Blåsor

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:
Det gäller att peta sig näsan och inte i näsan. :D
Snorbra tips! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Klopper skrev:
Svensson skrev:
Det gäller att peta sig näsan och inte i näsan. :D
Snorbra tips! :wink:
Hahahahaha!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Provade spis-tricket som lite mindre Liten...
Vanlig platta på låg värme och helt enkelt snabbt dra fingrarna från mitten och ut från plattan.. snabbt nog för att anses vara mer slipande än brännande.

Minns att det fungerade hyffsat bra..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

daionsavage skrev:
cougar skrev:
Derfpa skrev:
Att tejpa och dylikt tycker jag nästanpå är fusk. :P Man får heller inte alls samma känsla om man har nåt melllan fingret och strängen.

håller faktiskt med, har testat ca 10 olika tejp nu och fan det blir inte bra.. kör rent nu och slipar mina fingrar med sandpapp maskin hehe. en blåsa eller två per spelning men det gör fan inget det härdas ut.
Men grabbar... kör ni med samma resonemang då det gäller alla krämpor man kan drabbas av som musiker? Anta att ni skulle få tendonit i händerna (inte så ovanligt). Det enda som hjälper då är att ta det lugnt, skulle ni med samma förakt mot den egna smärtan hävda att det är fusk att hålla sig frisk? :bigeyesskog:


shisses hmm men tänk framåt om ca fem år. då spelar vi som härdat ut mycket bättre och det gör inte äns ont.. och ni som skyddar står och bölar över blåser och spelar sämre..
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kontrabas är ingen kraftsport.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Svensson skrev:Kontrabas är ingen kraftsport.
haha sant som sagt.. säger bara att äldre gubbar som spelar bas.. spelar utan tejp för en anledning.. (bättre ljud)
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Min poäng är att det delvis beror på styrka och tjockare hud men minst lika mycket på rutin=förbättrad spelteknik och en bra setup. Därmed inte sagt att nån av er har dåliga prylar elle vissen teknik. Det är bara egen erfarenhet. Även om jag idag har ett speluppehåll så spelar jag inte sönder fingrarna på samma sätt som jag gjorde i början. Jag tror att det mer beror på att jag har bättre prylar och bättre spelteknik än tjockare hud.

När man kör ackustisk så tycker jag att det är lite lurigt med kontran. Man står ju liksom bakom ljudet, lyssnar man på en inspelning så bär ofta basljudet otroligt bra fast man ibland knappt hör den när man spelar. Det har gjort att iaf jag tagit i onödigt hårt ibland.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Jag hade problem med blåsor det första 3-4 åren jag lirade.
Med elbas men även kontra.
Läste en intervju med Stanley Clarke där han sa att han slipade av fingsingarna. Trots att jag tyckte att det lät knas så testade jag.
Det funkade för mig. Inga mer blåsor och fingrarna blev mer stryktåliga.
Tilläggas bör att jag sedan dag ett har haft problem med att det byggts upp förhårdnader på högerhandens fingertoppar, typ liktornar och det gör ont som fan att spela med dessa. Även här gör slipning av fingertopparna underverk.
Men om det funkar eller ej är förmodligen väldigt individuellt.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

När man kör ackustisk så tycker jag att det är lite lurigt med kontran. Man står ju liksom bakom ljudet, lyssnar man på en inspelning så bär ofta basljudet otroligt bra fast man ibland knappt hör den när man spelar. Det har gjort att iaf jag tagit i onödigt hårt ibland.
Precis. Och som jag upplever det så kan ljudet bli mycket sämre och otrevligare och spelandet låter spänt och ansträngt ju mer man tar i (iaf när man kör slap). Då står man där med fina blodblåsor helt i onödan när mn istället hade kunnat spelat lite försiktigare, fått ett finare ljud och klarat fingrarna.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

alla har skitbra poäng och tips men det är en smaksak. man provar till man känner sig nöjd jag slipar ofta min fingrar och blåsor händer fortfarande men ej lika offta som när det var nytt för mig.. men vafan mitt tips är att sluta lyssna för mycket på andra och prova dig fram.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

cougar skrev:men vafan mitt tips är att sluta lyssna för mycket på andra och prova dig fram.
Visst, andra människors erfarenhet och kunskap är ju helt ointressant. Vi kan väl bara strunta i all historiskt dragna slutsatser och låta alla få uppfinna allt efter eget huvud.

Själv tänkte jag starta ett eget språk som jag skriver på fr. o. m. nu:


ASSADUYT JKHRWU OLFJFG! ISURHJNHFV JDUBD NVIERHBFN. IUSGHRGHS? KJHSDFJ MGIJ FRXSOJMBJSIYBG...
Senast redigerad av bootsy den tis 22 apr 2008, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Om man inte lyssnar på andra hur skall man då få några tips? :wink:
Men jag håller i stort med dig. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

bootsy skrev:
cougar skrev:men vafan mitt tips är att sluta lyssna för mycket på andra och prova dig fram.
Visst, andra människors erfarenhet och kunskap är ju helt ointressant. Vi kan väl bara strunta i all historiskt dragna slutsatser och låta alla få uppfinna allt efter eget huvud.

