Nu har jag äntligen skaffat en kontrabas!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Nu har jag äntligen skaffat en kontrabas!

Inlägg av Mr Praline »

Tack vare Jan "Hellboy" Hellmans kvicktänkande, och lite beslutsamhet från min sida, åkte jag ner till Stockholm över dagen och köpte den här:

Bild

Bild

Bild

(hade ingen tidning med mig för dagens datum)

ca 1920, 3/4, flatback!

Jag är oerhört nöjd!
Janne

Inlägg av Janne »

Läcker! Hoppas ni får mycket kul tillsammans. Jag ska också lära mig spela kontra men det får nog bli nästa liv ser det ut som.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ja, det ska bli riktigt kul!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tjosan på dig och tack för besöket. Den där affären gick ju blixtsnabbt. :) Jag tror nog att du ska bli nöjd med basen. Jag kommer nog att sakna den är jag rädd. :cry: Men jag har ju insett att jag varken har tid eller energi att ta det här med akustiska kontrabasar på allvar. Ska koncentrera mig på Stick, el-kontra och elbas. Det får räcka. Men det har varit roligt under tiden som jag haft den.

Jag TROR att jag har en lapp någonstans där det står var i Tyskland den är byggd. Jag har aldrig vetat VEM som byggt den. Men av vad jag minns är den tillverkad ganska nära gränsen mellan det som senare blev öst-/väst-Tyskland fast på den östra sidan. Fast då på den tiden, runt 1920, var det ju bara Tyskland. Vilket det ju är nu igen. :? Närheten av Schwerin om jag inte minns fel. Det fanns på den tiden några städer i Tyskland där dom flesta instrument tillverkades. Hantverksstäder, typ, dit instrumentmakarna sökt sig. Jag ska leta och återkommer i ärendet. Fin bas och du kommer garanterat få tillbaka pengarna den dagen då du säljer om du håller basen i hyffsat skick.

Tack för besöket. Som alltid trevligt att träffa dig. Och välkommen åter om du har vägarna förbi. Glömde ju helt bort att bjuda på fika. Jag, min tankspridda idiot, hade ju köpt muffins..... :oops:

MVH//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Är du vänsterbasist eller är bilderna bakvända?
Är det isf bara att vända på strängarna på en kontra?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

TDHP skrev:Är du vänsterbasist eller är bilderna bakvända?
Är det isf bara att vända på strängarna på en kontra?
Haha, nejdå, bara Photo Booth som spelar oss ett spratt! Jag är väldigt högerhänt/fotad! Kan knappt använda vänsterfoten till nåt! Men ja, det är bara att vända strängarna, och byta sadel.

Ingen fara med fikat Jan! Det blev ändå för mycket av den varan med två långa tågresor... :roll:
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Vilken läckerbit! Basen var också fin :wink: Hehe nej men allvarligt, jäkla fin bas alltså!
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Samuel V skrev:
TDHP skrev:Är du vänsterbasist eller är bilderna bakvända?
Är det isf bara att vända på strängarna på en kontra?
Haha, nejdå, bara Photo Booth som spelar oss ett spratt! Jag är väldigt högerhänt/fotad! Kan knappt använda vänsterfoten till nåt! Men ja, det är bara att vända strängarna, och byta sadel.

Ingen fara med fikat Jan! Det blev ändå för mycket av den varan med två långa tågresor... :roll:
Mac-ägare? :wink:
Grattis till en cool bas!! Grymt häftigt med kontra!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Samuel V skrev:
TDHP skrev:Är du vänsterbasist eller är bilderna bakvända?
Är det isf bara att vända på strängarna på en kontra?
Haha, nejdå, bara Photo Booth som spelar oss ett spratt! Jag är väldigt högerhänt/fotad! Kan knappt använda vänsterfoten till nåt! Men ja, det är bara att vända strängarna, och byta sadel.

Ingen fara med fikat Jan! Det blev ändå för mycket av den varan med två långa tågresor... :roll:

Funkar ju bara att vända med rundad greppbräda...många basar har ju "bevelled" alltså med plattare på bassidan...jaja, ursäkta tjatet.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 14:28

Inlägg av dustbinday »

oj den var vacker!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

riktigt najs!
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar