Vilken mick skall jag välja + behövs preamp?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Vilken mick skall jag välja + behövs preamp?

Inlägg av hitman »

Min systerson har blivit med kontra och jag har hittat två beg mickar, en skall han ha. Vilken är bäst av Shadow SH 950 eller Fishman BP-100?

(Båda kostar en femhundring).

Behöver man en preamp och vilken rekommenderar ni då? Kör själv en Shadow SH950 men det blir ju sisådar ljud rätt in i stärkare....
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Behringers billiga ADI21 funkar faktiskt förvånansvärt bra. BP100an har ju använts av jättemånga genom åren fast personligen tycker jag den låter lite som gummiband på en skokartong det jag hört av den :). Shadowen har jag aldrig testat, men om du har en själv och trivs med den är det väl en bra rekommendation? För bara nån hundring till borde man kunna hitta en K&K BassMax som IMO är en riktigt bra pickup (jag använder en sån själv...).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

mikkejohansson skrev:Behringers billiga ADI21 funkar faktiskt förvånansvärt bra. BP100an har ju använts av jättemånga genom åren fast personligen tycker jag den låter lite som gummiband på en skokartong det jag hört av den :). Shadowen har jag aldrig testat, men om du har en själv och trivs med den är det väl en bra rekommendation? För bara nån hundring till borde man kunna hitta en K&K BassMax som IMO är en riktigt bra pickup (jag använder en sån själv...).
Eller nån hundring mindre faktiskt... :D
http://www.thomann.de/se/shadow_sh950_pickup.htm
vs.
http://www.thomann.de/se/kk_bass_max.htm

Hur tar BassMaxen upp ljudet? Var/hur fäster man micdonet?

Och vet någon hur Shadow SH 965 står sig? http://www.thomann.de/se/shadow_sh_965_nfxb.htm
Den är ju bara 300 dyrare än 950:an och verkar ju innehålla något slags preamp.
Och micplattorna ser ut som att de skall sättas under stallets fötter - hur påverkar det ljudet?

Nyfiken...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bass Maxen sitter i ena vingen på stallet (man kan testa antingen E- eller G-sidan men jag hör just ingen skillnad :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jag har hört folk säga att Fishman BP100 låter bättre till kontra med sensträngar än med stålsträngar. Har dock själv inte hört någon som haft kombinationen sensträngar och BP100 så det skulle vara kul att höra.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Min mentor kör men sensträngar och har en mick som han sätter i stallet (glömmt av vad den heter) han använder också en sån här:
http://www.thomann.de/se/tech_21_sansam ... ver_di.htm
till att värma till ljudet, låter mumma!
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag kör med gamla passiva Shadowmikar och behöver ingen preamp om jag kör på min stärkare, 60-tal helrör. Om jag lånar stärk har jag alltid med mej min EQ.

Spelar lite roll vad han ska lira också... om han slår hårt tycker jag att Fishman passar sämre då de ibland verkar vara alltför känsliga.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag har BP100 med Sadowskypreamp till min kontra med stålsträngar. Funkar ok för mig, inte jättenaturligt ljud men ändå helt ok.
Skriv svar