Bas från Thomann?

Diskussioner om kontrabasar
Apan
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 05 okt 2011, 20:27
Ort: Stockholm

Bas från Thomann?

Inlägg av Apan »

Basvänner!

Tänkte köpa kontra (woho!) och jag misstänker att det med stor sannolikhet finns någon eller några här som har lite koll på hur thomann-basarna är?
Har kollat runt lite och undrar framförallt om den här: http://www.thomann.de/se/christopher_db ... ass_34.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Har förstått att Christopher-basarna ska vara rätt ok och jag gillar hur den ser ut. Men kan absolut tänka mig nån annan om nån har nåt bra tips!
(Jag köper den för live-bruk, och kommer bara att spela pop/rock pizz (på sin höjd lite walking) - och kommer aldrig någonsin att spela solon.)
Så jag vill att den ska låta THUMP liksom. Varken mer eller mindre. :D

Och i samband med detta så dyker det förstås upp en massa följdfrågor:
1. Misstänker att man kommer att vilja byta strängar på den. Vad vill man ha för några?

2. Vad har man för micksystem till? Den kommer alltid att lineas..

3. Vem går man till (i stockholm) för hjälp med en bra setup, ev. strängbyte och mick-installation?


Alla tips mottages tacksamt!!
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av jannej »

Hej!

Jag har själv en Christopher 204 som jag är jättenöjd med. Lacken är inte av super-blank-typ som vissa andra basfabrikanter brukar använda. Låter mycket, mycket bas.

1. Strängar är en skola i sig. Beror helt och hållet på vad du vill ha. Thomastic Spirocore är väl mer eller mindre standard törs jag säga. Du har en målbrottsperiod på två månader där de ha rejält med "twang" och basen låter som en jättebanjo, men efter detta håller de hur länge som helst. D'addario Pizzicato eller Pirastro Jazzers borde heller inte vara fel.

2. Också en skola i sig. Jag gillar Fishman Fullcircle, men den måste installeras korrekt och vill gärna ha en preamp (Fishmans egna duger utmräkt) om man kör i en el-basförstärkare. Många andra är nöjda med Realist som är enklare att installera.

3. Olle Steinholtz har hjälpt mig med gott resultat, jag tror han står i telefonkatalogen.

Lycka till!
Apan
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 05 okt 2011, 20:27
Ort: Stockholm

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av Apan »

Hej!

Tusen tack för bra svar!
Kul att du är så nöjd med din, då känns det lite tryggare =)

Har förstått att då det gäller kontrabasar så känns det mesta en djungel, därför är det så gött att pratabas finns!

Ang strängtips; Är det så att man kan slippa lite av "målbrottsperioden" om man kör på dáddario eller Pirastro strängarna? Det skulle vara mycket välkommet om den lät bas direkt. (inget ont om banjo)

Har fler som tipsar om Steinholz, så han verkar vara kanon. Ska se om han vill hjälpa mig!

Tack igen för att du tog dig tid att svara!
/Adam
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av Chupacaps »

Min vana trogen så måste jag gnälla på alla som överväger en Thomannbas, det är inte värt det!

Om du överväger att lägga 12.000 på en bas så köp en med riktigt trä i locket (t.ex. från Blocket) i stället!!! Trä i locket + en bra setup så har du större chans att gå +/- 0 eller t.o.m. + om du vill byta upp dig senare. Du får dessutom ett betydligt bättre inspelat instrument!!!

Plywoodbasar (vilket detta är) har ett uselt 2:a-handsvärde oavsett om Olle S. eller någon annan fixar inställningen (räkna med att gå back minst 6000 med kostnad för setup inräknad).

Dom låter dessutom (ursäkta alla som har en, mig inkluderad) skit! När nyförälskelsen har lagt sig och man lyssnar på andra kontrabasar och undrar varför inte min ply.bas har samma fina ljud som andra basar (vilket för många är anledningen till att välja kontra framför en elbas) så är svaret för att det inte går att få ut det ljudet ur en ply.bas oavsett om det är THUMP eller ett sustainigt-sound som är ditt ideal! Risken är påtaglig att du kommer tröttna fort.

Ang. strängar och mic:
Strängar påverkar soundet oerhört mycket så där kan du ändra ljudet mycket (beroende på basens förutsättningar) det djävliga är (vilket du kommer upptäcka) att kontrabasar är extremt mycket mer "personliga" än elbasar vad gäller "rätt" sträng. Man måste prova sig fram så man hittar vilken sträng som känns och låter bäst för just min bas. Om du vill undvika inspelningstiden/målbrottet för en sträng så försök köpa begagnat det är nog enda sättet, kontrasträngar går nästan inte att spela av så det behöver du inte vara rädd för om du köper beg.(så länge det inte gäller sensträngar!), det är också ett billigare sätt att testa olika strängar. Mitt strängtips skulle vara Garbo eller Anima, feta strängar med en jävla kick och massor med THUMP. (Garbo = ren pizzsträng Amina = även för stråkspel)

Det samma gäller mic, du måste hitta en kombination av bas+sträng+mic som funkar, byter du strängmärke kan det var så illa att du måste börja om från början med att leta. :?
Jag har själv sex kontrabasar, ca 15 olika strängar och kanske 10-15 olika micar -det finns ingen universallösning, varje bas + mic är unik!

Det fanns en kille här på PB som byggde egna micar som var väldigt bra och billiga! Stod sig lätt mot etablerade märken som t.ex. Realist och Fishmann BP100 ljudmässigt och till mindre än halva priset. Han hette typ Kandy eller Stefansson men vet inte om han är kvar här, ryktet säger att det var kurr med någon moderator? Men jag vet inte, tråkigt i vilket fall för det var väldigt bra micar. Annars tycker jag Schertler Dyn-B är bra men då pratar vi en annan prisklass.

Hursomhelst så är en preamp att rekommendera, här har jag inga tips då det beror på vilken kombination du spelar på men många gillar Headway.

Det är underbart att PB finns men man ska nog ta dom råd man får med en nypa salt, det finns väldigt många nybörjare på forumet som gladeligen ger ut råd till höger och vänster. Ursäkta gnället men jag tycker bara att en Thomannbas uppriktigt är en väldigt, väldigt dålig affär.

Lycka till!
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av jannej »

Har du provat någon Christopher-bas?

Jag förstår din skepsis (med all rätt) till Thomann-basarna, fast jag måste nog gå till försvar för Christopher. De ska inte förväxlas med Thomanns no-name basar (som är är hemska och inte ens prisvärda). Christopher har ett gott rykte, trots att det är en kinesisk budgetbas. Många väljer att sälja av sina "ädel"-basar och enbart använda dessa. Jag gjorde en grundlig research hos basism-andra vänner (vars smak jag litar på) innan jag köpte min.

Att köpa en beggad bas är ju defintivt också förenat med stora risker om man inte själv kan bedöma skicket. Plötsligt sitter man där med svarte petter och behöver lägga ut pengar på reparationer. Då är det noll i andrahandsvärde om man har otur.

Marknaden för dyrare basar är om ännu mindre och andrahandsvärdet kan bli därefter om man har otur. Visst basen kanske är värd sina 45000 men att hitta rätt köpare är betydligt svårare i de högre prisklasserna.

Man väljer bas efter sammanhang. Visst låter en Pölmann-bas bättre solo i ett konserthus, men i ett sammanhang med band och kontaktmick kan faktiskt en plywoodbas låta minst lika bra...dessutom behöver du inte vara orolig för repor i lacken.

http://www.christopher-bass.de/dbass_e.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Apan
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 05 okt 2011, 20:27
Ort: Stockholm

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av Apan »

Tusen tack båda för era synpunkter och tips!
Är helt med på alla era argument.

Jag tänker lite såhär:
Basen kommer användas som "turnébas", så jag misstänker att den kommer få lite stryk. Därför är det ju skönt om man inte behöver ha ångest varje gång det blir en ny repa. Och den ska bara backa upp en ljudbild med trummor och div stränginstrument genom att erbjuda lite "ompf" och skjuts liksom.
Jag kommer alltid att behöva ha den linead, så kanske det inte spelar så stor roll att den inte är/låter "äkta trä"?
(Eller så kanske det är större skillnad än man tror..?)
Har lånat en plywood-kontra tidigare som jag tyckte funkade suveränt, både ljud och spelkänsla (tror den kom från Luin Sitkey).

Förstår dock verkligen skepsis mot thomann instrument. Men andrahandsvärde bryr jag mig inte så mycket om egentligen, så länge den funkar för mig så är jag nöjd.
Och har tyvärr också lite halvbrådis med att få tag på en, så jag hinner inte riktigt att sitta och hålla utkik på Blocket efter en bas i rätt prisklass och i mitt område.
Och för mig (som inte har nån vidare koll) så känns det mer risky att köpa beggat, eftersom jag inte vet riktigt vad jag ska kolla efter..

Tack igen för era synpunkter och tips, jag tycker det är gött att ni tycker olika! Det ger mig en mer nyanserad bild av verkligheten :)
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av Chupacaps »

Jag vet också att folk byter sina finare basar mot kinesiska/rumänska basar, det folk inte räknar med är hur stråkinstrument förändras över tid. Anledningen till att dessa instrument är billiga har att göra med hur de produceras och materialet de är byggda av (förutom löner o.d.). Har man otur får man ett instrument som inte har tillräckligt torrt trä vilket med största säkerhet kommer leda till sprickor i lock eller sarg, detta är ett av flera sätt att hålla ned priset då lagrat tonträ är dyrt.

Ply.basar är inte lika känsliga i detta avseende men man har garanterat sparat in på kostnader även på dessa basar vilket kan bli dyrt för köparen i ett senare skeende. Så man ska inte tro att man klarar sig undan "Svarte-Petter" även om man har några års garanti. Jag tycker Christopher o.d. är lite som franska bilar, man kan ha tur att hitta en pärla man man kan också ha otur och hitta enbart ångest och elände. Sen finns det dom som aldrig skulle köpa en fransk bil så jag får väl sälla mig till den skaran :D

Jag vet att det är svårt att ge sig ut på beg.marknaden som novis men personligen tycker jag att den ändå känns säkrare då man vet att basen har klarat det svenska klimatet i några decennier.

Ply.basar är tåligare än träbasar i vissa avseenden så där har de ju onekligen en stor fördel, särskilt om det ska vara ett turnéinstrument men låt dig inte vaggas in i en falsk trygghet. Basens ömma punkter som t.ex. stall och hals är precis lika känsliga på en ply. som på en trä och det är när detta händer som det oftast inte lönar sig att lägga pengar på ett för billigt instrument (instrumentförsäkring är en jävligt bra grej!).

Ang. dyrare basar så upplever jag som att det finns en säkrare marknad där då folk som förstår värdet faktiskt är villiga att betala för att få vad de söker. Dock ska man inte tror att man kan göra snabba klipp med kontrabasar, och nu går det extra trögt när baspriserna fallit som bly vilket gör att många håller på sina instrument hellre än att sälja den till underpris.
Apan skrev: Jag kommer alltid att behöva ha den linead, så kanske det inte spelar så stor roll att den inte är/låter "äkta trä"?
(Eller så kanske det är större skillnad än man tror..?)
Det kan ha det, om instrumentet låter illa så är det ju detta du kommer förstärka. Det kan vara svårt att trolla bort om du har otur. Men jag tror ändå du kommer bli nöjd med din Christopher, det låter som du tänkt och bestämt dig så det blir kommer säker bli bra.

Välkommen till Kontra Klubben (Klubben för riktiga basister!) :wink:
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av edvin »

Chupacaps skrev:(Klubben för riktiga basister!) :wink:
Kan vi inte sluta med det där snart, snälla?
grejor
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bas från Thomann?

Inlägg av hitman »

Olle Steinholtz är otroligt duktig på att justera in kontrabasar. Efter att han jobbat med min "hopplösa" kontra med ca 3 cm stränghöjd så är den mer lättspelad än mina elbasar!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar