Tonfinnare på nätet?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Mariya18
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 feb 2009, 02:37

Tonfinnare på nätet?

Inlägg av Mariya18 »

Hej!
Jag har letat efter"tonfinnare" eller vad man ska kalla det, en slags ritning över var tonerna sitter, till kontrabas, på internet, men inte varit särskilt framgångsrik. Någon som vet en bra sida, eller annat alternativ?

/Maria
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag skulle väl säga: Pröva dig fram.
Du har ju oktaven mitt på strängen, och vid 2a övertonen, kvinten, 3e övertonen har du kvarten och sen är det bara att leta sig fram!
Så gjorde jag när jag "lärde" mig spela kontra. ("Lärde" = spelade en låt i skolan på kontra, gjorde ett halvtaskigt framförande och lade sedan alla kontradrömmar åt sidan tills idag).
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Spelar du elbas? De är ju stämd likadant så tonerna sitter på samma ställe så att säga.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Eftersom det finns olika mensurer på olika kontrabasar kommer de aldrig sitta på exakt samma ställe. Hela grejen med att spela kontra är ju faktiskt att du känner/letar in tonerna själv, lär känna ditt instrument. En stämapparat som kan spela referenstoner är ett bra hjälpmedel. Stäm basen först, leta sedan efter tonerna och jämför hela tiden med de öppna strängarna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Samuel V skrev:Eftersom det finns olika mensurer på olika kontrabasar kommer de aldrig sitta på exakt samma ställe. Hela grejen med att spela kontra är ju faktiskt att du känner/letar in tonerna själv, lär känna ditt instrument. En stämapparat som kan spela referenstoner är ett bra hjälpmedel. Stäm basen först, leta sedan efter tonerna och jämför hela tiden med de öppna strängarna!
+123456
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Bild :tummenupp:
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

Åååå varför fundera så mycket. spela bara låter det bra så, ok ! Har lirat så mycket ! ska man analysera allt hur och varför så blir det inge bra ! Musiken liksom tappar svänget och öset.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Att ha "fusk lappar" klistrade på sidan om bas halsen är väl ett beprövat knep?

Vet inte om det hjälper eller stjälper.
Det satt sådana på min beggade EUB och jag refererad ohjälpligt till dem (har bara haft basen några veckor).

Gäller dock att de sitter "rätt" i förhållande till ens egen "synvinkel".
(kolla med stämapparat)
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Tycker det där med fusklapp är en bra idé för inlärning. Ta en bit maskeringstape eller använd gula post-it-lappar där du klipper till strippar där klistret sitter. Sätt strippen på tvären så att du kan skriva notens symbol nerifrån och upp. Alltså börja med noten på G-strängen och skriv nästa not på D-strängen rakt ovanför o.s.v. När du nu sätter fast lapparna så skall du montera dem precis där du trycker ner strängen för att få en ren ton. Du får du dels rätta stället markerat där du skall trycka ned strängen samtidigt som du får alla de fyra tonerna under varandra.
Tänk på att mensuren, som på en gitarr, tätnar ju längr ned du kommer på en sträng. Be gärna någon som kan basar om hjälp att finna ut rätt plats för resp. lapp. Hoppas tipset fungerar.
Själv gjorde jag på ett helt annat sätt när jag lärde mig spela själv. Men det är en annan historia.
Skriv svar