Tech21 Bass Fly Rig

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av BBQV »

Bild

Efter att ha spelat igenom alla föreslagna inställningar i manualen och skruvat lite på känn så börjar jag få kläm på den här lilla manicken!

SansAmpdelen är väldigt lik VT Bassen, men det känns som att de tagit bort extremlägena. Alla kontroller funkar som jag är van men de går liksom inte hela vägen. Jag gillar det, alla kontroller är fullt användbara hela vägen.

Kompressorn är enkel och låter riktigt bra, d.v.s. "inte alls" om man så vill. Väldigt transparent. En ratt styr mängden kompression, en reglerar diskantbortfall och en styr volymen. Man kan alltså ha den på jämt för att få ett bra grundljud eller använda den som en effekt i vissa låtar eller partier.

Boostfunktionen gillar jag, och jag visste inte ens att jag behövde en! En volymkontroll och en knapp för att välja pre/post SansAmp. Jag kommer nog att använda den för att pusha SansAmpen till overdrive, men postläget är också användbart om man vill ha en clean boost för solon e.d.

Chorusdelen är lika enkel som boosten, en on/off-kontakt och en ratt för mängden chorus. Den låter bra också, men om man gillar diskreta, skimrande ljud så kan den vara lite för grovkornig. Håll ner switchen ett par sekunder så får du en stämapparat som funkar utan konstigheter.

Octafiltret är den svaga punkten. Själva filtret, autowah, är bra men fuzz och octave är lite svårrattade. Filtrets ljud styrs av två rattar, Q och Range, och kan användas som en vanlig autowah. Octave och Fuzz har bara varsin på/av-knapp.
Fuzzen är väldigt fuzzig och man kan inte ställa mängden, av eller på är det du kan välja på. Dessutom har den en gate som gör att den stängs väldigt abrupt när tonen klingar ut. Men den spottar och fräser på ett väldigt ilsket sätt!
Octaven triggar bra, den går lägre än jag är van vid, men har en ganska hård ton (fyrkantsvåg säger experterna) och låter fuzzig på toppen. Ljudmässigt är den ganska lik en EHX Multiplexer. Den är lite långsam i attacken, med bara octavetonen på (utan basens egen ton) är det som att stå väldigt långt från förstärkaren, en märkbar fördröjning. Räddningen heter Mixratten. Om man mixar in lite ren signal så funkar octaven, men om man använder mycket octave eller vill ha ett "snyggt" ljud så får men leta nån annanstans.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det här är en väldigt användbar mojäng. Den är liten, tålig och låter grymt bra! Om man kombinerar effekterna i Octafiltret med compressorn så kan man ratta in moogsyntiga ljud som låter övertygande och är användbara (om man spelar musik där det behövs moogsyntiga ljud vill säga...) men fuzz och octave bör inte vara huvudanledningen för ett köp, då blir man besviken. Jag blev mest positivt överraskad av boosten, den var riktigt användbar. Compressorn och choruset är också riktigt bra. Att SansAmpen levererar är ingen överraskning, det visste jag att den skulle göra!


EDIT: Healons uppmärksammade mig på en märklig grej. Om compressorn är på och Comp-ratten står på noll så låter octaven skit. Den trackar dåligt och fladdrar som en ond fjäril över hela bottenregistret. Det räcker att knuffa upp compressorn ett snäpp så är man på banan igen. Mycket märkligt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av mrbaloo »

Bra recension!

Förresten, den där pedalen är ju så liten att man kan använda två stycken av våra pedalhållare på tvären om man av en händelse behöver sätta fast det på ett pedalbord. Men själva grejen är väl att man inte skall behöva ett pedalbord när pedalen i sig är ett pedalbord.
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av magnus_s »

Jag håller helt med BBQVs uttalanden.
En hel del rattande med octavern och fuzzern har gjorts men jag får ingen fason på den delen, men det kommer väl med tiden.

