Mikrofon-och strängproblem

Diskussioner om kontrabasar
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Mikrofon-och strängproblem

Inlägg av murar´n »

Har en billig plywoodkontra av märket Leonardo i 9-10 000 kr klassen som är tillfixad på fiolverkstad. Sitter en shadow SH950 mikrofon på som det gärna blir rundgång i när man krämar på. Har förstått att det är ett stort problem på kontrabasar, kanske finns någon som har nåt tips? Har ingen preamp inkopplad, vet inte om den har nåt med rundgången att göra? Vad gör en preamp för nytta?
Har satt på Labella set 7710 svarta nylonsträngar som skulle vara väldigt bra att slappa med men tycker de är lite tungspelade. Har sett att många har några beiga strängar som verkar väldigt soft, kanske någon som vet vad de heter och om de är lättspelade?

Tacksam för svar!
/Nybörjare som spelar rockabilly
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Mikrofon-och strängproblem

Inlägg av James Bond »

Det är tyvärr enklare att få rundgång om du har en kontrabas som är livlig. Skitbra basar med stort sound är generellt sett svårare att använda på stora scener med mycket förstärkning, det har lärt mig efter allt turnerande med hyrinstrument. Så ju dödare bas, ju bättre om du vill ha kraftig förstärkning. Jag har hört om basister som fyllt sina basar med skumplast för att slå bort all akustisk resonans... Dessutom är det bra att ha normalt till högt strängtryck och inte för låg stränghöjd. Det ger också förutsättningar för att så emot resonansen från din förstärkare. Nästa steg att tänka på är att använda en pre-amp, alternativt förstärkare, med 10M impedansingång. Det krävs för att piezomicken ska låta ok. Sen kan du fundera på att skaffa en lågpassfilter, så du kan svepa bort de låga frekvenserna. Piezomickar tenderar till att ge mycket med lågbas, vilket inte är något bra om du vill att förstärkaren ska komma till sin rätt. Dessutom blir det lättare rundgång. Om du fortfarande har problem kan du skaffa en parametrisk EQ och försöka gå på de frekvenser som ställer till det för dig. Du kan också prova att flytta lite på piezomicken och se om ljudet blir bättre/jämnare. Den ska inte sitta för löst eller för hårt. Lycka till!
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Mikrofon-och strängproblem

Inlägg av Hazzbaz »

Det med mikrofon och förstärkningsproblem är en stor mörk jungel för mig, och jag för som oftast förlitar mig på andras expertis när problem uppstår...

Men:
murar´n skrev: Har satt på Labella set 7710 svarta nylonsträngar som skulle vara väldigt bra att slappa med men tycker de är lite tungspelade. Har sett att många har några beiga strängar som verkar väldigt soft, kanske någon som vet vad de heter och om de är lättspelade?
Jag har som de flesta med kontrabas testat otaliga strängar, sätt och kombinationer, sök runt lite på forumets kontrabas sektion, det finns många trådar kring detta ämne. De beige strängar du beskriver kunna ev vara Velvet Garbo (Light) strängar som är kopparspunna? Själva har jag varit förtjust i Innovation Silverslaps, testade en lyckat kombi med Silverslaps på E och A med Lenzner Jazz strängar D (perlon spunnen) och G (ren sen), en ganska bra kombi.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Mikrofon-och strängproblem

Inlägg av Daionsavage »

Hazzbaz skrev:
murar´n skrev: Har satt på Labella set 7710 svarta nylonsträngar som skulle vara väldigt bra att slappa med men tycker de är lite tungspelade. Har sett att många har några beiga strängar som verkar väldigt soft, kanske någon som vet vad de heter och om de är lättspelade?
Jag har som de flesta med kontrabas testat otaliga strängar, sätt och kombinationer, sök runt lite på forumets kontrabas sektion, det finns många trådar kring detta ämne. De beige strängar du beskriver kunna ev vara Velvet Garbo (Light) strängar som är kopparspunna?
Tror mer på att det är Presto Nylonwound (ultralight), de är beiga, lättspelade, ljudstarka och håller stämningen bra... fram till den tidpunkt då någon nötningsgräns har passerats och de blir så mjuka att tonhöjden förändras så mycket under anslaget att man blir lätt sjösjuk, men det tar ungefär två år av intensivt slapspel att komma dit.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Mikrofon-och strängproblem

Inlägg av Dansk_se »

Jag har Presto Ultra Light på min, de är lättspelade, beiga och låter bra :)
Problem med rundgång har jag attackerat genom att leta på var instrumentet rundar,(låt det runda och känn runt på basen med handen, när det blir tyst har Du hittat rätt)
Sen dragit på gaffa eller nåt mjukt där. Inte så snyggt men det funkar. Och det blir några extra rock'n'roll-poäng.
Bas.
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Re: Mikrofon-och strängproblem

Inlägg av murar´n »

Tack för all hjälp.Nu har jag satt på presto ultra light och det blev kanon bra,mycket lättare att spela och slapa.Håller forttarande på att mixtra med mickar.Har även köpt en equalizer pedal,med den blev de lite mer tryck i basen sen kan ja svepa bort rundgångs-frekvenserna.
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Mikrofon-och strängproblem

Inlägg av Cephalus »

Om du letar bland dom gamla trådarna här i kontrabasdelen, så finns det en tråd som behandlar rundgångsproblemet.
Det finns en hel del åtgärder man kan göra för att eliminera feeedback..
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Skriv svar