Thomann elkontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Thomann elkontra

Inlägg av busse »

Vet inte riktigt om detta hör hemma under kontrabasar men det är väl mer kontra än elbas.

Jag skulle söka efter en pedal av märket Harley Benton hos Thomann och hittade då denna elkontra http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... pright.htm" onclick="window.open(this.href);return false; och blev lite sugen på den. Har väl i ca 20 års tid haft sug efter en kontra men det har aldrig blivit av och nu sker musicerandet i princip bara hemma i källaren så både vad det gäller det ekonomiska och plats så känns en riktigt kontra inte motiverat.

Nån som har testat dessa basar och vet om de kan tänkas att duga för att lära sig spela och hobbylira och kanske spela in i hemstudion eller är det bättre att lägga pengarna på nåt annat istället?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Thomann elkontra

Inlägg av Nick »

Bassjov här på forumet äger en sådan. Kolla med honom vad han tycker om den! Jag provade den på en basträff i Sundsvall. Tyckte den kändes ok att spela på, men jag lyckades inte ratta till något bra ljud. Försökte inte så länge heller.

Själv har jag ägt en sånhär som jag var nöjd med. Sålde den mest för att jag inte trivdes med ett 9v batteri i basen.
http://www.thomann.de/se/stagg_edb_34_bk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle jag köpa elkontra igen skulle jag nog köpa en sånhär. Fast den kostar ju lite mer.
http://www.thomann.de/se/ns_design_nxt_bass_bs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Thomann elkontra

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har en Stagg EDB 3/4 som funkar för det jag använder den till (Bossa och Jazz ). Den låter inte som en riktig kontra men det låter inte illa alls. Den är ganska tungspelad när den levereras men för det priset kan man acceptera vissa saker som behöver fixa. Den verkar dock dra ganska mycket batterier så jag har alltid ett nytt med i bagen. På det stora hela är jag nöjd med den . Om man skruvar lite så är det ett acceptabelt budget instrument.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Thomann elkontra

Inlägg av fieldflower »

Jag hade otur med den Stagg jag beställde från Tysken.
Så ojämn greppbräda att den inte gick att använda.
Då jag skickade tillbaka den och ville få en som fungerade ville de inte skicka en ny för att kvaliteten på dem är så ojämn att det var stor risk att även nästa skulle få åka tillbaka...

Men jag gillar ljudet i dem.

Mitt tips: Leta rätt på en begagnad Stagg som du kan testa innan köp så den beter sig som du vill.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Thomann elkontra

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag hade väl tur då. Kommer snart att byta strängar på den orginalsträngarna är inte så kul.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Thomann elkontra

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Jag hade väl tur då. Kommer snart att byta strängar på den orginalsträngarna är inte så kul.
Alltid undrat hur en sån där skulle bete sig med Presto...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Thomann elkontra

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag lutar åt Presto Jazzicato Tungsten. kan återkomma när de sitter på.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Thomann elkontra

Inlägg av Liten »

Som fieldflower sa... Jag köpte min stagg osedd dock, hur bra som helst. Och de strängar som sitter på (orginal) är kanske inte superkul.. men låter HELT ok.. Definitivt värd 250:- som de kostar nya. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Thomann elkontra

Inlägg av busse »

Tackar för svaren, att hitta en beggad Stagg som dessutom skall vara till salu inom rimligt avstånd är nog inte att tänka på då man bor mitt i Norrbotten. Köpa osett är nog tyvärr det som gäller, man skulle ju kunna dra en chansning och beställa från thomann och skicka tillbaka om man inte är nöjd.

En fundering som slog mig är om det går att spela Rockabilly slap på en sån där pinne men någorlunda ljud?

Jag är ju dessutom total novis då det gäller kontra så vad skall man titta efter?

Harley Benton basen är ju faktiskt en lite fördel om den skall placeras i möblerade rum, den är ju lite snyggare än Stagg som ju bara är som en "pinne", HB:n har ju i alla fall lite former.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Thomann elkontra

Inlägg av Hellish »

Lite sent inlägg, men ändå. Bassjov själv tycker att ljudet är lite väl scoopat i Harley Benton-kontran, men med en schysst preamp så låter den helt ok.
Användarvisningsbild
isakbjörncc
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 20 jul 2013, 19:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Thomann elkontra

Inlägg av isakbjörncc »

Hej. Tycker att denna är riktigt bra. Har kört med den nu i ungefär 2 år och detta har resulterat i att det bara är den bas jag använder i nuläget. Såklart så har ju en riktig kontrabas en helt annan ton när den är akustisk, Men Det är ju inte så ofta som man kör kontra akustiskt så då är ju detta fina instrument ett utmärkt val!!

Tycker till och med att den låter bättre än en vanlig kontra när man spelar i grupp

här är länken till den
http://www.thomann.de/se/yamaha_slb200_silentbass.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ligger just nu på 24000 kr

grym elkontra!
Bild
Skriv svar