Yamaha BB414

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Yamaha BB414

Inlägg av Punkster »

En sån här var min första bas en gång i tiden. Sålde den för att finansiera inköp av en Fender Jazzbas. Fick syn på den här till salu i en facebook-grupp och slog till. Tänkte skriva några rader om den, och hur jag upplever den jämfört med mina minnen av den förra basen.

Till att börja med känns det som ett kvalitativt bygge. Det tyckte jag på den tiden också. Kroppen är något stor och det kan vara lite ovant med spelpositionen om man är van vid Fender. Speciellt högerarmen skaver lite obekvämt, men det tror jag är en vanesak. Jag minns basen som tung, men just det här exet är väldigt lätt för sin storlek. Har ingen bra våg till hands, men skulle tippa på runt 3,8-4kg. Basen är lite lätt framtung pga. det. Inte så att det blir jobbigt, och det lär inte vara ett problem med ett bra axelband. Orkar jag byta till lättare stämskruvar så tror jag att det kommer bli en riktigt bekväm player.

Blendratten är ersatt av en trevägsswitch, så ljudmöjligheterna är något begränsade. Mig gör det dock inget. Alla tre micklägena låter bra på sitt sätt. Bra P/J-ljud, helt enkelt, och det går snabbt att byta utan massa rattande. Jag har dock petat ner lite skumgummi under P-micken, eftersom det saknades helt och balansen i output mellan mickarna inte var helt optimal. Det blev mycket bättre. Vill man uppgradera mickarna så bör man vara uppmärksam på att kåpan är lite större än en standard P eller J-mick, så det kan bli lite pilligt. Inte för att jag tycker det behövs.

Min gamla bas var något svår att få till en bra stränghöjd på, vilket var en av anledningarna till att jag till slut sålde den. Halsen hade nog behövt schimsas, men det kändes som en läskig fix när jag var helt grön på det här med att skruva instrument. Halsen på den här är betydligt bättre. Inga problem att få lagom låg stränghöjd utan rassel. Halsen känns mer P än J, fast aningen plattare. Bekväm att ha i handen.

Summa summarum: Det här är en bra bas som håller hög kvalitet för pengarna de kostar begagnat.

Bild

Bild
/Linus
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Yamaha BB414

Inlägg av Basstore »

Kan bara hålla med, mycke prisvärd bas
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar