Blåsor

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag har inte testat, så jag vet inte om det är bra eller dåligt. Å ena sidan tycker jag att det låter logiskt att den uttorkande alkoholen ska hämma blåsornas utveckling, men å andra sidan, som du säger, så borde det bli mer friktion med torrare hud. Alkoholtipset går ju liksom tvärtemot alla olika insmörjningstips.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Spela lite grann varje dag och bygg upp tålighet och stenhård hud är dock det som jag tycker verkar bäst. En långsiktig plan för succe.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

ja, man ser ju kontrabasister pilla på näsan ibland. funkar skitbra! -men kan låta lite äckligt så tipset är att inte berätta om det när man raggar på nån Tjej/kille/intersexuell.

näsflott är grejen!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Geddy_Lee skrev:Ursäkta alla kristifober, men jag hittade ett riktgit coolt plektrum
när jag googlade:

Bild
bara i örebro gott folk...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag kör med metoden att försöka låta fingertopparna bli så hårda som möjligt. Alltså inte smörja eller helst inte ens tvätta händerna. Och spela mycket. Jag fick blåsor de första 3 åren men nu har jag elefanthud och valkar längst ut på fingrarna.

Fast egentligen handlar det nog mest om att när man spelar mycket lär man sig att inte ta i hårdare än man behöver...
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TommyLove skrev: Fast egentligen handlar det nog mest om att när man spelar mycket lär man sig att inte ta i hårdare än man behöver...
Jupp ligger mycket i det!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja att öva fram hårdheten är ju bäst, men att inte tvätta händerna alls kan väl inte vara bra för strängarna? De måste väl må bra av att spelas på med rena fingrar för att minska avlagringar och sådant?

Har jag haft ett uppehåll i lirandet och ska plötsligt iväg och spela live några timmar så är det superlim på fingertopparna som gäller för mig.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

hmm en kille tipsade mej om plåster på rulle (tejp) och det verkar funka för min del men det slits upp rätt kvikt tanke på hur hårt man spelar men samtidigt använder jag för tillfället vanliga jävla förbannade kontrasträngar som inte är till för rockabilly... men det är ju alltid ett tips! :D
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
cina
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:11
Ort: BOR

Inlägg av cina »

Jag kör med idrottstape, den sorten som man tejpar "stukade" fotleder med. Om det är ett svettigt gig så får man byta ett par gånger,beror på hur laddad man är för kvällen (näää inte full) :) bara på ett jädra suget spelhumör :D :D :D
My gear: 86årig roadworn 3/4 hillbillybas märke:ROY med Kandymick
Elbas: Belamy electronic/Fenderjazzkopia,Behringer Ampeg wannabetopp) 500 W,Warwick 4/10 cab

citat:Men jag har ju dubbelkollat 3 ggr!!! :-)
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

cina skrev:Jag kör med idrottstape, den sorten som man tejpar "stukade" fotleder med. Om det är ett svettigt gig så får man byta ett par gånger,beror på hur laddad man är för kvällen (näää inte full) :) bara på ett jädra suget spelhumör :D :D :D
fan osså trodde du mena full.. spelhumör får man efter ett gäng millers
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Svarte_Jack skrev:Fanns en jättebra artikel i bassplayer om blåsbehandling. Har tyvärr ingen scanner. Men om nån har en sjuhelsikes massa bassplayer och en scanner kan jag ta reda på vilket nummer det är och så kanske den kan scanna.
EN bra scanner har jag men inga BassPlayer magasin, inte så att de lägger artikeln på nätet (för deras medlemmar) ?
MM å Fuzz gör så !

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Jag tror mycket på att slipa fingrarna, som Klopper sa.
När man spelar mycket så blir ju huden tjockare för att skydda. Om man då slipar huden så växer huden på för att bli mer motståndskraftig.

Och näsfett låter ganska så övertygande. Har itne provat det själv, men det låter vettigt! Främst för att minska friktionen mellan strängen och fingret.

Att tejpa och dyligt tcker jag nästanpå är fusk. :P Man får heller inte alls samma känsla om man har nåt melllan fingret och strängen.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Derfpa skrev:Jag tror mycket på att slipa fingrarna, som Klopper sa.
När man spelar mycket så blir ju huden tjockare för att skydda. Om man då slipar huden så växer huden på för att bli mer motståndskraftig.

