Åsså en fråga om anslagshanden när jag ändå håller på

Diskussioner om kontrabasar
Lars Ekman
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:41
Ort: New York City

Inlägg av Lars Ekman »

bashenrik skrev:Tobbe och KontraKurt

Basen var Dennis egen. Han var som Tobbe säger här i göteborg två gånger med ganska kort intervall och spelade med Sultans of Swing, båda gångerna hade han sin egen bas. Jag hade förmånen och träffa honom båda gångerna, vi hängde med gemensamma kompisar - mycket lärorikt och kul. Han var en varm och öppen personlighet som gärna pratade hela natten lång.

Strängarna var ett riktigt blandset, vill minnas att det var: Ren sena på G-strängen, en metalllindad sena på D-strängen, någon hybridsträng på A-strängen, och en spirocore på E-strängen.
Han snackade mkt om att han egentligen inte brydde sig om strängar, men att det var omöjligt att hitta ett helt set från en tillverkare som fungerade.

Det fanns ingen mick på basen, han spelade helt akustiskt. På nefertiti-gigen använde ljudteknikern (deras egen) en vanlig SM-57:a som sattes i stränghållaren för att ta upp soundet. Dock spelade han helt akustiskt på jammet och det gick igenom hur fint som helst.

Vid ett av tillfällena spelade bandet på en måndag och var kvar på tisdag. Hela bandet kom ner på jamkvällen på nef och satt in, det blev en lång och svettig afton, men fantastiskt kul. Jag var husbasist och lirade med hela bandet, som mer än gärna lirade så mkt de kunde!

Aronsson? Är det du?
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

MatsD skrev:
KontraKurt skrev:
MatsD skrev:
Efter att ha klämt kontra i några dagar nu så känns det ändå lite som det kanske var ett steg för mycket, som om jag borde stannat på elkontra-stadiet.

/Mats D
Hur går det för dig Mats? Du har väl inte givit upp?
Tack för omtanken. Nejdå, givit upp har jag inte, men elkontran sålde jag ju och på den akustiska kontran gick stallet i tre delar och jag har inte fått tummen ur att åtgärda det än. Men snart så ska både den vara i ordning och en ny elkontra vara införskaffad.

/Mats D
Du spelar redan elbas och har börjat med kontrabas plus att en elkontra är på väg. Blir det inte lite knepigt med fokuseringen på kontraliret om två basar till skall hållas igång. Bara undrar i förhoppning om att inte låta för påflugen.

Sedan undrar jag om du var nöjd med mina utläggningar om varför jazzbasister spelar med snedställda fingrar och allt det där?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Lars Ekman skrev:
bashenrik skrev:Tobbe och KontraKurt

Basen var Dennis egen. Han var som Tobbe säger här i göteborg två gånger med ganska kort intervall och spelade med Sultans of Swing, båda gångerna hade han sin egen bas. Jag hade förmånen och träffa honom båda gångerna, vi hängde med gemensamma kompisar - mycket lärorikt och kul. Han var en varm och öppen personlighet som gärna pratade hela natten lång.

Strängarna var ett riktigt blandset, vill minnas att det var: Ren sena på G-strängen, en metalllindad sena på D-strängen, någon hybridsträng på A-strängen, och en spirocore på E-strängen.
Han snackade mkt om att han egentligen inte brydde sig om strängar, men att det var omöjligt att hitta ett helt set från en tillverkare som fungerade.

Det fanns ingen mick på basen, han spelade helt akustiskt. På nefertiti-gigen använde ljudteknikern (deras egen) en vanlig SM-57:a som sattes i stränghållaren för att ta upp soundet. Dock spelade han helt akustiskt på jammet och det gick igenom hur fint som helst.

Vid ett av tillfällena spelade bandet på en måndag och var kvar på tisdag. Hela bandet kom ner på jamkvällen på nef och satt in, det blev en lång och svettig afton, men fantastiskt kul. Jag var husbasist och lirade med hela bandet, som mer än gärna lirade så mkt de kunde!

Aronsson? Är det du?
Ja, det är han!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

KontraKurt skrev:Du spelar redan elbas och har börjat med kontrabas plus att en elkontra är på väg. Blir det inte lite knepigt med fokuseringen på kontraliret om två basar till skall hållas igång. Bara undrar i förhoppning om att inte låta för påflugen.

Sedan undrar jag om du var nöjd med mina utläggningar om varför jazzbasister spelar med snedställda fingrar och allt det där?
Egentligen spelar jag mest gitarr faktiskt så alla former av bas kommer som nr 2. Men det är kul att spela lite olika saker och har man inte skyhöga ambitioner kan man strunta i sånt som att tappa fokus och bara njuta av att omväxling förnöjer. Och förnöjer gör det verkligen att fuska lite på el och ak kontra vid sidan av det andra.

Beträffande anslagsfingrarnas vinkel så har jag ju själv märkt att det där med att slå an med hela bredsidan krävs om man akustiskt ska få den rätta tyngden och volymen men inte är fullt lika viktigt om man spelar elförstärkt. Det kommer nog bli lite blandat för min del.

/Mats D
Skriv svar