El kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
baslasse
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 12:27
Kontakt:

El kontrabas

Inlägg av baslasse »

Någon som har erfarenhet av ZETA elkontra eller NS NXT?
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: El kontrabas

Inlägg av bassmayhem »

baslasse skrev:Någon som har erfarenhet av ZETA elkontra eller NS NXT?
Hej Lasse,
Jag köpte föregångaren till NXT, den som hette WAV. Det var ett rent igenom uselt instrument. Andra dagen hemma krackelerade hela greppbrädan så man nästan fick stickor av den. Den åkte bums tillbaka till affären och jag tog en NS CR4M istället. Det är en helt annan sak. Hur NXT är vet jag inte, men jag antar att den ligger någonstans mellan WAV och CR4M. Hur som helst, jag är supernöjd med min elkontra. Jag har satt på NS riktiga kontrabassträngar istället för de tunna slinkiga som var original, vilket gör att den känns och låter "riktigt". Den låter INTE som en kontrabas, men den låter som en bra uppmickad kontrabas när man enbart använder piezo-pickupen, fast utan rundgångsproblem. Jag använder den jämt.

ZETA har jag spelat på fast det var mycket länge sedan. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur den lät, men om man jämför ZETA och NS CR4M så är den senare så mycket smidigare att släpa runt. Häng den på ryggen och gå...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Jan-erik
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 07 sep 2013, 17:38
Ort: Tännäs,Härjedalen

Re: El kontrabas

Inlägg av Jan-erik »

Hej Lasse
Vi var på Framnäs tillsammans och studerade Kontrabas under Wargert. Jag fann dig på Face book och nu fann jag dig här.

Janne
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: El kontrabas

Inlägg av fieldflower »

Jag har en NXT. Bra bygge, och låter bra.
Mer "bandlös på steroider" än kontra i ljudet, men med lite EQ:ande funkar det fint ändå.

Finns du i Stockholmsregionen kanske det går att anordna test-träff..?
Medlem i PB50+
Skriv svar