Och näsfett låter ganska så övertygande. Har itne provat det själv, men det låter vettigt! Främst för att minska friktionen mellan strängen och fingret.

Att tejpa och dyligt tcker jag nästanpå är fusk. :P Man får heller inte alls samma känsla om man har nåt melllan fingret och strängen.

håller faktiskt med, har testat ca 10 olika tejp nu och fan det blir inte bra.. kör rent nu och slipar mina fingrar med sandpapp maskin hehe. en blåsa eller två per spelning men det gör fan inget det härdas ut.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Maskin?! Tar dU inte i lite väl mycket? ;)

Jag har påörjat en behandling med 120-sandpapper... Jag tänkte slipa lite nätt varje kväll och smörja fingrarna så att huden kan återhämta sig och bygga upp sig. Tycker själ att det låter som en bra teori, så jag får så om det blir bättre. (Huden känns redan hårdare efter en slipning och ett dygns vila.)

Ni som slipar, vilken grovlek använder ni? Jag har svårt för att tänka ut om grov eller fin är bäst...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Derfpa skrev:Maskin?! Tar dU inte i lite väl mycket? ;)

Jag har påörjat en behandling med 120-sandpapper... Jag tänkte slipa lite nätt varje kväll och smörja fingrarna så att huden kan återhämta sig och bygga upp sig. Tycker själ att det låter som en bra teori, så jag får så om det blir bättre. (Huden känns redan hårdare efter en slipning och ett dygns vila.)

Ni som slipar, vilken grovlek använder ni? Jag har svårt för att tänka ut om grov eller fin är bäst...
Nagelfil, 80-120 papper eller om det kniper en tegelvägg!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Sänk din action och byt till halare strängar.
Själv har jag alltid kört nästricket , alltså hudens egna fett som du tar på fingrarna. Fin ton blir det också.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Le Contrebasse skrev:Sänk din action och byt till halare strängar.
Själv har jag alltid kört nästricket , alltså hudens egna fett som du tar på fingrarna. Fin ton blir det också.
nasalt sound. :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Klopper skrev:Nagelfil, 80-120 papper eller om det kniper en tegelvägg!
Spelar kanske inte så stor roll... bara huden fattar att den ska börja skydda sig och man inte slipar igenom så borde det vara OK.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Le Contrebasse skrev:Sänk din action...
Om det ändå vore så lätt! ;)
Le Contrebasse skrev:...byt till halare strängar.
Kan man smörja strängarna med nåt? Näsfett kanske? :o
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har aldrig slipat fingrarna, tejp använde jag en del i början med kontran. Det är bara att spela och spela och spela! Jag tror att tekniken förbättras av sig själv när man övar. Om man spelar i högljudda sammanhang är det viktigt att man har en setup så man hörs ordentligt annars är det lätt hänt att man sliter ihjäl sig!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Att använda fett eller mjukgörande saker (tex. handkräm el. näsfett) måste vara det sämsta man kan göra, det som händer då är ju att dina förhårdningar som du byggt upp försvinner.

Spela mycket, får du blåsor så puktera dom och använd superlim.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Jag kör med behandlaningen jag brukar kalla; Härda!!
grejor
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Svensson skrev:
Le Contrebasse skrev:Sänk din action och byt till halare strängar.
Själv har jag alltid kört nästricket , alltså hudens egna fett som du tar på fingrarna. Fin ton blir det också.
nasalt sound. :D
Perfekt för country då! :D
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Om man spelar i högljudda sammanhang är det viktigt att man har en setup så man hörs ordentligt annars är det lätt hänt att man sliter ihjäl sig!
Amen to that! Har hänt otaliga ggr för mig både på rep och på spelningar att jag inte hört mig själv och då blir det till att ta i extra och därmed blåsor och kramp.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Billy skrev:Att använda fett eller mjukgörande saker (tex. handkräm el. näsfett) måste vara det sämsta man kan göra, det som händer då är ju att dina förhårdningar som du byggt upp försvinner.

Spela mycket, får du blåsor så puktera dom och använd superlim.
Jag har aldrig upplevt att näsfett gjort fingertopparna mjukare. Det är ju för att minska friktionen mellan fingrarna och strängarna.

Det gäller att peta sig näsan och inte i näsan. :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar