Pris för att laga en kontra i dagens läge?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Pris för att laga en kontra i dagens läge?

Inlägg av bt »

I slutet på 90-talet så köpte jag en kontra för 2 papp, trälock men sidor & bakstycke av plywood. Möjligt fullstor (över 1.70 lång).
Nackdelen var att den stått år efter år i en högstadieskola. Nån hade satt på ett oskuret stall vilket resulterat i flera genomgående sprickor i locket. Halsen hade gått av vid kroppinfästningen & lagats med lim och en bult(!)
Vidare hade greppbrädan börjat lossna lite också.
Så, jag tog med den till en fiolmakare här i stan & lät honom kolla ifall den var fixbar & hur mycket det skulle kosta. Förslaget blev 10 papp, men då skulle basen, enligt makar'n, bli värd runt 20 papp.
Så jag la ner projektet pga pengabrist & så har det förblivit.

Detta var som sagt ca 10 år sen. Nån som har koll på hur mycket priserna har stigit sen dess?



bas
dereborn

Inlägg av dereborn »

Känns kanske lite optimistiskt att en tvåtusenkronorsbas med botten o sargar i plywood skulle bli värd 20 papp.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

dereborn skrev:Känns kanske lite optimistiskt att en tvåtusenkronorsbas med botten o sargar i plywood skulle bli värd 20 papp.

Ja jag har ingen aning? Men skulle det vara värt att lägga ner minst 10 papp för att få den lagad tror ni?


bas
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag skulle inte göra det. Skulle hellre sälja den för vad man nu kan få för den (pub-inredning eller nåt?) och köpa en beggad - men hel o fungerande - bas för 10-15K.

MEN, å andra sidan så är killen du frågade en yrkesman på området och jag en vanlig basklant.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det känns som ett projekt för en hemmamicklare eller om man är tjenis med en instrumentmakare så att man får ett bra pris. Som Dereborn säger, man får hela fina kontror för 10-15k på blocket, kanske bättre att lämna en sån till en fiolmakare och lägga ett par tusen...

Vad ska du ha för den förresten? :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Om det skulle kosta 10000 att få den fixad till ett värde av 20000 så kan du ju sälja den när den är fixad. Då kan du ju köpa en bra billigare bas sen och få lite stålars över :wink:

Tillägg: men som sagt, det verkar lite opimistiskt :?
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar