Yamaha BB800 -79

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Yamaha BB800 -79

Inlägg av Phear »

Dags att skryta lite om den här basen! :D
Ja, den är tung!
Ja, den är stor och tjock (men inte klumpig)
Ja, den har ganska låg output.
Och JAAAA, vad den låter bra!
Värme, fett och punch! Har väl till och från tyckt den låtit hyffsat bra ( med nya strängar), men det har ju varit kringutrustningen som som inte tillåtit basen att andas...
Nu sitter det Daddario Chromes på som jag aldrig testat förr. Har testat den genom en Unicornbass 1x10 (rekommenderas) och den lät som beskrivet ovan, fast med en klarhet i ljudet samtidigt. Med min Tks 2128 och en Fafner blev ljudet inte lika klart, av flera orsaker: helt olika högtalare (inkl. viss klasskillnad) och förstärkare, olika lokaler (vår replokal är mer dämpad), och nedstämd till C ist. för E. Men med mera mid och diskant så lät det riktigt bra även med Fafner och 2128. Kör lite dist med Boss odb-3. Det blev ett j-la Morr kan jag lova! Basen vibrerar rätt bra också, med nada volym och plektumanslag som känner jag vibrationerna ända ut i öronpropparna.

Kan väl tillägga att vi försöker spela nån slags metal, och det funkar hur bra som helst trots att man kunde tro att en gammal bas med låg output inte skulle trivas i det sammanhanget.
Nöjd! Glad! Spelsugen!

Enda abret är att jag samlat på mig en hel hög pickuper, kropp och hals som jag tänkt experimentera med för att hitta "mitt" bassound, men jag ligger så pass nära nu att jag vete f-n om det behövs... :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!