Rockabilly bas

Diskussioner om kontrabasar
robinakerblad
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 14:35

Rockabilly bas

Inlägg av robinakerblad »

Har fått suget att köpa en kontra å börja lira lite :D , men vad ska man köpa?
är i rockabilly svängen så något som passar in på den stilen är ju ett krav.

har tittat lite på denna som finns på thoman som passar min nybörjarbudget:

http://www.thomann.de/se/thomann_kontra ... lly_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

är 184cm lång så antar att de är 3/4 jag ska gå på i storlek?

om någon har flera förslag så godtages dom gärna! :tummenupp:

MvH Robin
robinakerblad
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 14:35

Re: Rockabilly bas

Inlägg av robinakerblad »

Ingen som kan säga nått om den bas jag länkat?
Fuling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 01 nov 2013, 02:07

Re: Rockabilly bas

Inlägg av Fuling »

Både jag och gitarristen i mitt band har en varsin (fast vita). En lustig detalj är att greppbrädorna släppte på båda basarna kort efter inköp. Hur gitarristen löste det vet jag inte men jag sprättade loss greppbrädan, skrapade bort det gamla limmet så gott det gick och limmade om med epoxylim...samt drog två kraftiga träskruvar rakt igenom greppbrädan ner i halsen för att slippa en repris... Lite kasst första intryck alltså, men förutom den fadäsen har basen tjänat mig väl som bruksbas sen i våras. Tunnare hals än min Stella så den är lite skönare att spela på. Ljudet uttalar jag mig nog inte om eftersom jag tröttnade på den eviga rundgången och byggde om Thomannbasen till en elkontra genom att fylla kroppen med expanderande fogskum.

Kan nämnas att strängarna som satt vid leverans var tämligen värdelösa, speciellt till rockabilly. Jag kör för närvarande med weedwackers men är på gång att byta till Presto Ultralight.
Rockmusik får aldrig bli ofarlig!
robinakerblad
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 14:35

Re: Rockabilly bas

Inlägg av robinakerblad »

Ok, då kanske de är värt att lägga en tusenlapp till låter de som?
Fuling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 01 nov 2013, 02:07

Re: Rockabilly bas

Inlägg av Fuling »

Ok, då kanske de är värt att lägga en tusenlapp till låter de som?
Svårt att säga, vet inte hur mycket bättre bas man får för en tusenlapp extra. Thomannbasen är nog det billigaste som går att köpa nytt och förutom problemet med greppbrädan tycker jag den är helt ok för priset. Sen vet jag ju inte om greppbrädan är dåligt limmad på alla men på två av två möjliga exemplar som jag sett började den släppa strax efter hemkomst. Själv är jag ganska bekväm med att reparera och modifiera saker (och har dessutom ett ganska osentimentalt förhållande till kinesiska plywoodbasar) så en dålig limning förstörde inte mitt intryck av basen särskilt mycket.

Byta strängar måste du nog göra oavsett vilken bas du köper om du inte hittar en begagnad som är riggad för rockabilly, att spela slap på fulltjocka normalstämda stålsträngar är en sorts illalåtande självplågeri.
Rockmusik får aldrig bli ofarlig!
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Rockabilly bas

Inlägg av Daionsavage »

Jag kör på thomannkontra då det ska spelas slap, Den funkar bra för det och har tjänat mig väl i många år. Min greppbräda har aldrig lossnat, det måste ha varit en måndagsbatch som ni båda fick varsitt ex ur.

En märklig detalj: Ju mer stryk den har fått, desto bättre låter den. Men i rockabillysammanhang mikar man oftast upp med piezomik, och då låter det liksom piezomik och inte så mycket mer.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Baloo_I_Torsby
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 06 aug 2015, 15:53

Re: Rockabilly bas

Inlägg av Baloo_I_Torsby »

Jag köpte en bas från Thomann för något år sedan som jag piffade upp med ny mekanik och sensträngar. Det var en lättspelad och trevlig bas för en summa av runt 7000:-. Hade dock också problem med greppbrädan som lossnade. Beställde hem benlim som jag kokade ihop och limmade med, inga problem efter det. http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Re: Rockabilly bas

Inlägg av murar´n »

Billiga basar är oftast inte så bra injusterad.Jag har en billig kina kontra som jag lämnade in på fiolverksta,och dom sa att det satt helt fel stall på.Dom bytte stall, hyvlade greppbrädan och sen satte ja på nya strängar så klart.Blev en helt ny bas,väldigt lättspelad.Så du får nog lägga några tusenlappar på det.Om du lägger ett par tusen till på en ny så får du ändå lämna in den för justering så då skulle jag valt den billigare.
Skriv svar