Själv tänkte jag starta ett eget språk som jag skriver på fr. o. m. nu:


ASSADUYT JKHRWU OLFJFG! ISURHJNHFV JDUBD NVIERHBFN. IUSGHRGHS? KJHSDFJ MGIJ FRXSOJMBJSIYBG...
jag skrev sluta lyssna FÖR MYCKET.. men jag kan ju inte hjälpa att vissa har dyslexi. JAG SKREV ALDRIG SLUTA LYSSNA HELT.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

cougar skrev:
bootsy skrev:
cougar skrev:men vafan mitt tips är att sluta lyssna för mycket på andra och prova dig fram.
Visst, andra människors erfarenhet och kunskap är ju helt ointressant. Vi kan väl bara strunta i all historiskt dragna slutsatser och låta alla få uppfinna allt efter eget huvud.

Själv tänkte jag starta ett eget språk som jag skriver på fr. o. m. nu:


ASSADUYT JKHRWU OLFJFG! ISURHJNHFV JDUBD NVIERHBFN. IUSGHRGHS? KJHSDFJ MGIJ FRXSOJMBJSIYBG...
jag skrev sluta lyssna FÖR MYCKET.. men jag kan ju inte hjälpa att vissa har dyslexi. JAG SKREV ALDRIG SLUTA LYSSNA HELT.
GRAZJKRUIHFC KLDUIHF. HEIOYGFJNGOPOLS JMVFHERU!!!!!!

edit:
Du bad lite om det!

Nej, du har rätt, prova dig fram och lyssna inte bara på andras råd.
Men det KAN ju vara så att någon gammelgädda sitter på en eller två erfarenheter som skulle kunna vara användbara även för andra. Eller hur?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
cougar skrev:
bootsy skrev:
cougar skrev:men vafan mitt tips är att sluta lyssna för mycket på andra och prova dig fram.
Visst, andra människors erfarenhet och kunskap är ju helt ointressant. Vi kan väl bara strunta i all historiskt dragna slutsatser och låta alla få uppfinna allt efter eget huvud.

Själv tänkte jag starta ett eget språk som jag skriver på fr. o. m. nu:


ASSADUYT JKHRWU OLFJFG! ISURHJNHFV JDUBD NVIERHBFN. IUSGHRGHS? KJHSDFJ MGIJ FRXSOJMBJSIYBG...
jag skrev sluta lyssna FÖR MYCKET.. men jag kan ju inte hjälpa att vissa har dyslexi. JAG SKREV ALDRIG SLUTA LYSSNA HELT.
GRAZJKRUIHFC KLDUIHF. HEIOYGFJNGOPOLS JMVFHERU!!!!!!

edit:
Du bad lite om det!

Nej, du har rätt, prova dig fram och lyssna inte bara på andras råd.
Men det KAN ju vara så att någon gammelgädda sitter på en eller två erfarenheter som skulle kunna vara användbara även för andra. Eller hur?
Det är inte så troligt..
Det är mest tröjor och dekaler! :paper:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

cougar skrev:
bootsy skrev:
cougar skrev:men vafan mitt tips är att sluta lyssna för mycket på andra och prova dig fram.
Visst, andra människors erfarenhet och kunskap är ju helt ointressant. Vi kan väl bara strunta i all historiskt dragna slutsatser och låta alla få uppfinna allt efter eget huvud.

Själv tänkte jag starta ett eget språk som jag skriver på fr. o. m. nu:


ASSADUYT JKHRWU OLFJFG! ISURHJNHFV JDUBD NVIERHBFN. IUSGHRGHS? KJHSDFJ MGIJ FRXSOJMBJSIYBG...
jag skrev sluta lyssna FÖR MYCKET.. men jag kan ju inte hjälpa att vissa har dyslexi. JAG SKREV ALDRIG SLUTA LYSSNA HELT.
Kanske var att ta i lite?
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

mm visst jag tog i.. har själv svårigheter med sådant men vafan läsa noggrant och tänka innan man skriver är väl fan inte svårt. lite retfullt med sarkasm och sådant.

men skitsamma.. grabben ska få sina tips utan att folk ska klanka på andras synpunkter och ideér, men det är väl omöjligt.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

cougar skrev:mm visst jag tog i.. har själv svårigheter med sådant men vafan läsa noggrant och tänka innan man skriver är väl fan inte svårt. lite retfullt med sarkasm och sådant.
Det hör liksom till här...

Läsa, skriva, få svar, bli feltolkad, få ett freispeil, svara, få på tafsen, dundra på, fler svar, komma underfund med att skillnaden nog inte var så stor i alla fall, svara, bli feltolkad igen, svara surt, läsa och konstatera att jag var nog en smula snabb i slutsatserna, be om ursäkt, osv.
De flesta här har nog varit där.
Bara att dra lärdom och köra vidare! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

cougar skrev:mm visst jag tog i.. har själv svårigheter med sådant men vafan läsa noggrant och tänka innan man skriver är väl fan inte svårt. lite retfullt med sarkasm och sådant.
Hehe, ingen fara. Erkänner också att jag jävlades lite med dig, så det kunde jag lätt ta.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Det är väl bara att köra med "Learn by doing". Man kan ju lyssna på förslag som andra ger och se om de funkar för en själv. Det är ju inte direkt dödligt att få blåsor, så det skadar inte att lära sig den hårda vägen och finna ett sätt som passar en själv.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Derfpa skrev:Det är väl bara att köra med "Learn by doing". Man kan ju lyssna på förslag som andra ger och se om de funkar för en själv. Det är ju inte direkt dödligt att få blåsor, så det skadar inte att lära sig den hårda vägen och finna ett sätt som passar en själv.

håller fullständigt med.. typ så jag försökte förklara men du gjorde det mycket bättre.
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar