BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

hiwatt skrev:
MatsD skrev:Hmmm.... nu har jag bytt strängar på Bjärtonen (till Pirastro Obligato) och fixat och skimsat stallet och f-n vet om det inte blir den andra kontran som får avyttras i stället och Bjärtonen vara kvar. Min andra kontra har ett öppnare och kanske lite volymstarkare ljud men det finns mer tung botten i Bjärtonen, och det är en rättvis jämförelse för nu sitter det likadana strängar på båda. Hmmm....

/Mats D
På vilken bas ska du testa Lambert strängarna då ? Vore kul o höra vad du tycker om Bjärtan får nya snöre... :wink:
De blir väl på Bjärta det också men jag var tvungen att skifta strängar nu för att kunna avgöra vilken kontra jag skulle behålla. De som satt på Bjärtan var slut + att det tydligen enligt Bontracasso var utrpräglade stråksträngar.

Men nu måste jag vila pekfingret nån dag, det gör riktigt ont efter allt spelande igår och idag. Jag spelar så lite kontra att jag inte byggt upp nån schysst valk på sidan av fingret och att spela med fingertopparna vinkelrätt på elbasmanér låter ju bara "plonk".

/Mats D
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:
hiwatt skrev:
MatsD skrev:Hmmm.... nu har jag bytt strängar på Bjärtonen (till Pirastro Obligato) och fixat och skimsat stallet och f-n vet om det inte blir den andra kontran som får avyttras i stället och Bjärtonen vara kvar. Min andra kontra har ett öppnare och kanske lite volymstarkare ljud men det finns mer tung botten i Bjärtonen, och det är en rättvis jämförelse för nu sitter det likadana strängar på båda. Hmmm....

/Mats D
På vilken bas ska du testa Lambert strängarna då ? Vore kul o höra vad du tycker om Bjärtan får nya snöre... :wink:
De blir väl på Bjärta det också men jag var tvungen att skifta strängar nu för att kunna avgöra vilken kontra jag skulle behålla. De som satt på Bjärtan var slut + att det tydligen enligt Bontracasso var utrpräglade stråksträngar.

Men nu måste jag vila pekfingret nån dag, det gör riktigt ont efter allt spelande igår och idag. Jag spelar så lite kontra att jag inte byggt upp nån schysst valk på sidan av fingret och att spela med fingertopparna vinkelrätt på elbasmanér låter ju bara "plonk".

/Mats D
Låter vettigt att vila upp fingrarna. Kirurg tape på fingrarna hjälper en hel del när man spelar. Jag tror att för att få valk måste man få blåsor först. Man måste lida pint om man vill spela fint ! :lol:
Kommer säkert att låta mumma på Bjärtan med Lambert :heart: dem där två kommer att stort trivas... :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Min bas har välvd baksida, betyder det att det är en lite mer exklusiv variant? Jag börjar tro att jag gjorde en bra affär när jag köpte den.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Man ska ju inte dubbelposta men detta som jag nyss skrev i tråden "Solid eller Plywood" kanske ändå är relevant att upprepa i den här tråden:

Min Bjärton är lite "kexig" i kanten av locket på ett par ställen och på ett ställe så har det liksom skiktat sig, ser jag efter en närmare avsyning Så jag drar slutsatsen att det är fråga om ett laminerat lock, och om min Bjärton inte stämmer in på de billigaste modellerna utseendemässigt så finns två slutsatser, antingen att det inte är solida lock i Bjärton men att man dolt det bra (det syns inte alls där locket är helt på min), eller att man övergick till (eller från) laminerat vid nån tidpunkt.

En bild:

Bild

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Hej! Jag har en kontra som jag köpt av en forummedlem. Den är onekligen lik en Swingmaster i formen men färgen är en annan. Den är heller inte märkt med tillverkare och serienummer som den MatsD äger.

Enligt tidigare ägare skall det vara en Bjärton, jag är osäker eftersom att det är svårt att hitta vettig information i ämnet.

Är den nån som har koll?

daniel
Bild
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Tycker inte formen på cutaway:en på din bas stämmer med Bjärtons SM. Inte färgen heller, som sagt. Hade det avrit en Bjärton hade man förmodligen kunna läsa det någonstans på basen, men sånt kan ju försvinna av olika anledningar iofs.
Kanske är det en Framus, som har nämnts tidigare? Dom Framusbasar jag har sett har haft en djupare och mer L-formad cut än Bjärton.
_____________________________________
www.grassride.com
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Jahapp, nu är man alltså stolt medlem i Bjärtonklubben! :D Flat botten, separata stämskruvar och massivt lock, tillverkad 1949, serienr. 253. Nu ska jag bara ha tag i ett set Lambertsträngar och sedan ska här slappas!
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Här har vi min gamla Bjärton:

Bild

Min farfar var finsnickare och hade tydligen hittat den här i obrukligt skick i någon allmän lokal någonstans, fick den gratis och byggde ihop den. Den håller än idag, aven om det finns en rak spricka under bryggan. Dock verkar den inte påverka ljudet nåt eftersom den låter lika bra som alla ståbasar jag testat förr. Men om någon har tips på nån som kan fixa sådanadära saker i Karlstad-området skulle det vara trevligt att få det fixat för att det inte ska bli värre.

Den har i stort sett bara spelats på av min far som gick bort för 12 år sen, och innan dess var det nog ett bra tag sen den fick ett strängbyte, så strängarna som sitter på är nog 20 år gamla, minst (vintage, ni vet). Ska bli gött när Lambertarna dimper ner i brevlådan. Har inte riktigt haft ett intresse av att spela på den föränn nu, och ingen annan i familjen heller, därav det sena strängbytet. Men nu ska det bli spela av!
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Nick Nail skrev:Jahapp, nu är man alltså stolt medlem i Bjärtonklubben! :D Flat botten, separata stämskruvar och massivt lock, tillverkad 1949, serienr. 253. Nu ska jag bara ha tag i ett set Lambertsträngar och sedan ska här slappas!
GRATTIS!!! Och välkommen i klubben. :vinkar:
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Tack, Kandyman! Jag ska fixa en bild inom det snaraste.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Min ser ut som den MatsD har, vet någon vad den modellen heter och har någon koll på serienummer/årtal?

När jag köpte den var den i princip ospelbar men efter att Olle Steinholtz tog hand om den så är den fantastisk lättspelad och låter otroligt bra!
(Spirocore och Underwoodmik.)

Bild
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Var håller Olle Steinholtz hus nånstans? Jag har nån uppgift om Hägersten och det skulle ju passa bra men också helt andra landsändar.

Det verkar vara svårt att hitta exakta uppgifter om Bjärton-modeller och utifrån det som finns att läsa har jag inte bligit klokare på vad min kan vara. Den har ju inte separat mekanik som de billga hade och inte heller flat botten, samtidigt har den laminerat lock, vilket antyder att den ändå skulle vara en billigare modell. Den har dock ett riktigt bra (om än inte så volymstarkt) ljud tycker jag vilket skulle antyda att den var lite dyrare.

/Mats D
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

MatsD skrev:Var håller Olle Steinholtz hus nånstans? Jag har nån uppgift om Hägersten och det skulle ju passa bra men också helt andra landsändar.

Det verkar vara svårt att hitta exakta uppgifter om Bjärton-modeller och utifrån det som finns att läsa har jag inte bligit klokare på vad min kan vara. Den har ju inte separat mekanik som de billga hade och inte heller flat botten, samtidigt har den laminerat lock, vilket antyder att den ändå skulle vara en billigare modell. Den har dock ett riktigt bra (om än inte så volymstarkt) ljud tycker jag vilket skulle antyda att den var lite dyrare.

/Mats D
Hägersten stämmer bra!
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

MatsD skrev:Var håller Olle Steinholtz hus nånstans? Jag har nån uppgift om Hägersten och det skulle ju passa bra men också helt andra landsändar.

Det verkar vara svårt att hitta exakta uppgifter om Bjärton-modeller och utifrån det som finns att läsa har jag inte bligit klokare på vad min kan vara. Den har ju inte separat mekanik som de billga hade och inte heller flat botten, samtidigt har den laminerat lock, vilket antyder att den ändå skulle vara en billigare modell. Den har dock ett riktigt bra (om än inte så volymstarkt) ljud tycker jag vilket skulle antyda att den var lite dyrare.

/Mats D
Är du säker på att det var billigare med separat mekanik?
På dagens basar är det iallafall icke så.

Enligt min urgamla broschyr hade modellen Elit botten och lock av
vackert trä. Till skillnad från modellen Suverän, som hade lock av bästa
"Tonträ"(?) och botten av vacker lönn. Dessa är de enda 3/4 basarna
med välvd botten. Kanske de tyckte att laminat var "vackert trä"?

Min Bjärton står tyvärr i Tyskland, så jag kan inte fotografera den nu,
men jag har också en skada på kanten på bottnen (flat).
Ser ut som om att ett lager laminat lossnat.
Locket ser däremot ut som att de har limmat ihop ett gäng brädor till
en massiv bit och därefter karvat fram formen.
Ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag träffar henne.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Kandyman skrev:
MatsD skrev:Var håller Olle Steinholtz hus nånstans? Jag har nån uppgift om Hägersten och det skulle ju passa bra men också helt andra landsändar.

Det verkar vara svårt att hitta exakta uppgifter om Bjärton-modeller och utifrån det som finns att läsa har jag inte bligit klokare på vad min kan vara. Den har ju inte separat mekanik som de billga hade och inte heller flat botten, samtidigt har den laminerat lock, vilket antyder att den ändå skulle vara en billigare modell. Den har dock ett riktigt bra (om än inte så volymstarkt) ljud tycker jag vilket skulle antyda att den var lite dyrare.

/Mats D
?

Är du säker på att det var billigare med separat mekanik?

Enligt min urgamla broschyr hade modellen Elit botten och lock av
vackert trä. Till skillnad från modellen Suverän, som hade lock av bästa
"Tonträ"(?) och botten av vacker lönn. Dessa är de enda 3/4 basarna
med välvd botten. Kanske de tyckte att laminat var "vackert trä"?

Min Bjärton står tyvärr i Tyskland, så jag kan inte fotografera den nu,
men jag har också en skada på kanten på bottnen (flat).
Ser ut som om att ett lager laminat lossnat.
Locket ser däremot ut som att de har limmat ihop ett gäng brädor till
en massiv bit och därefter karvat fram formen.
Ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag träffar henne.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kandyman skrev:
MatsD skrev:Var håller Olle Steinholtz hus nånstans? Jag har nån uppgift om Hägersten och det skulle ju passa bra men också helt andra landsändar.

Det verkar vara svårt att hitta exakta uppgifter om Bjärton-modeller och utifrån det som finns att läsa har jag inte bligit klokare på vad min kan vara. Den har ju inte separat mekanik som de billga hade och inte heller flat botten, samtidigt har den laminerat lock, vilket antyder att den ändå skulle vara en billigare modell. Den har dock ett riktigt bra (om än inte så volymstarkt) ljud tycker jag vilket skulle antyda att den var lite dyrare.

/Mats D
Är du säker på att det var billigare med separat mekanik?
På dagens basar är det iallafall icke så.

Enligt min urgamla broschyr hade modellen Elit botten och lock av
vackert trä. Till skillnad från modellen Suverän, som hade lock av bästa
"Tonträ"(?) och botten av vacker lönn. Dessa är de enda 3/4 basarna
med välvd botten. Kanske de tyckte att laminat var "vackert trä"?

Min Bjärton står tyvärr i Tyskland, så jag kan inte fotografera den nu,
men jag har också en skada på kanten på bottnen (flat).
Ser ut som om att ett lager laminat lossnat.
Locket ser däremot ut som att de har limmat ihop ett gäng brädor till
en massiv bit och därefter karvat fram formen.
Ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag träffar henne.
Nej, jag är inte säker på nåt alls egentligen men jag har för mig att nån sade i denna eller annan tråd att de enklaste Bjärton-modellerna hade separat mekanik. Det kan ju också vara så att Bjärton inte var konsekventa genom åren, en modell som hade solitt lock från början kanske fick laminerat lock senare. kanske valet av mekaniktyp också varierade.

Precis som Dnilke efterfrågar vore det onekligen kul att kunna fastställa exakt vad det är man har utifran serienumret. Men det går väl att njuta av sin Bjärton ändå och bara konstatera att den låter bra utan att bekymra sig över exakt vilken modell det är.

/Mats D
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Ok, jag tror att jag sade att det var tvärtom. Men jag gissade bara för att
de allra billigaste basarna av idag har inte separat mekanik.
Fasen...finns det ingen som vet nåt?
Det måste ju sitta nån gammal gubbe nere i Skåne som varit med och
byggt dessa.

COUGAR! Bjärnum ligger i dina hemtrakter. Du vet vad du har att göra. :x :wink:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Man är i gott sällskap om man spelar Bjärton-kontra i varje fall:

http://www.bjarton.com/images/raybrown.pdf

In Sweden, I purchased this wonderful bass which I recommend to all bassists. I is as good as any factory made instument I've ever played. - Ray Brown

Undrar om det finns några filmklipp med Ray Brrown där han lirar på sin Bjärton-kontra.

/Mats D
Alowichus
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 18:38

Inlägg av Alowichus »

Köpte en Bjärtonkontra för ca 10 år sedan för 16k.

Tror att det kan vara av modell "Suverän" eftersom halsen verkar vara av bok samt att botten och lock är i olika träslag.
Vet någon ungefär vilket år den kan vara ifrån? Jag har trott att den var från 1960, men man tillverkade väl inga basar då...?
EDIT: Serinr är (vad jag kan utläsa) 8639

//Tobias
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Alowichus skrev:Köpte en Bjärtonkontra för ca 10 år sedan för 16k.

Tror att det kan vara av modell "Suverän" eftersom halsen verkar vara av bok samt att botten och lock är i olika träslag.
Vet någon ungefär vilket år den kan vara ifrån? Jag har trott att den var från 1960, men man tillverkade väl inga basar då...?
EDIT: Serinr är (vad jag kan utläsa) 8639
Med tanke på att min har serienummer 2289 låter ju 8639 ganska högt, beroende på förstås vilken metod man använde. 1960 kan det väl ha tillverkats basar för övrigt men inte mycket senare än så. Nån exakt datering verkar inte gå att få men det finns et försök att bringa nån ordning här:

http://www.bjarton.com/dating_sv.htm

...men jag vet inte om den gäller basar eller bara gitarrer. Dessutom är alla serienummer från 1001 och upp till 34804 sammanklumpande under vecka 1 1952 till vecka 43 1962 så man har inte mycket glädje av den ändå.

/Mats D
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

En sorgens dag....
Igår innan sista gigget i Tyskland upptäckte jag att min älskade Bjärton
spruckit kraftigt runt stackeln. :cry:
Jag har väl i stridens hetta ställt ner basen för hårt.
Verkar som träet i sargen var otroligt tunt
Tråkigt är det iallafall. Vet inte riktigt hur jag ska fixa till det.
Lämna in den till en fiolbyggare som lyfter på locket är nog inget alternativ.
Är nog isåfall billigare att hitta en annan bas.
Har en vän med en likadan bas som råkat ut för samma sak.
Han limmade ihop det och satte sedan en plåt över stackelhålet för
att stadga upp det. Eftersom basen inte direkt är i mint kondition och jag
ej kör akustiskt kanske detta blir mitt alternativ. :roll:
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

Kandyman skrev:En sorgens dag....
Igår innan sista gigget i Tyskland upptäckte jag att min älskade Bjärton
spruckit kraftigt runt stackeln. :cry:
Jag har väl i stridens hetta ställt ner basen för hårt.
Verkar som träet i sargen var otroligt tunt
Tråkigt är det iallafall. Vet inte riktigt hur jag ska fixa till det.
Lämna in den till en fiolbyggare som lyfter på locket är nog inget alternativ.
Är nog isåfall billigare att hitta en annan bas.
Har en vän med en likadan bas som råkat ut för samma sak.
Han limmade ihop det och satte sedan en plåt över stackelhålet för
att stadga upp det. Eftersom basen inte direkt är i mint kondition och jag
ej kör akustiskt kanske detta blir mitt alternativ. :roll:
Ha den förvaras för tort i Tyskland ?
I vilket fall är det riktigt tråkit :cry:
Beklagar sorgen...
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

I feel youre pain.... NOT!!! Go King!

Nä men allvarligt, jätte tråkigt.. Hoppas det löser sig!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Bläst-Ante
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 23:50
Ort: ILSBO

Inlägg av Bläst-Ante »

Kandyman skrev:En sorgens dag....
Igår innan sista gigget i Tyskland upptäckte jag att min älskade Bjärton
spruckit kraftigt runt stackeln. :cry:
Jag har väl i stridens hetta ställt ner basen för hårt.
Verkar som träet i sargen var otroligt tunt
Tråkigt är det iallafall. Vet inte riktigt hur jag ska fixa till det.
Lämna in den till en fiolbyggare som lyfter på locket är nog inget alternativ.
Är nog isåfall billigare att hitta en annan bas.
Har en vän med en likadan bas som råkat ut för samma sak.
Han limmade ihop det och satte sedan en plåt över stackelhålet för
att stadga upp det. Eftersom basen inte direkt är i mint kondition och jag
ej kör akustiskt kanske detta blir mitt alternativ. :roll:
Beklagar sorgen.
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

Bläst-Ante skrev:
Kandyman skrev:En sorgens dag....
Igår innan sista gigget i Tyskland upptäckte jag att min älskade Bjärton
spruckit kraftigt runt stackeln. :cry:
Jag har väl i stridens hetta ställt ner basen för hårt.
Verkar som träet i sargen var otroligt tunt
Tråkigt är det iallafall. Vet inte riktigt hur jag ska fixa till det.
Lämna in den till en fiolbyggare som lyfter på locket är nog inget alternativ.
Är nog isåfall billigare att hitta en annan bas.
Har en vän med en likadan bas som råkat ut för samma sak.
Han limmade ihop det och satte sedan en plåt över stackelhålet för
att stadga upp det. Eftersom basen inte direkt är i mint kondition och jag
ej kör akustiskt kanske detta blir mitt alternativ. :roll:
Beklagar sorgen.
Beklagar sargen... :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Skriv svar