Sansampen tillsammans med kompressorn levererar ett otroligt morr med bibehållet djup, mycket föredömligt.
Stämmarn är kvick och lyhörd, den snappade upp B-strängen utan konstigheter.

Rent mekaniskt så är den som sagt mycket liten och synnerligen robust byggd. De genomskinliga rattarna har en mjuk gummiaktig yta vilket ger ett bra grepp. Stomp-knapparna saknar mekanisk feedback så man får antingen titta på pedalen när ratt-raden tänds upp eller lyssna efter ljudförändringen när man trampar på eller av.
De små svarta knapparna är av klicka-ner-klicka-upp-typ och jag har kommit åt dom ett par gånger med skorna när vi repat, oftast är det ingen fara men klickar man ur pad-knappen t.ex. så blir det en hel del brötigare så där i ligger nog lite invänjning.

Att äntligen slippa all sladd-sallad och trassel med att få allt man behöver ihop-packat i en enhet är guld.
Nej, man ser inte lika häftig ut som en annan med ett monster-pedalbord och den kan se lite leksakig ut i sin blå färg och lysande rattar men jag är helt lugn i att vi kommer bli bästisar.

Min setup under detta test har varit; Zon Sonus 5/2 - Bass Fly Rig - Orange terror 500 (med nästan alla rattar på kl 12) - TKS212 samt en kabel från balanserad ut ur terrorn till vårt PA för lite färg samt döds-botten från subbarna.

Bild

Banana for scale:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av BBQV »

Ett tillägg:
Den låter mycket bättre live än när man sitter själv och plinkar!
Allt sitter ihop bättre, fuzzen är inte lika spretig, kompressorn klämmer ihop och drar ut tonen, octaven och choruset blir som en del av grundljudet snarare än ytterligare en ljudkälla etc.
Hög volym genom stora högtalare, då limmas allt ihop till en helhet!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av heem »

BBQV skrev:Ett tillägg:
Den låter mycket bättre live än när man sitter själv och plinkar!
Allt sitter ihop bättre, fuzzen är inte lika spretig, kompressorn klämmer ihop och drar ut tonen, octaven och choruset blir som en del av grundljudet snarare än ytterligare en ljudkälla etc.
Hög volym genom stora högtalare, då limmas allt ihop till en helhet!
Tack för en bra recension! :tummenupp:
Är allt lite sugen på en sådan... jag får uppfattningen av att det är något du kan rekommendera?
Jag tänker mig den främst för compressorn, sansampen och chorusens skull... använder sällan octafilter/envelope eller liknande. Fortfarande värd pengarna tycker du?
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av BBQV »

För dryga 3000 spänn får du (förutom den svårhanterliga octafilterdelen) en Sansamp, en DI, ett chorus, en boost och en compressor. Allt detta i en låda som får plats i caset eller i gigbagens ytterfack.
Det är grymt prisvärt tycker jag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av heem »

BBQV skrev:För dryga 3000 spänn får du (förutom den svårhanterliga octafilterdelen) en Sansamp, en DI, ett chorus, en boost och en compressor. Allt detta i en låda som får plats i caset eller i gigbagens ytterfack.
Det är grymt prisvärt tycker jag!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan bara instämma! :tummenupp: Verkar ju vara lika smidig för live och/eller studio som att ha som övningsverktyg hemma ihop med ett par lurar. Får se om det inte får bli en sådan framöver faktiskt... beror på vad pengarna räcker till efter att jag rett ut mitt förstärkar-bekymmer. :D :lol:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Tech21 Bass Fly Rig

Inlägg av Håcke »

Men alltså....
Det här är ju bara bra om man inte kör trådlöst. Eller?
Kör man trådlöst måste man ju ändå ha en platta för att
montera upp både Fly rig och mottagaren och ha power supply och sladdar.
Om den hade haft trådlös mottagare inbyggd hade det ju varit toppen.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar