TecAmp XL 612

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

TecAmp XL 612

Inlägg av kmo »

Okej, då är elementen inspelade..
Har testat med Fender p med sd vintage och Tokai Hardpuncher med J/P Lundgrenmickar genom Sunn 300T topp. Börjar med Tokaien.
Grafisk eq är bortkopplad, low och hige reglagen ställs i mittenläge.
Vrider på en del master(ganska mycket, jag är ju själv :D ) Det första som slår mig är att shit, behöver inte ratta nåt, det här är det bästa basljud jag nånsin spelat genom!! Lågbas går att få hur mycket som helst, det mullrar på gott, ändå är definitionen i tonen där, mellanregisterpunchen är fantastisk. Tydligheten i tonen är väldigt bra, får klämma till som man ska göra, annars hörs dom sura tonerna alltför väl.. Byter till Fendern, hörs direkt en väldig skillnad i ljud, har aldrig tidigare reflekterat över att det är sån skillnad i ljud mellan mickarna. Imponerande!! Kan förmodligen spela hur högt som helst med den här lådan, höjer lite så slutstegsrören börjar svettas. Det låter gott!!
Tweetern har ett vred som är ställbart i sex olika lägen. Av får vintagediggarna att gå loss och fullt diskantställ får nog den värsta Numetallbassisten att börja le. Det bästa av allt är att konstruktörerna har tänkt till, vredet är placerat inuti ett bärhandtag på sidan av lådan, vilket gör att det alltid är lätt att komma åt o ratta.
Det sista stora pluset är att den är så lätt!! En så stor låda som låter så bra och mycket roddar man enkelt själv. Väger inte mer än toppen, 35kg.
Summa summarum kan jag säga att jag är grymt nöjd :D :D
En rigg att åldras med :D
Bild
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Kul att du är nöjd, ska nog skaffa en sådan någon gång :lol:
Diskantvredet har två huvudlägen "soft attack" är tänkt för hightech-basar för att softa ut diskanten lite och "hard attack" för de som vill få lite mer toppdefinition på passiva basar. Självklart är, som du sger, att man kan maxa hard attack med en aktiv diskantrik bas för att verkligen krama skiten ur diskanten.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Mulligt och brutalt!
Men kan man knäppa bort skrikan helt i nåt läge eller är det snipp-snapp med avbitaren som gäller?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

anli skrev:Mulligt och brutalt!
Men kan man knäppa bort skrikan helt i nåt läge eller är det snipp-snapp med avbitaren som gäller?
Finns ett totalt off-läge
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

MALA skrev:
anli skrev:Mulligt och brutalt!
Men kan man knäppa bort skrikan helt i nåt läge eller är det snipp-snapp med avbitaren som gäller?
Finns ett totalt off-läge
Grymt. Annars kan inte en purist sova ordentligt!
Snygg var den också.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

YEHJ! 8)
Grattis till najs rigg! Härligt att du är så nöjd :wink:

Blir mer o mer sugen på den där Puma 110, men så vare det där med pengarna då... :roll:

Har du ljudklipp?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

rumpeldunken skrev:
Blir mer o mer sugen på den där Puma 110, men så vare det där med pengarna då... :roll:

Har du ljudklipp?
Svårt att återge högtalarljud via inspelning eftersom det till stor del blir den enheten som spelar upp som sätter begränsningarna. Lyckades tjata mig till så jag fick förtur på första leveransen så de första åtta sålda kommer nästa vecka. Sparar en till mig själv plus ett extra XS115-kabinett för demo
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
gäst

Inlägg av gäst »

MALA skrev:
rumpeldunken skrev:
Blir mer o mer sugen på den där Puma 110, men så vare det där med pengarna då... :roll:

Har du ljudklipp?
Svårt att återge högtalarljud via inspelning eftersom det till stor del blir den enheten som spelar upp som sätter begränsningarna. Lyckades tjata mig till så jag fick förtur på första leveransen så de första åtta sålda kommer nästa vecka. Sparar en till mig själv plus ett extra XS115-kabinett för demo
Aight!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Japp, både kontrabasister, lutabyggare, jazzgitarrister o vi vanliga dödliga som gillade vad de hörde
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Nice Kmo, Grattis..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Grattis!

Shit va snygg den va tillsammans med Sunn´en!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Yes :D Giggade med riggen förra helgen o det funkar lysande!! Man hör verkligen hur grym sunnen är nu när den har en värdig kompis. Sen är det ju så att dom funkar perfa även estetiskt, perforeringen i plåten är nästan exakt.
Det tråkiga är att man inte har nån gas längre...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Provade jag en sån? Provade en 0,2 ggr så stor iaf, och av den att döma kan jag gissa att den där är rätt så fet...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

the_great_alfonzo skrev:Provade jag en sån? Provade en 0,2 ggr så stor iaf, och av den att döma kan jag gissa att den där är rätt så fet...
Den du testade var inte ens 0,1 ggr så fet, sedan testade du en som var dubbelt så fet också
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

straightedge79 skrev:Grattis!

Shit va snygg den va tillsammans med Sunn´en!!!
En likadan rigg står här hemma nu!

Och ja, det låter fantastiskt bra!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag vill ha en sån här så jäkla mycket! Måste fixa slantar! :)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

straightedge79 skrev:
straightedge79 skrev:Grattis!

Shit va snygg den va tillsammans med Sunn´en!!!
En likadan rigg står här hemma nu!

Och ja, det låter fantastiskt bra!!!
Coolt! Det blev så alltså. Mycket bättre rigg är svårt att hitta..
Om jag saknar min???
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar