Jahaja....detta med strängar då alltså.

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Jahaja....detta med strängar då alltså.

Inlägg av mikkejohansson »

Hej på er. Postar så sällan i kontrabas-delen att det känns som att smyga in på en hemlig klubbstuga litegrann..

I alla fall. Har börjat göra lite mer kontrabas-gig igen efter att ha legat väldigt lågt med det ett tag (typ ett och halvt år väldigt lite), en del jazz såklart men mer och mer åt blues/country-ish/americana/roots/pop-hållet (glasklart va :) ? ). Tänker T Bone Burnett/Tom Waits/Emmylou typ. Mitt ljudideal ligger då kanske inte helt oväntat åt Charlie Haden/Dennis Crouch-hållet.

Jag har hittat ganska bra med, kanske otippat, de Spirocore-strängar som suttit på min bas sedan jag köpte den runt 2002. De har inte mycket (inget alls mer precist) kvar av Spirocore-zinget utan låter, spec ihop med K&K Bassmax, väldigt mjukt och träigt. Dock fortfarande med bra sustain och en lite "blommande" ton. Redan från början fanns mycket av den tonen i basen med de här strängarna, men den har "mognat" ännu mer...

Men. Jag ser också på strängarna att de börjar vara väldigt slitna. Fattas kanske annat efter 11-12 år där i a f de första 6-7 åren var väldigt flitigt spelande.

Jag har sjukt dålig koll på strängar, har egentligen aldrig testat en bas med sensträngar (eller syntetvarianter), utan mest spelat på min egen bas. Om jag nu ska byta ut mina slitna Spirocore, vad ska jag kika på för att inte förlora tonen och sustainen? Jag har inget problem med ifall det är strängar med lägre tension än Spirocore, fast det är inget måste då jag trivs rätt bra med de strängarna...

Jag spelar aldrig slap (skulle inte ens komma på tanken att försöka tror jag) och det enda jag spelat arco (frivilligt) är långa sluttoner i ballader, och så lär det förbli. Vill alltså ha en lite mörk, stor, träig ton men inte utan klang och sustain....om det nu finns.

Eller så kanske någon har ett set med fräschare 12 år gamla Spirocore att sälja till mig....?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Jahaja....detta med strängar då alltså.

Inlägg av Hazzbaz »

Kan värmt anbefalla Pirastro Evah Pirazzi, finns som weich, medium och solo. För din del kanske ett sätt medium skulle sitta bra eller om dina gamla Spirocore-strängar har blivit lite mera softa kanske weich=soft/dolce är det du borde välja. Bra till pizz och stråke. Dessa strängar har syntet kärna. Kör med dessa strängar, weich, just nu och är VÄLDIGT nöjd.

Har även testat Jargarsträngar, grymt bra strängar med stålkärna, och prisvärda! :tummenupp: Dessa strängar är tydligen väldigt populärar och tillverkas (för hand) av ett mindre familjföretag i Danmark, så ibland har företaget svårt att hänga med efterfrågan och det kan därför vara svårt att få tag i strängarna, (det var så jag på rekommendation hamnade med Pirastro Evah Pirazzi på basen).

Surfa runt lite på nätet om du inte har möjlighet att testa, men med Pirastro Evah Pirazzi tror jag inte heller du skulle bli besviken.

Allt lycka på strängjakten :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Jahaja....detta med strängar då alltså.

Inlägg av mikkejohansson »

Tack för tipsen! Har du några ljudklipp på strängarna på din bas?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jahaja....detta med strängar då alltså.

Inlägg av gabrieldahl »

tänkte också på eva pirazzi, men vet inte hur de känns, bara att de låter himla bra till pizz och funkar till stråke med! kan vara värt att prova!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Jahaja....detta med strängar då alltså.

Inlägg av mikkejohansson »

Självklart olika på olika basar, men det här klippet var ju väldigt lovande:

http://www.youtube.com/watch?v=V54r2Muq-Ck" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar