Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
thegearheads
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 18:59

Inlägg av thegearheads »

Nice sätt o få dit pinnkräket.
:)
Ja tappade min pinne idag, men det var efter jag råkade tappa ståbasen och den slog i golvet med stallet först. När ja tog upp den var den sprucken från mitten av högra F-hålet och ca 5cm in mot mitten av basen och då lossnade ljudpinnen...
Ska slänga upp en tråd här med en bild. Har lite andra frågor som är off topic här.

:)
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av Bergmansson »

BUMP
Tappade min ljudpinne idag.
Under ett besök av en kompis skulle jag visa kontrabasens olika delar, och lade då märke till att ljudpinnen stod väldigt snett.
Instrumentet är för övrigt en krossfanerad träfiber-bas från Thomann, och även om dessa inte är kända för att va de bästa så har den fungerat jättebra i snart ett halvår. Jag är dessutom 100% säker på att ljudpinnen stod rakt för någon vecka sedan.

Hur som helst, idag skulle jag försöka peta den rätt med en vanlig pinne, det gick förstås inte så bra och ljudpinnen lossnade helt.
Då kom jag att tänka på den här tråden. Nu blir det till att bygga Gambas geniala uppfinning och se om det fungerar.

Är det någon som har några tips på hur man bäst går tillväga?
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av Bergmansson »

Ljudpinnen sitter där den ska nu.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av mrbaloo »

Fiffigt, skall lägga detta på minnet (eller till och med tillverka en) tills den dag problemet dyker upp för mig också.
JacobiNorge
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 jan 2023, 17:29
Ort: Oslo

Re: Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av JacobiNorge »

Hej ni! Tack för alla tips, men hur gör jag med en ljudpinne som lossnat och ligger o skramlar...? Hur får jag tag i den o får den på plats igen? (Ps. Behöver oxå limma locket... finns det lim som inte är värmelim av hudar, som funkar utan att bli för hårt? Mvh, Jacob (norge kan mer än göra osthyvlar)
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av Håcke »

Jag köpte en lång gripklo på Clas Ohlsson (var det nog, inte Biltema) som jag lyckats plocka upp pinnar med flera gånger i flera basar.
Den går in genom ljudhålet.
En ficklampa är också en bra idé.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
JacobiNorge
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 jan 2023, 17:29
Ort: Oslo

Re: Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av JacobiNorge »

Tack snälla, verkar va en bra idé. Men sen då, att få den på plats igen...? Fattar inte hur man ska få till det o det finns inga videos på youtube vad jag vet. Verktyget ovan är säkert smart men jag fattar ändå inte. Ni får tänka på att jag är i Norge oxå...😅🙏😁
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av Håcke »

Ja, men efter du plockat ut pinnen med en gripklo så får du använda den ovanstående metoden för att sätta in den på plats.
Eller, misslyckas, och börja om från början igen, tills du får den på plats där den ska vara.
Inte så svårt som man skulle kunna tro. Och kul när man lyckas.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
JacobiNorge
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 17 jan 2023, 17:29
Ort: Oslo

Re: Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av JacobiNorge »

HalleluYah! Lyckades ganska lätt pilla ut pinnen ur f-hålet genom att vända runt på basen liggande. Sen lyste jag in o såg märken av var den satt o sen byggde jag av en lite bit böjd hårdare plastslang, drog elastisk sytråd igenom, satte dubbelhäftande matt-tejp på pinnen och drog åt tråden o knöt runt en tändsticka vid hand-sidan. Sen var det ganska lätt att på 5-10 min pilla dit pinnen och styra med plaströret. Den hamnade lite längre ner, typ 7-8 cm nedanför stallet, men ganska rakt o när jag spände upp strängarna försiktigt, lite i taget, fick knacka upp stallet lite, sen var det superstadigt och basen har aldrig låtit bättre! Detta var ju lätt och ganska kul faktiskt! Stort tack till alla! (Viktigt var en fick-lampa o att basen låg ner på rygg!) bless!
Skriv svar