Hjälp - byta strängar på en kontrabas!

Diskussioner om kontrabasar
pwall
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 28 mar 2008, 13:51

Hjälp - byta strängar på en kontrabas!

Inlägg av pwall »

Är fullständigt grön på det här med att byta strängar. Vet att jag ska byta en sträng i taget för att behålla trycket . Vad jag behöver hjälp med är hur man lindar upp strängen osv. Förklara gärna för mig som jag vore en treåring. Sist jag strängade en gitarr såg det ut som en taggtrådshög över hela huvudet...och kontrasträngar är ju som bekant dyra om man gör fel...Kanske finns det flera tekniker?

Mycket tacksam för svar!

//Pillen
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Tjaba!
Är det stålsträngar?
Som du sa är det viktigaste att du byter en sträng i taget, för om du lossar alla strängar samtidigt kan saker och ting i trälådan börja röra på sig på ett sätt som du inte gillar.
Tänk efter innan du börjar linda på strängen på stämskruven för det får inte plats så många varv. Jag vet egentligen bara om sensträngar och för sådana är det viktigt att bli smorda med matolja innan de blir spända.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
pwall
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 28 mar 2008, 13:51

Ja...

Inlägg av pwall »

...jag är just nu ute och letar och provar mig fram i strängdjungeln. Har tidigare haft stålsträngar och provade nu senast med Presto light, men trivdes inte med dessa och jag tror strängarna inte trivdes på min bas, det blev helt enkelt ett för starkt tryck och basen blev vädigt stiff att spela på. Förmodligen blir det ett set med Obligato stålsträngar. Men tack för ditt svar!

//Pillen
Skriv svar