Eagle kontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
HopmanLilja
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 19:24

Eagle kontra

Inlägg av HopmanLilja »

Hej kära basister

jag är en gammal kontrabasist, som är lite sugen på att införskaffa mig en bra kontra. Jag har kollat begagnade, men även Eagle kontrabasar som bl.a Jam säljer.

Tror ni att de är värda pengarna?

Tack på förhand

http://www.jamshop.se/
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Re: Eagle kontra

Inlägg av melodika »

HopmanLilja skrev:Hej kära basister

jag är en gammal kontrabasist, som är lite sugen på att införskaffa mig en bra kontra. Jag har kollat begagnade, men även Eagle kontrabasar som bl.a Jam säljer.

Tror ni att de är värda pengarna?

Tack på förhand

http://www.jamshop.se/
Finns en tråd längre ner på denna sida om Stella, men de har ju lite dyrare modeller med som kan vara ettt alternativ. Kolla Thomann med, de har ju billigare kontror.

Men beggat lär vara bästa köpet ändå.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tror det finns nån sån här tråd redan, men vi kör väl ett varv... :wink:

Jag har en Eagle Stella som funkar för mitt husbehov, vilket betyder bara hemma och håller på att lära mig.
Med tanke på hur lite de begär för dem är de troligen värda priset...
Har hört en del som haft problem med dessa som att bakstycket börjat lossna, men på min har jag inte sett några sådana tendenser.

Men...
De som testat Thomanns kontror tycker att de är bättre, och de ligger ju på ungefär samma pengar, vilket gör dem ännu mer prisvärda.

Och naturligtvis får man ännu mer för pengarna om man letar på begagnatmarknaden.
Kanske en riktigt hyfsad kontra...

Om jag hade dessa 3 alternativ att välja mellan idag hade jag haft is i magen och köpt en begagnad.
Men det är jag det...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

har en eagle stella.. ok för träning somsagt. men dom fanen är ju ömtåliga så satan. men satsa nog på begagnat 90% säkert på att dom är bättre och mer prisvärda. eagle stella borde säljas för 5000kr högst enligt min åsikt.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

Var och testade den dyrare varianten, den lät som om man fäst fyra gummiband på en kartong...
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

cougar skrev:har en eagle stella.. ok för träning somsagt. men dom fanen är ju ömtåliga så satan. men satsa nog på begagnat 90% säkert på att dom är bättre och mer prisvärda. eagle stella borde säljas för 5000kr högst enligt min åsikt.
Det var vad jag betalade för min, så det är den summan jag lägger i "prisvärd".
:D
Medlem i PB50+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jag var in på JAM i Stockholm idag och det stod tre kontror framme...mitt intryck var att Shakin Billy-basen som de hade framme var så dåligt justerad att den inte var spelbar överhuvudtaget. Kanske därför de har sommar pris på den 7.995 istället för 8.995.
Shaking Billy Flames som förutom flammorna verkar vara exakt samma bas för 9.995 var den som lät bäst.
Alltså handlar det nog rätt mycket om justering och strängar på de här basarna.
Stellabasen skulle jag nog inte köpa, kändes inte helt bra i mina händer (också den nedsatt en tusenlapp, till 5.995).

Tror nog att jag skulle chansa på en Thomannbeställning om jag var sugen på en budgetkontra...ytterligare lägre pris och antagligen jämförbar kvalitet.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Dubbel :oops:
Senast redigerad av Ale den fre 08 aug 2008, 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Om du ska ha en "bra kontra" så bör du absolut inte köpa en Eagle Stella.
Jag har sagt det och säger det gärna igen, Eagle Stella bör ej gå under definitionen kontrabas.
Om du är gammal kontrabasist så bör du ju kanske ha ett lite bättre instrument, jag kan inte ens rekommendera stella för nybörjare. Om jag vore du och vill ha en billig bas skulle jag kolla på lite äldre begagnade plywoodinstrument i 20-25-tusenkronorsklassen. Man kan hitta en del kap ibland.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Le Contrebasse skrev:Om du ska ha en "bra kontra" så bör du absolut inte köpa en Eagle Stella.
Jag har sagt det och säger det gärna igen, Eagle Stella bör ej gå under definitionen kontrabas.
Om du är gammal kontrabasist så bör du ju kanske ha ett lite bättre instrument, jag kan inte ens rekommendera stella för nybörjare. Om jag vore du och vill ha en billig bas skulle jag kolla på lite äldre begagnade plywoodinstrument i 20-25-tusenkronorsklassen. Man kan hitta en del kap ibland.
+1 förutom att de nödvändigtvis inte behöver ligga i 20-25000 kr klassen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Svensson skrev:
Le Contrebasse skrev:Om du ska ha en "bra kontra" så bör du absolut inte köpa en Eagle Stella.
Jag har sagt det och säger det gärna igen, Eagle Stella bör ej gå under definitionen kontrabas.
Om du är gammal kontrabasist så bör du ju kanske ha ett lite bättre instrument, jag kan inte ens rekommendera stella för nybörjare. Om jag vore du och vill ha en billig bas skulle jag kolla på lite äldre begagnade plywoodinstrument i 20-25-tusenkronorsklassen. Man kan hitta en del kap ibland.
+1 förutom att de nödvändigtvis inte behöver ligga i 20-25000 kr klassen.
Absolut, syftade mest på att instrument som kostar dubbelt så mycket som Eagle ofta är ett stort steg upp i kvalitet och ton.

Riktat till trådskaparen ;
Det är definitivt värt det att lägga en lite högre summa än vad man tänkt sig och få lite mer instrument när det kommer till kontraköp.
En elbas är alltid en elbas, visst är de alla olika, men det går att komma över basar för 2-3000 som alltid går att fixa upp. När det kommer till kontrabasar har verkligen de olika prisklasserna stor betydelse.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Är pausen slut nu Contrabasse? :)
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Backlund skrev:Är pausen slut nu Contrabasse? :)
Ja jag saknade er för mycket, kändes tomt i mitt hjärta.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Le Contrebasse skrev:
Backlund skrev:Är pausen slut nu Contrabasse? :)
Ja jag saknade er för mycket, kändes tomt i mitt hjärta.
Haha bra. Håll dig kvar nu :)
_____________________________________
www.grassride.com
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

Fogerty skrev:Var och testade den dyrare varianten, den lät som om man fäst fyra gummiband på en kartong...
Provade den "dyrare" varianten med ett par prestosträngar, lät hur bra som helst! Nu spelar jag ju bluegrass/rockabilly.....tycker att den klart är prisvärd och bra mycket mer bas än stella basen.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

daionsavage skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]Jag var in på JAM i Stockholm idag och det stod tre kontror framme...mitt intryck var att Shakin Billy-basen som de hade framme var så dåligt justerad att den inte var spelbar överhuvudtaget. Kanske därför de har sommar pris på den 7.995 istället för 8.995.
jag var där i måndags.... situationen har inte förbättrats. Om man säljer instrument är det väl en hyfsad idé att inte bara sätta fast ett par strängar på instrumenten utan även att stämma dem så smått så att kunden slipper fundera på om affären bedriver en kampanj mot provspelning :shock:[/quote]

Fast stämma är väl inte så svårt?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Le Contrebasse skrev:Om du ska ha en "bra kontra" så bör du absolut inte köpa en Eagle Stella.
Jag har sagt det och säger det gärna igen, Eagle Stella bör ej gå under definitionen kontrabas.
Om du är gammal kontrabasist så bör du ju kanske ha ett lite bättre instrument, jag kan inte ens rekommendera stella för nybörjare. Om jag vore du och vill ha en billig bas skulle jag kolla på lite äldre begagnade plywoodinstrument i 20-25-tusenkronorsklassen. Man kan hitta en del kap ibland.
Håller med. Min kontra köpte jag för 15.000:- Plattbottnad tyskbyggd från 1916 helt i solitt trä. Otroligt mycket bas för dom pengarna. Och väl värd att renovera den dagen det är dags. Köpte den för ca 1,5 år sedan. Nöjd.

Den här kanske kan vara något?

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5429839

Legat ute på annons i 1,5 månad. Kanske går att pruta ner 5.000:- om den känns ok och låter bra. Funkade för mig.

//J
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

daionsavage skrev:
Le Contrebasse skrev:
daionsavage skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]Jag var in på JAM i Stockholm idag och det stod tre kontror framme...mitt intryck var att Shakin Billy-basen som de hade framme var så dåligt justerad att den inte var spelbar överhuvudtaget. Kanske därför de har sommar pris på den 7.995 istället för 8.995.
jag var där i måndags.... situationen har inte förbättrats. Om man säljer instrument är det väl en hyfsad idé att inte bara sätta fast ett par strängar på instrumenten utan även att stämma dem så smått så att kunden slipper fundera på om affären bedriver en kampanj mot provspelning :shock:
Fast stämma är väl inte så svårt?
nejdå, men här pratar vi om en kontra där stallet rör på sig p g a strängdraget innan man kommit i närheten av måltonen. Den har antagligen aldrig varit stämd ö h t. Och att stämma upp en kontra första gången tar ju sin lilla tid.[/quote]

så har det nästan alltid varit när jag har provat en kontra på en musikaffär. Tycker faktiskt att dom kan ta sig tid att göra dom i ordning så att man kan provspela dom när man kommer dit!!
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Varning

Inlägg av Custom »

Varning för grov hals.

Jag tittade på en likadan förut! Jag har inte små händer och inte stora utan mitt emellan. Kändes som att hålla i en två tum fyra planka skit obekvämt !

Har ev en Bjärton från 1950 till salu för rätt pris. Skit bekväm att spela på !
Skriv svar