dem. Trist. Riktigt sugen på att testa nya strängar nu när jag ändå labbar med stall på den bandlösa..
Vilken sort och vilka dim är du ute efter?
Magic bass strings
Stainless steel
35-45-65-85-105
Utan silkeshölje lindat i ändarna och där E-strängen är taperwound.. så man garanterat håller stämmningen vid re-tuning efter d-tuning.. oj.. det vart en rolig mening..

Får se om det går att beställa löst.. annars blir det DR igen.. (har ju faktist inte testat dem ännu i rätt gauge.)
Ok.
Hade det varit PNBS så hade vi kunnat snickrat ihop något.
Men men! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Liten skrev:
Klopper skrev:
Liten skrev:Har inte fått svar ifrån galli om jag fick beställa ett custom-guage sätt av dem. Trist. Riktigt sugen på att testa nya strängar nu när jag ändå labbar med stall på den bandlösa..
Vilken sort och vilka dim är du ute efter?
Magic bass strings
Stainless steel
35-45-65-85-105
Utan silkeshölje lindat i ändarna och där E-strängen är taperwound.. så man garanterat håller stämmningen vid re-tuning efter d-tuning.. oj.. det vart en rolig mening..

Får se om det går att beställa löst.. annars blir det DR igen.. (har ju faktist inte testat dem ännu i rätt gauge.)
Det är enbart 035 som fattas, resten finns, utan silkestråd är inga problem och jag tror att det går att få taperwound på E-strängen. Jag kollar på mitt håll också. Problemet kan vara att det är ett unikt önskemål där man inte kan sälja tillräckliga kvantiteter för att utveckla, men vi får se
Oj.. coolt! Ja hör av dig så får vi se helt enkelt!
Just nu spelar jag med 2 st g-strängar.. :roll: känns förvånansvärt bra..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Liten: du är inte som alla andra :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Diesel skrev:Liten: du är inte som alla andra :P
Ain't that the truth! Men hittils finns inga bevis! alla sex-tapes är borttagna från u-2ben :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Här stod det ju om Nickelsträngarna... :(

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:Här stod det ju om Nickelsträngarna... :(
Just det :lol: Allvarligt talat så säljer jag minimalt med stålsträngar. Nästa gång jag tar hem strängar ska jag ta med några set så kan du få ett för att testa
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar