Nybörjar råd el vs akustisk

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
wooker
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:52

Nybörjar råd el vs akustisk

Inlägg av wooker »

Jag har lirat bas i 4-5 år och känner för att lära mig spela kontra. Vad tror ni kan det var smart att köpa en stagg edb eller ska man gå för en vanlig akustisk kontra. (Jag har bara spelat lite i skolan tidigare.)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Köp en akustisk om du vill spela akustisk kontra eller en stagg om du vill spela elektrisk dito. Akustiskt kontra är så otroligt jobbigt att lära sig lira, så man får inte så mycket hjälp av att lira elkontra, tyvärr.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

basmartin skrev:Köp en akustisk om du vill spela akustisk kontra eller en stagg om du vill spela elektrisk dito. Akustiskt kontra är så otroligt jobbigt att lära sig lira, så man får inte så mycket hjälp av att lira elkontra, tyvärr.
Höö!!? skulle inte tro det. Tycker det är mycket lättare och mycket roligare! Nog mest en smak sak. Kan förstå att hoppa från el-bas till akustisk kan vara svårt då det inte finns band att gå efter men man kommer snabbt in i det, särskilt efter man lirat el-bas i några år. Då bör man höra om man spelar surt eller inte.
Men ska du spela kontra så är akustiskt det bästa valet. Inte direkt snyggt med en elkontra på scen. Då kan du lika gärna spela vanlig el-bas live.
Hate Thy Neighbour!
wooker
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:52

Inlägg av wooker »

Det här har säkert tagits upp i någon annan tråd. Men vad ligger en nybörjarkontra på i för prisklass. Är thomannbasar något att ha?
Användarvisningsbild
Bläst-Ante
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 23:50
Ort: ILSBO

Inlägg av Bläst-Ante »

Såklart att du ska ha en riktig kontra.
Thomann kontra är nog helt klart prisvärd för dej, om du inte hittar en beggad för bra pris.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:
basmartin skrev:Köp en akustisk om du vill spela akustisk kontra eller en stagg om du vill spela elektrisk dito. Akustiskt kontra är så otroligt jobbigt att lära sig lira, så man får inte så mycket hjälp av att lira elkontra, tyvärr.
Höö!!? skulle inte tro det. Tycker det är mycket lättare och mycket roligare! Nog mest en smak sak. Kan förstå att hoppa från el-bas till akustisk kan vara svårt då det inte finns band att gå efter men man kommer snabbt in i det, särskilt efter man lirat el-bas i några år. Då bör man höra om man spelar surt eller inte.
Men ska du spela kontra så är akustiskt det bästa valet. Inte direkt snyggt med en elkontra på scen. Då kan du lika gärna spela vanlig el-bas live.
Beror välan på i vilken liga man ska lira.
Spela dålig rockabilly i ett kasst band med kasst rumligt ljud kan
vem som helst göra. Ska man lira som KontraKurt då kan man få problem.
Nu menar jag inte att du Cougar lirar dåligt, men du hajar poängen?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hur lirar KontraKurt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Kandyman skrev:
cougar skrev:
basmartin skrev:Köp en akustisk om du vill spela akustisk kontra eller en stagg om du vill spela elektrisk dito. Akustiskt kontra är så otroligt jobbigt att lära sig lira, så man får inte så mycket hjälp av att lira elkontra, tyvärr.
Höö!!? skulle inte tro det. Tycker det är mycket lättare och mycket roligare! Nog mest en smak sak. Kan förstå att hoppa från el-bas till akustisk kan vara svårt då det inte finns band att gå efter men man kommer snabbt in i det, särskilt efter man lirat el-bas i några år. Då bör man höra om man spelar surt eller inte.
Men ska du spela kontra så är akustiskt det bästa valet. Inte direkt snyggt med en elkontra på scen. Då kan du lika gärna spela vanlig el-bas live.
Beror välan på i vilken liga man ska lira.
Spela dålig rockabilly i ett kasst band med kasst rumligt ljud kan
vem som helst göra. Ska man lira som KontraKurt då kan man få problem.
Nu menar jag inte att du Cougar lirar dåligt, men du hajar poängen?
Höhö ditt as!! Visst hajjar man, du pratar om dig själv! :twisted:
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

TDHP skrev:Hur lirar KontraKurt?
G#,F#,D#,D,b#,Am,..tjo...jazzibrallan.... B,C#, BANKA.BANKA.....!!....
Senast redigerad av cougar den tor 18 mar 2010, 08:45, redigerad totalt 1 gånger.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

TDHP skrev:Hur lirar KontraKurt?
Bäst av alla.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Noelredding skrev:
TDHP skrev:Hur lirar KontraKurt?
Bäst av alla.
Jo visst, men är det skulle vara kul att höra också.
Har förstått att han är duktig!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Elkontra är ju en kompromiss för att en akustisk kontra är jobbig att frakta, ömtålig och känslig för rundgång vid uppmikning, även om man delvis kan säga att elkontran precis som elgitarren och elbasen har blivit lite av ett eget instrument med tiden. Du bör fråga dig vad du ska ha kontran till i första hand och vilka faktorer som då är viktigast. Speltekniken är ju densamma så det du lär dig på den ena är direkt överförbart på den andra.
/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

elkontra är fantastiskt, likaså akustisk. När man kompar bandet med elkontra fungerar el precis som akustisk, låter likadant. Men som soloinstrument låter det mer som bandlös elbas.

Tony Levin FTW!
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

TDHP skrev:
Noelredding skrev:
TDHP skrev:Hur lirar KontraKurt?
Bäst av alla.
Jo visst, men är det skulle vara kul att höra också.
Har förstått att han är duktig!
Om vi hoppar över flamsandet - så vad vill du egentligen veta med frågan; Hur lirar KontraKurt?

Jag började med bandad elbas. Gick över till bandlös elbas samtidigt som jag jobbade på att få den basen att låta som en kontrabas. Så jag började undra vad fan jag höll på med. Jag provspelade en kontrabas, i smyg, när en sångerska repeterade med en pianist. Det kändes naturligtvis väldigt annorlunda, klumpigt på något vis, svårt och i synnerhet obegripligt svårt att intonera. Men önskan att spela kontrabas tog över starkt så jag köpte en gammal bas och började jobba på att lära mig; hålla tummen som stöd på baksidan av halsen vilket var helvetiskt jobbigt den första tiden. Men värken och mjölksyran försvann efter ett par veckor. Sedan var det bara att fortsätta med övningarna timmatals varje dag. Resultatet är alltid avhängigt motivationen. Bestämmer man sig så kan man klara allt.

Har inget som helst behov att spela elbas längre.

Var detta något av det du ville veta? Vill du veta något mer specifikt får du återkomma.

(Avslutningsvis kan jag inom parantesen tillägga att den som tror att jazzbasister spelar bara korstonarter (#) har missförstått någonting. Visst händer det men jazztraditionen ligger med stark slagsida åt b-tonarter mycket beroende på att saxofoner och trumpeter noteras så. Blåsare ogillar oftast korstonarter.)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

cougar skrev: Höö!!? skulle inte tro det. Tycker det är mycket lättare och mycket roligare! Nog mest en smak sak....
Tycker du att det är lättare att lira på en akustisk kontra än en el-dito? Det tycker inte jag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

För mej har el-kontra aldrig varit något alternativ för jag tycker så mycket om det akustiska ljudet och dessutom är akustiska kontror snyggare!

Dessutom ÄR de ganska olika instrument. Greppen är desamma men känslan är helt annorlunda så det är ingen bra ide att köpa en el-kontra för att lära sig kontra. Eller tvärt om.

Fast eftersom det brukar finnas lika många åsikter som pratabasare så är det enda vettiga tipset väl tyvärr som alltid det minst konstruktiva; Prova dej fram själv.

Lycka till, Köp en kontra, det är kul! Det gör bara ont de första tre åren, sedan vänjer man sig.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

TommyLove skrev:För mej har el-kontra aldrig varit något alternativ för jag tycker så mycket om det akustiska ljudet och dessutom är akustiska kontror snyggare!
+1

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Skriv svar