Försäkra basen?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Vikto_Or
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 05 nov 2012, 09:19

Försäkra basen?

Inlägg av Vikto_Or »

Har precis köpt ny bas för en (med studentekonomiska mått mätt) ganska ansenlig summa pengar och är förstås lite orolig för att något ska hända. Därför undrar jag helt enkelt om ni försäkrat eran kontra separat? Behövs det? Vart gör man det bäst? osv.

Om detta ämne har behandlats här innan får ni gärna upplysa mig eftersom jag isf misslyckades med att hitta det...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Försäkra basen?

Inlägg av bjelkeman »

Täcks den inte av hemförsäkringen? Om du nu har en sådan.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Zyrran »

Min hemförsäkring tar mina instrument i replokalen upp till 50.000kr, även om man skulle spela ute mm. Sen behöver jag ha en tilläggsförsäkring.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Hågge »

Zyrran skrev:Min hemförsäkring tar mina instrument i replokalen upp till 50.000kr, även om man skulle spela ute mm. Sen behöver jag ha en tilläggsförsäkring.
Vilket försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Zyrran »

IF, generellt sett gäller det allt. Saker jag tar med mig från mitt hus täcks in om det blir stulet/brinner upp etc till ett värde av max 50.000kr, sen spelar det ingen roll vart de står. Jo, såvida det inte är vårdslöst på något sätt såklart, men det säger ju sig själv.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Hågge »

"instrumentförskring
Är du yrkesverksam musiker behöver du en försäkring för ditt instrument om det skulle skadas eller bli stulet. Din hemförsäkring gäller inte instrument som du använder i din yrkesutövning även om de befinner sig i hemmet." (Musikerförbundets hemsida)

Den här informationen hittade jag på Musikerförbundets hemsida, efter att jag ringt runt till en mängd försäkringsbolag och försökt försäkra instrument och dyl som förvaras i replokal och används i samband med gigg. Mitt eget försäkringsbolag, Folksam, och de andra jag kontaktade i frågan bekräftade att det stämmer, att hemförsäkringen inte täcker instrument och övrig utrustning. Och att det räcker med ett enstaka betalgigg för att det i deras ögon skall ses som att man är yrkesverksam. Informationen från de olika bolagen satt långt inne, men vad jag kom fram till var att den faktiskt inte gäller om olyckan skulle vara framme. Folksam hänvisade till musikerförbundets försäkring, vilken kräver medlemsskap, men det går att vara dubbelansluten.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Försäkra basen?

Inlägg av JazzBassillen »

En kontra brukar väl försäkras för 3/4 basbelopp. :?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Vikto_Or
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 05 nov 2012, 09:19

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Vikto_Or »

Pratade med en på försäkringsbolaget som hävdade att hemförsäkringen skulle gälla men jag vet inte riktigt om jag litar på honom, han verkade inte riktigt ha koll och Hågge verkar ju ha läst på...
Men varför skulle det vara annorlunda om man räknas som yrkesverksam? Att gigga är väl mer eller mindre anledningen till att man håller på :/
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Zyrran »

Tror den stora skillnade ligger i "yrkesverksam" vilket tex jag inte är så då gäller den.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Hågge »

Min försäkring, Folksam, Trygghansa och IFs försäkringar "gällde" OM! det bara fanns en nyckel till lokalen mm mm, vilket i slutändan innebar att den inte gällde i mitt fall, och i många andras tror jag, även fast jag inte är yrkesverksam längre. Min fråga till dessa bolag löd: Om det blir inbrott i replokalen och jag blir med prylar för ca 50k får jag ersättning? svaret löd först Ja, men när man granskar villkoren så var svaret, i mitt fall nej, jag nämnde att jag inte är yrkesverksam. Min polare blev av med en värdefull Telecaster i en larmad och väl låst lokal och fick inte ett skit i slutändan då det visade sig att det fanns tre nycklar till lokalen, han är inte yrkesverksam.
Wizball
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 00:00

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Wizball »

Zyrran skrev:IF, generellt sett gäller det allt. Saker jag tar med mig från mitt hus täcks in om det blir stulet/brinner upp etc till ett värde av max 50.000kr, sen spelar det ingen roll vart de står. Jo, såvida det inte är vårdslöst på något sätt såklart, men det säger ju sig själv.
Även s.k. "stöldbegärlig egendom", vilket instrument räknas som?

Vår trummis gjorde en ganska fullständig genomgång av försäkringsbranschen för några år sedan och mönstret var alltid detsamma: Pratade man med en säljare, så var det "visst, dina trummor täcks och ska vi slå till nu?" men när han tvingade dem att prata med en skadereglerare så fick de ALLTID ändra sig. Det visade sig att nä, trummorna täcktes inte alls av hemförsäkringen oavsett hur bra lås och larm det var i replokalen. Inte i hemmet = ingen ersättning från hemförsäkringen för stöldbegärliga prylar tror jag reglerna kunde sammanfattas till.

Men om IF nu täcker det så vore det ju bra.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Zyrran »

Vet ni vad, jag ringer i morgon och kollar för säkerhets skull så återkommer jag med besked.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Försäkra basen?

Inlägg av fieldflower »

Följer tråden med stort intresse.
Har IF och har från dem fått höra samma story om 50kkr även i replokal och på gig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Hågge »

fieldflower skrev:Följer tråden med stort intresse.
Har IF och har från dem fått höra samma story om 50kkr även i replokal och på gig.
Hoppas det stämmer! Då byter jag direkt :tummenupp:
Wizball
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 00:00

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Wizball »

Ja, jag vill inte regna på någon parad här och om IF verkligen funkar så berättar jag för vår trummis på stört.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Försäkra basen?

Inlägg av blackparkas »

Jag är rätt säker på att det även hos IF är så att om man tar betalt för att spela, så gäller inte försäkringen.

Finns ju ett rätt färskt exempel på det här från den där replokalsbranden i STHLM där flera av de som hade replokaler inte fick ut pengar eftersom de ansågs vara "professonella".

Det är rätt svårt att bevisa att man inte tar betalt, i något fall var det väl så att de hade bandnamnet tryckt på kaggeskinnet, vilket räckte för att försäkringsbolaget ansåg att det var ett professionellt utövande band trots att de inte spelat ute på flera år...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Poester »

jag har Folksam och det ska vara lugnt och täcka även när man spelar ute.
Det var dock lite nytt det där med att det inte skulle gälla om man tar betalt...
Kanske värt att kolla upp?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Hågge »

Poester skrev:jag har Folksam och det ska vara lugnt och täcka även när man spelar ute.
Det var dock lite nytt det där med att det inte skulle gälla om man tar betalt...
Kanske värt att kolla upp?
Ja gör det, Jag är storkund hos Folksam och pratade ca 40 min med olika handläggare och blev som sagt hänvisad till musikerförbundets försäkring. Den ena handläggaren garvade när vi tillsammans gick igenom villkoren för att min försäkring skulle gälla. Jag menar hur många repar eller giggar i en lokal till vilken det bara finns en nyckel?
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Bottesini »

Så som jag har förstått så täcker inte hemförsäkringen instrument om man har betalda spelningar.
Jag har dock fått ut pengar när kontrabasen gick sönder, visserligen i hemmet, utan några frågor om betalda spelningar. Då hade jag Moderna försäkringar.
Så det är väl lite av ett lotteri att hamna hos rätt handläggare på försäkringsbolaget.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Försäkra basen?

Inlägg av blackparkas »

Ja, rent generellt så BORDE det vara så att om basen blir stulen/pajar rejält i hemmet eller i repan så borde hemförsäkringen gälla.
Om man däremot är på gig och den blir stulen/kvaddad, då kan det bli svårare.

Så fick jag det förklarat.
Men bevisligen så är det inte alla bolag som betalar ut även fast en replokal brinner ner...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Vikto_Or
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 05 nov 2012, 09:19

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Vikto_Or »

Föga oväntat verkar det som om det ges olika besked från försäkringsbolagens kundtjänst (som vill tjäna pengar på att sälja) och skadereglerarna (som vill spara pengar på att inte betala i onödan).

Det handlar ju mycket om bedömningsfrågor (vart går gränsen för att räknas som yrkesverksam? osv) vilket leder till frågan: Är en kontrabas "stöldbegärlig egendom"? Min handläggare sa nej men jag är inte säker på att en skadereglerare skulle säga samma sak :/
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Orson »

Mitt råd är att du skaffar en separat försäkring till kontran.
Orkesterförbundet har en instrumentförsäkring som premien åtminstone tidigare har legat på 9‰ av instrumentets försäkringsvärde. För att vara enskild medlem, som man då blir om man inte spelar i en orkester ansluten till orkesterförbundet, betalar men typ 150 spänn om året. Kan hända att mina uppgifter inte stämmer men kolla på http://www.orkester.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har haft försäkringen på mina basar och det har funkat smidigt.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Försäkra basen?

Inlägg av Chupacaps »

Orson skrev:Mitt råd är att du skaffar en separat försäkring till kontran.
Orkesterförbundet har en instrumentförsäkring som premien åtminstone tidigare har legat på 9‰ av instrumentets försäkringsvärde. För att vara enskild medlem, som man då blir om man inte spelar i en orkester ansluten till orkesterförbundet, betalar men typ 150 spänn om året. Kan hända att mina uppgifter inte stämmer men kolla på http://www.orkester.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har haft försäkringen på mina basar och det har funkat smidigt.
:tummenupp:

Instämmer. Har du en fin bas tycker jag också en separat försäkring är en god investering. Har en av mina hos orkesterförbundet och betalar ca 800 om året för medlemskap, basförsäkring (80.000) och micförsäkring (6000). Dom jobbar med musiker och är inte lika grisigt giriga paragrafryttare som vanliga försäkringsbolag när det kommer till utbetalning har jag hört, (har tack och lov hittills sluppit själv).
Skriv svar