Eminence el-kontra - vad vet vi???

Diskussioner om kontrabasar

Skulle du kunna tänka dig att välja en bra el-kontra som din första bas före en "riktig" medelbra kontrabas för samma pris?

ja
6
35%
nej
11
65%
 
Antal röster: 17

Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Eminence el-kontra - vad vet vi???

Inlägg av db_ass »

Hej alla basbröder! Det här blir mitt första inlägg här.

Jag har snokat runt i el-kontra branschen nu i några dagar. Fick testa en NS design WAV4 bas i helgen och blev mycket positivt överraskad! Bra ljud, väldigt lik en riktig kontra men så klart inte helt lik. Men huvudsakerna var att den kändes musikalisk, otroligt lättspelad (tom jag som vääldigt sällan spelar kände mig duktig igen) och lätt att rodda utan problem med uppmikning eller rundgång. Nu har jag letat mig fram till en annan goding: Eminence BASS E-DB. Den verkar väldigt lovande med sin betoning på det halvakustiska! Den här skulle vara min första egna kontrabas och funderingen finns där om man verkligen ska satsa på nåt elektroniskt då. Fast samtidigt är jag inte den som absolut måste ha det "riktigt akustiska" så länge det låter bra och är musikaliskt. Har chansen att eventuellt kunna köpa genom jobbet = momsfritt och från bruttolönen. Men 20.000 tusen ordinarie pris är verkligen smärtgränsen och hittar man en riktigt bra NY riktig kontra för det priset? Tips & råd?

Har vi nån som kan ge en personlig recension på Eminencen? Nån som forskat vidare och hittat likvärdiga konkurrenter? Snälla hjälp mig! Jag dör av att inte få ha en kontra, och det skulle också ge mig några spelningar mer om jag hade en... Vill inte sumpa fler såna spelningar.

En omröstning kanske hjälper mig att se vilket råd som gäller mig.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Hej och välkommen!

Den NS jag testat var glatt överaskande, mycket välbyggd och verkligen bra ton.
Det är svårt att jämföra en elkontra med en riktig kontrabas, det är ju helt enkelt helt olika instrument.
Däremot, ska man lägga 20000 max hade jag definitvt också valt en elkontra, den bistra sanningen är att det är svårt att hitta en bra kontra i den prisklassen, medans du får väldigt mycket elkontra för de pengarna.
Om det är det portabla du är ute efter kan jag dock rekommendera att ta en titt på de olika travel basses som finns, tex David Gages Chezh Ease, och även Kolsteins bultbas.
Dessa instrument är såklart kompromisser, men med rätt setup låter de verkligen bra.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hej och välkommen!

Tycker Eminence-basarna är jättebra och skulle själv gärna vilja ha en. Jag röstade ja.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Le Contrebasse skrev:Hej och välkommen!

Den NS jag testat var glatt överaskande, mycket välbyggd och verkligen bra ton.
Det är svårt att jämföra en elkontra med en riktig kontrabas, det är ju helt enkelt helt olika instrument.
Däremot, ska man lägga 20000 max hade jag definitvt också valt en elkontra, den bistra sanningen är att det är svårt att hitta en bra kontra i den prisklassen, medans du får väldigt mycket elkontra för de pengarna.
Om det är det portabla du är ute efter kan jag dock rekommendera att ta en titt på de olika travel basses som finns, tex David Gages Chezh Ease, och även Kolsteins bultbas.
Dessa instrument är såklart kompromisser, men med rätt setup låter de verkligen bra.
Tack för välkomnandet! Låter som att jag tänker lite rätt då kanske. Just att det är svårt eller omöjligt att hitta en bra kontrabas under 20.000kr. Skönt då att höra att man istället kan få en bra el-kontra för de pengarna! Dessutom, en riktigt bra kontrabas krävs väl inte förrän man ska ut på de "stora" proffs scenerna, där det börjar bli kinkigt? Men då har man ju också förhoppningsvis råd med en ;-) Portabiliteten är inte jätteviktig för mig. Så länge man får in den i en personbil så är den perfekt ur det hänseendet. Hellre satsar jag på bättre ljud som i Eminencen. Tror också att jag skulle välja den modellen som halsen sitter fast på, den andra har ju avtagbar hals... Känns inte säkert... Skulle vilja höra mer om Eminencen... Är det nån som vet var jag kan testa den i trakterna runt Stockholm och Södermanland?

Och Le Contrebasse, vad har du för setup i tanke? Har inte så bra koll på kontrabas stärkare. Just nu spelar jag på en Eden 4x10 med deras 800W Wourld Tour Amp. Den låter KANON till el-bas, varmt och gosigt, ändå med mycket kropp och ton. Blir spännande att testa den till el-kontra! Sedan har jag en liten GK backline 12" combo. En kompis testade den till en riktig kontra. Han tyckte inte den passade riktigt... En tanke är att sälja GK:n och köpa till en lättvikts en-tolva låda från Eden och byta ner min 800W topp till deras 550W så har jag dubbla flexibla rigg. Nån som vill byta upp sin Eden topp!??

(Omröstningen ger än så länge el-kontran favör...)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hej och välkommen. :)

Som många påpekar är det egentligen svårt att jämföra en elkontra med en akustisk kontra. Dom hamnar någonstans mitt emellan en bandlös el-bas och en akustisk kontrabas. Jag har aldrig testat en Eminence el-kontra men den ser ju lite tilltalande ut.

Själv spelar jag på en tidig NS Design US-series elkontra och en NS EU, som är efterföljaren till US basarna. Jag har insett att jag inte är en akustisk kontrabasist. Det är inte min grej. Så jag har valt att uteslutande spela elkontra Det är ett aktivt val som jag gjort. Jag kan göra saker med min elkontra som inte går att göra med en akustisk kontrabas och portabiliteten ser jag som en enorm fördel. Det och att slippa rundgångsproblem.

Det enda jag kan rekommendera är att du försöker hitta en Eminence eller att du kanske kontaktar tillverkaren och åker förbi för att testa själv. Tysk tillverkare av vad jag förstår.

http://www.eminence-bass.de/

Jag hade den tyske elkontraspelaren Eberhard Weber på besök för ca 10 år sedan. Han funderade på att byta instrument och var intresserad av en NS Design US bas men beslutade sig i slutänden att inte byta. Han trivdes bättre med den bas som han spelat på sedan 70-talet och det är fortfarande det enda instrument han äger av vad jag förstår. Val av instrument är väldigt personligt så det är bra att skaffa egna referenser och testa en del innan man bestämmer sig. Känns det som..... Visst, det är 20.000:- men det handlar ett instrument som man ska använda under med all sannorlikhet en längre tidsperiod och då finns det fördelar med att vara lite noga och ta det extraarbete det innebär att ta sig till där det finns ett instrument som man kan testa. Det är mitt lilla råd.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

När jag provade en Eminence för ca en månad sedan blev jag förvånad över hur mycket den påminde om en akistisk kontrabas. Av alla elkontrabasar jag har provat var det den som kändes mest som en akustisk kontra. Miken var dock inte min grej. Skulle föredragit att det satt en Upton revolution solo eller liknande på, men det kan man tydligen välja när man beställer (iaf på Thomann).

Imo var det mer som att spela på en riktig kontra, inte en elkontra.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Backlund skrev:När jag provade en Eminence för ca en månad sedan blev jag förvånad över hur mycket den påminde om en akistisk kontrabas. Av alla elkontrabasar jag har provat var det den som kändes mest som en akustisk kontra. Miken var dock inte min grej. Skulle föredragit att det satt en Upton revolution solo eller liknande på, men det kan man tydligen välja när man beställer (iaf på Thomann).

Imo var det mer som att spela på en riktig kontra, inte en elkontra.
Tack Hellboy för ditt inlägg förresten!

Backlund. Var testade du den? Hur menar du att den var mer som att spela på en riktig kontra? Var den mer svårspelad än andra el-kontrar? Hade den kortare sustain? Rundare ton? Hade den knorr? Vad var negativt för dig? Och så måste jag erkänna att jag har ingen koll på olika instrumentmikar. Hur resonerar du? Tack också för engagemanget på min tråd :-) Schysst att få bolla lite med tankar.
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

db_ass skrev:Tack också för engagemanget på min tråd :-) Schysst att få bolla lite med tankar.
Seriösa frågor brukar ofta få seriösa svar här. Inte alltid men ofta. Det är därför som PB är ett så bra forum. Viljan att hjälpa är stor. :)

//J
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Hellboy skrev:
db_ass skrev:Tack också för engagemanget på min tråd :-) Schysst att få bolla lite med tankar.
Seriösa frågor brukar ofta få seriösa svar här. Inte alltid men ofta. Det är därför som PB är ett så bra forum. Viljan att hjälpa är stor. :)

//J
Och snabba svar! :-)

Hmm... Omröstningen har vänt lite. Nu är det en riktig kontra som leder. Hoppas det är spärrat så att det inte bara är en person som röstar ;-)
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

db_ass skrev:
Hellboy skrev:
db_ass skrev:Tack också för engagemanget på min tråd :-) Schysst att få bolla lite med tankar.
Seriösa frågor brukar ofta få seriösa svar här. Inte alltid men ofta. Det är därför som PB är ett så bra forum. Viljan att hjälpa är stor. :)

//J
Och snabba svar! :-)

Hmm... Omröstningen har vänt lite. Nu är det en riktig kontra som leder. Hoppas det är spärrat så att det inte bara är en person som röstar ;-)
Jag röstade inte förut. Men nu är det 50%.... Jag kan DEFINITIVT tänka mig en elkontra före en akustisk kontrabas men som jag skrev tidigare så måste det nästan bli ett medvetet val. Det är inte samma instrument i min värld. Även om det finns några elkontrabasar som är lite närmare en uppmickad akustisk kontrabas än vissa andra. Jag själv har valt att se det som ett helt annat instrument så jag kräver inte av en elkontra att den ska kännas eller låta som en akustisk kontrabas.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zLekuBVNRGI[/youtube]
Jag med min 5-strängade NS bas med Krister Linder.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZmIo2nttex8[/youtube]
Eberhard Weber med Jan Garbarek.

Eberhard Webers bas är tydligen byggd av någon gitarrbyggare han kände tidigt 70-tal. Dom tog en hals från en vanlig kontrabas och byggde en solid kropp och satte dit en mikrofon. Låter ju hur kraftfullt och bra som helst. Men den låter inte i mina öron som en akustisk kontrabas. Jag tror att man gör sig själv en tjänst om man intar den inställningen att det faktiskt i stort är ett annat instrument. Det enda gemensamma är ju mensuren egentligen och det är samma skillnad på en akustisk kontrabas och en elkontra som mellan en akustisk stålsträngad gitarr och en elgitarr. För att vara helt realistisk..... Sen finns det halvakustiska elgitarrer som t.ex. en Gibson ES-335 men dom låter lik förbannat inte speciellt mycket mer som en akustisk gitarr än vad en solid elgitarr gör.

//J
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Nice! Coolt sound. Jag förstår helt vad du menar med att el-kontrar ska betraktas som instrument av sitt eget slag. Ditt sound var ju väldigt lik en bandlös elbas, fast "köttigare". Men jag vill nog eftersträva en mer kontra lik sound. Jag kommer att spela mest jazz på den och älskar en riktigt bra kontraljud i jazz. Samtidigt är jag en fusionkille, ljudtekniker och gillar alltså det lite slicka. Om en el-kontra kan ge mig det akustiska ljudet men perfekt i PA:t så är jag supernöjd! Det verkar ju Eminence lova.

Nu har jag kontaktat Landon-music som verkar vara en leverantör eller nåt av Eminence basar. Det finns ingen importör i skandinavien. Så min chef ska kolla om inte vår firma kan bli det! Utifall det skulle bli så, finns det mer potentiella köpare här som är villiga att anmäla sig?? = bättre chans att vi får bli det med bättre pris också.
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

db_ass skrev:Nice! Coolt sound. Jag förstår helt vad du menar med att el-kontrar ska betraktas som instrument av sitt eget slag. Ditt sound var ju väldigt lik en bandlös elbas, fast "köttigare". Men jag vill nog eftersträva en mer kontra lik sound. Jag kommer att spela mest jazz på den och älskar en riktigt bra kontraljud i jazz. Samtidigt är jag en fusionkille, ljudtekniker och gillar alltså det lite slicka. Om en el-kontra kan ge mig det akustiska ljudet men perfekt i PA:t så är jag supernöjd! Det verkar ju Eminence lova.

Nu har jag kontaktat Landon-music som verkar vara en leverantör eller nåt av Eminence basar. Det finns ingen importör i skandinavien. Så min chef ska kolla om inte vår firma kan bli det! Utifall det skulle bli så, finns det mer potentiella köpare här som är villiga att anmäla sig?? = bättre chans att vi får bli det med bättre pris också.
Det du ska försöka hitta i så fall är ju en elkontra som låter likt en uppmickad akustisk kontrabas. Så fort du sätter en piezo/magnet/kontakt mikrofon på en akustisk kontrabas så försvinner mycket av hur basen låter akustiskt. Tror att det är svårt att komma mycket närmare än så utan att realistiskt "skjuta över målet"....

Kul om ni tar agenturen på Eminence basarna. Jag kommer gärna och testar. Jag har aldrig provat någon. Fast jag tror tyvärr inte att jag kommer byta. Jag är helt otroligt nöjd med mina NS US/EU-basar..... :wink:

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

db_ass skrev:
Backlund skrev:När jag provade en Eminence för ca en månad sedan blev jag förvånad över hur mycket den påminde om en akistisk kontrabas. Av alla elkontrabasar jag har provat var det den som kändes mest som en akustisk kontra. Miken var dock inte min grej. Skulle föredragit att det satt en Upton revolution solo eller liknande på, men det kan man tydligen välja när man beställer (iaf på Thomann).

Imo var det mer som att spela på en riktig kontra, inte en elkontra.
Tack Hellboy för ditt inlägg förresten!

Backlund. Var testade du den? Hur menar du att den var mer som att spela på en riktig kontra? Var den mer svårspelad än andra el-kontrar? Hade den kortare sustain? Rundare ton? Hade den knorr? Vad var negativt för dig? Och så måste jag erkänna att jag har ingen koll på olika instrumentmikar. Hur resonerar du? Tack också för engagemanget på min tråd :-) Schysst att få bolla lite med tankar.
Jag lånade den av en basista jag är bekant med på ett jam en hel kväll. Själva spelbarheten påminde mycket mer om en kontra. Den var lite mer trögspelad, dock inte så att det blev jobbigt på något sätt. Halsen kändes också mer... "äkta" eller vad man ska säga. Tonen var väldigt rund och mjuk, saknade lite knorr, vilket jag gärna vill ha. Jag har hört basistan, jag lånade Eminencen av, och två andra basister spela med såna genom PA och det låter väldigt bra. Det enda jag tycker är negativt är avsaknade av knorr, men det kan man säkert fixa till om man byter mik.

Jag gissar att anledningen till att Eminencen låter mer som en kontra än andra el-kontror är just pga att den har en liten resonanslåda och att man använder mikrofoner för akustiska kontrabasar på dem.

Vill också tillägga att en av de andra jag har hört spela på en sådan är också kvinna, så dom verkar vara populär bland kvinnor :wink: Kanske en sak att ha i tanke också hehe :wink:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Backlund skrev: Vill också tillägga att en av de andra jag har hört spela på en sådan är också kvinna, så dom verkar vara populär bland kvinnor :wink: Kanske en sak att ha i tanke också hehe :wink:
Du menar att den är lite större och lite grövre än MIN...........elkontra?? :shock:

//J :D
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hellboy skrev:
Backlund skrev: Vill också tillägga att en av de andra jag har hört spela på en sådan är också kvinna, så dom verkar vara populär bland kvinnor :wink: Kanske en sak att ha i tanke också hehe :wink:
Du menar att den är lite större och lite grövre än MIN...........elkontra?? :shock:

//J :D

Hahaha! Ja precis:P
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Backlund skrev:
Hellboy skrev:
Backlund skrev: Vill också tillägga att en av de andra jag har hört spela på en sådan är också kvinna, så dom verkar vara populär bland kvinnor :wink: Kanske en sak att ha i tanke också hehe :wink:
Du menar att den är lite större och lite grövre än MIN...........elkontra?? :shock:

//J :D

Hahaha! Ja precis:P
Hmmm..... Kanske dags att göra något åt "problemet" då. Får en himla massa spam-mejl varje dag där det står att jag ska förstora min.......elkontra. Dom kanske har rätt. Kanske dags med en elkontra.........förstoring och byta.....upp sig...... Vore kul att höra vilken Eminent.....el-kontra man har..... För en gångs skull...... :roll:

//J :oops:
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Hehe! Det finns många namn på en penisförlängare... Kärt barn har många namn! Min kanske kommer att heta Eminence! Vad sägs om det!

Väntar med spänning på att få besked från chefen om hur det blir. Har några spelningar i helgen och nästkommande som skulle behöva kontra egentligen. Tänk om jag hinner få en till dess! Man FÅR drömma :-) Ska jag verkligen göra en blind date med Eminencen...?? Köpa den utan att ha testat... Det brukar inte vara min stil som är en sån som fastnar framför äggdisken för jag inte kan bestämma mig vilka ägg jag ska ha - de billiga mindre eller de lite dyrare men större, och ska det kanske vara ekologiskt ändå...
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.gollihurmusic.com/product_de ... rodID=1430

Här står det ju en hel del positiva saker om basen i fråga. Gollihur är bra och tillförlitlig. Han har bra koll över lag på akustiska och elektriska kontrabasar. Köp en. Sen kommer jag och testar..... ;)

//J
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Tack Hellboy, den sidan hade jag inte hittat än. Känns bara tryggare och tryggare med ett eventuellt köp.

Men förklara för mig en sak. Om Eminencen använder en vanlig kontrabas mik (visserligen specialdesignad men ändå) borde den inte då också runda lika lätt som andra vanliga kontrabasar?? Borde inte piezo vara ett bättre alternativ då på en EUB, även denna? Hoppas ni inte helt tröttnat på tråden än, för jag tycker fortfarande den är intressant :-D
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

db_ass skrev:Tack Hellboy, den sidan hade jag inte hittat än. Känns bara tryggare och tryggare med ett eventuellt köp.

Men förklara för mig en sak. Om Eminencen använder en vanlig kontrabas mik (visserligen specialdesignad men ändå) borde den inte då också runda lika lätt som andra vanliga kontrabasar?? Borde inte piezo vara ett bättre alternativ då på en EUB, även denna? Hoppas ni inte helt tröttnat på tråden än, för jag tycker fortfarande den är intressant :-D

Grejen med Eminence är att dom inte använder mikar som är specialdesignade för just dom basarna, utan vanliga kontrabasmikar. Det är nog delvis därför dom låter mer som en akustisk kontra än en el-kontra. Det är nog större risk att en Eminence rundar än att en solid el-kontra rundar, ja, men risken är nog ändå inte så stor eftersom resonanslådan är väldigt liten.

PS. Tycker också att denna tråd är intressant :P DS.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Tack för svar! Ok, jag fattar tanken Backlund. Nä, ingen recension eller tråd där ute nämner rundgång som problem, eller fördel för den delen heller, så jag antar att det är lugnt med den biten. Men jag ifrågasätter ändå ditt påstående om att mikarna är helt vanliga. På gollihur (länken som Hellboy gav i sitt senaste inlägg här) står det följande i spec-delen:
"Pickup: Realist, specifically modified for this instrument" (http://www.gollihurmusic.com/product_de ... rodID=1430)
Den måste väl ändå vara något anpassad för ett så litet instrument. Nånting behöver ju kompensera för den lilla kroppen! Eller tar kontrabas mikar bara upp strängljudet, ingen kropp?

PS. Känns som en lååång väntan bara på att få veta vilket pris jag kan få på den. Chefen har inte kollat allt klart än... .... ...... ................ :-( DS.[/i]
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jaha, men då är det nog så :) Nu när jag tänker efter så såg inte miken, på basen som jag lånade, ut som en vanlig Realist. Den hade lite annan form och kanske tom annat material. Realist:en plockar upp mycket kroppljud då den sitter mellan locket och foten på stallet. Har dock sett att man kan få basen med en Revolution solo-mik, som är en helt vanig kontramik.

Ju mer jag läser den här tråden detsom mer sugen blir jag på en sån där rackare :P
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Backlund skrev: Ju mer jag läser den här tråden detsom mer sugen blir jag på en sån där rackare :P
Samma här.... :oops:

Jag har ju sålt min akustiska kontrabas....... Fast jag kan väl för helvete inte ha TRE elkontrabasar...... Eller....?? :?

//J
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hellboy skrev:
Backlund skrev: Ju mer jag läser den här tråden detsom mer sugen blir jag på en sån där rackare :P
Samma här.... :oops:

Jag har ju sålt min akustiska kontrabas....... Fast jag kan väl för helvete inte ha TRE elkontrabasar...... Eller....?? :?

//J
Joooooo klart du kan! :D Men nu tänker jag faktiskt våga säga att det är mer som en akustisk kontra, fast mindre. Då blir det ju lite skillnad iaf :P
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Hehe! Jag SKA i alla fall ha en sån, om ni inte uppfattat det än ;-) Nu ska inte alla andra OCKSÅ ha en bara för att jag ska ha en :-D Eller... kan väl inte hindra nån heller... Risken finns att jag får ett besked att vi måste sälja några stycken för att få bättre pris. Blir det så MÅSTE ni köpa MINST EN var! Hehe :-P
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Skriv svar