Mesa/Boogie Bass 400

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Mesa/Boogie Bass 400

Inlägg av BBQV »

Jag har nu provat och skruvat och känner mig redo att avkunna en första dom över mitt 20 år gamla nyförvärv. Jag bytte från en Ampeg SVP-BSP preamp och ett stereoslutsteg till en rörhäck för att förenkla tillvaron. Ett bra grundljud är bättre än tio halvtaskiga typ. Inte för att Ampegen lät illa, men den hade för många valmöjligheter.

Bild

Det är alltså en Bass 400 (utan +) och det innebär sex slutrör istället för tolv och sexbands EQ istället för sju. Effekten ligger, enligt vad jag kunnat hitta, på 200W, möjligen något högre om man byter ut 6L6-rören mot 6550:or. Den satt monterad i ett gigantiskt rackcase (sålt till Dereborn), men fick omgående en mindre utrymmeskrävande låda som jag snickrade ihop av 12 mm plywood och klädde med fuskläderklädsel.

Den har ett öppet, tydligt och varmt ljud med mycket, fet och fast botten och en öppen diskant med definition och transparens som är helt befriad från det där irriterande, zingiga gnisslet som verkar vara vissa basisters favoritfrekvens.

Kanalerna låter lite olika, 1 är fastare och renare, anpassat för aktiva basar, medan 2 spricker upp och distar lite snyggt uppemot 7 - 8 nå'nstans. Drar man ut gainrattarna så får man en diskantboost som ligger ganska högt i frekvens, dock utan att vara vass eller hård.

Sett från vänster till höger sitter reglagen i bakvänd ordning: On/off, standby, effektloop, Mid-, Bass- och Treblekontroller, Master, Gain 2, Gain 1 och slutligen två ingångsjack (en för vardera kanal). Jag vet inte varför, det känns lite som att Mesa vill markera att de inte byggt en Ampegkopia... Hursomhelst, det funkar när man vant sig.

Tonkontrollerna fungerar som volymkontroller för respektive band, om alla står på 0 så är det tyst. Om man vrider på rattarna en i taget så hör man exakt hur varje band låter var för sig och man kan se'n blanda lite som man vill, ungefär som att blanda färg. Bas och mid är så breda att de i nödfall kan användas ensamma, diskanten däremot mår bra av lite stöd i de lägre frekvenserna... Jag har inte kunnat hitta några frekvensangivelser, men filtren känns breda.

Mid är det anonymaste filtret, det gör sitt jobb, varken mer eller mindre.

Bass ger ett mulligt ljud och om man drar ut ratten så aktiveras en boost, men den behövs inte... Jag upplever den som stadig och fast, inte bumlig och odefinierad som lågbas kan bli i bland.

Treble är det kraftfullaste filtret av dem. Det funkar lite annorlunda jämfört med de övriga. Upp till 7 så är förstärker det diskanten, över det så dämpar det mid och bas snarare än ger mer diskant. Om man drar ut ratten så sänker man den frekvens som påverkas vilket gör att det blir hi mid snarare än diskant. Jag är ju lite försiktig med diskanten, så jag gillar den funktionen...

Det finns en sexbands grafisk EQ också och den gör verkligen mycket med ljudet, men jag tycker inte den behövs. Nackdelen är att den inte har nå'n volymkontroll, så det kan bli ganska stor skillnad mellan på- och avläget. Den får förbli avstängd.

Mastervolymen är inte mycket att orda om, halvvägs är det jäkligt högt...

Det finns två effektloopar, en på framsidan och en på baksidan (med blendkontroll), en balanserad och en obalanserad line out (med volymkontroller) och fyra högtalarutgångar (ett par för 8 och ett par för 4 ohm). Säkringen sitter lätt åtkomlig på framsidan, jordlyften och fläktswitchen, som har tre lägen (off, low och high), sitter på baksidan.

Den här stärkaren köper man för ljudet och volymen! Jag har hört att Mesa ska låta elakt och vara svårrattade, men det håller jag inte med om. Ljudet är tydligt och definierat och om alla rattar står på 5 så låter den hur bra som helst. Inget svårt med det...
Senast redigerad av BBQV den sön 18 maj 2008, 20:05, redigerad totalt 9 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Grattis till nyförvärvet!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hade vi nån Mesa i Örebro? Tur att jag inte hann testa den i så fall!
Känns som jag hade fått svårartad GAS!
Kul att du hittat rätt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

TDHP skrev:Hade vi nån Mesa i Örebro? Tur att jag inte hann testa den i så fall!
Känns som jag hade fått svårartad GAS!
Kul att du hittat rätt!
Det fanns en Boogie Ass på plats om jag inte minns fel. kommer inte ihåg vems den var dock.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den lör 30 aug 2008, 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm...
Och jag som tyckte att hur mycket jag än skruvade på den 400:an jag testade i Stockholm och Sunkens 400+ på träffen så var det just lågbasen som fattades. TROTS att man drog ut boosten och TROTS att jag testade +:en med min 4x12 + 2x15....
Skumt hur olika man tycker om saker och ting :D

Det är just detta som får mig att vara lite skeptisk stundtals mot Mesa, att den lågbas jag vill ha i ryggen inte finns.
Annars låter de riktigt rått och hårt, iaf de jag testat. Sunkens 400+ lät rått och hårt genom Marshallådorna iaf.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Boogie Assen i Örebro var väl Sunkens om jag inte missminner mig.

Lådorna kan mycket väl vara det som ger ett elakt ljud, jag har för mig att de känns lite stiff och har hårda element. Mina eminencetolvor låter mulligt.

Fördelen med 400 jämfört med 400+ är att de är lite klenare och därför kan pressas lite hårdare innan öronen kroknar. Det låter bättre om de får svettas! Dessutom kostar det bara en halv förmögenhet att byta rör... :lol: Fast mina är splitter nya så det lär dröja innan det är dags.

Basen är kanonbra tycker jag, fast och fokuserad, men jag är heller inte ute efter subbas. 100 Hz är ganska lagom, under det äter bara effekt i onödan... Det bästa med ljudet är dock diskanten! Så musikalisk och användbar, inte alls skrikig.


EDIT: Jag tog mig lite tid att testa just basresponsen och jag förstår vad du menar Parkas. Basratten ligger nog ganska högt i frekvens, den ger ungefär samma resultat som 100 Hz-regeln på den grafiska EQ:n. Om man drar på ett par dB på 40 Hz-bandet så får man ett betydligt mulligare ljud. Mycket ligger nog i lådorna, men jämfört med en SVT så får man nog ta till den grafiska EQ:n för att få samma bottendrag.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Glömde ju att jag hade detta mail från Mesa Boogie liggande om just 400:an (så ursäkta om det är lite sent att spamma denna tråd med)

"klippt ur resten av mailet så det kan se lite konstigt ut"

Bass 400? That is the original Bass 400 model - The "Plus" came later. The
Bass 400 is the one McCartney always used, although he did have a Plus model too. Michael Anthony (Van Halen) was also a B400 user and I think he also did an ad for us. The 400 had a Switchable 6 Band Graphic EQ (Later replaced in the 400+ by a 7 band Graphic) and was rated at 400 Watts. Instead of a 12 x 6L6 tubes that you get in a 400+ (for 500 Watts), the 400 used 6550's.

This one your man has is pretty early - #34. Very cool! Only 1200 were made since the 400 was only out for a year before it was replaced by the 400+. The first 400 would have been rolling off the line some time in August 1989, so I would assume that the one your guy has was made around then. It was in itself a replacement for the old D-180, and is a great amp for guys who are into traditional tube tone. You can get it to growl very nicely and it's very loud.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Har fått för mej att 400+ låter hårdare....än 400 utan + inte helt säker på att det stämmer.
Själv har jag föregångaren D-180, åxå med 6st 6L6 i slutsteget .
Låter som min gamla dualshowman fast starkare...kanske det beror på att det sitter typ samma prylar innuti .Boogie tog slutsteget från 180w supertwin (som har världens kassaste försteg) och försteget från en vanlig twin + lite rattar att dra ut och in och byggde in det i en rack mojäng....Vet inte riktigt om 400 har samma försteg.
Alembics försteg är förövrigt åxå identiskt med Fender.
jösses så hightech... ha ha .
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Enligt Mesa så är försteget samma i D-180, 400 och 400+. Med sex slutrör så kan man få lite slutstegsdist, det kanske gör soundet lite mjukare?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

BarbequeVillage skrev:Enligt Mesa så är försteget samma i D-180, 400 och 400+. Med sex slutrör så kan man få lite slutstegsdist, det kanske gör soundet lite mjukare?
Nja. Jag tyckte ju att min gamla 400:a var vass och elak, men det tycker jag inte alls om 400+

Måste antingen ha berott på lådan jag använde då, Ampeg 1540HE, eller att jag inte hann ratta den ordentligt. :oops:

400+ känns varm, TYDLIG och fyllig. Kanal två har mer neutral EQ och ger skitigare ljud än ettan som för mig inte distar alls. Ettan har "hängmatta" som default-ljud, låter bra men lite "välputsat".

Jag tar tillbaka alla åsikter om att Mesa är vass och elak... :oops:

Just det. Det kostar inte multum att byta rör....finns för ung. 100:-/st på TipTop, så rören ser jag inte som något problem.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Skriv svar