Att rädda en Bjärton eller inte?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av lekamen »

Jag har kommit över en Bjärton från 1947, den härstammar från ett dödsbo och jag lånar den en tid för att prova-på.
Vet inte vilken modell det är och heller inte om det är solid eller plyfa. Den har ingen cutaway och har en välvd botten.
Dock har den levt ett hårt och aktivt jazz-liv och har fått en del spö. Den har stått strängad ett par år med ljudpinnen liggande lös, den har ett par rejäla taskigt lagade sprickor. När jag lyckades ställa ljudpinnen tillrätta och började stämma upp den trycktes en spricka i botten ut så jag vågar inte riktigt fortsätta att sätta tryck på den.
Då är frågan, tycker ni det är värt att lägga ut gissningsvis allt mellan 5000-10000 på att laga den hos en instrumentmakare i Sthlm?
Eller lämna tillbaks den som prydnad och köpa en billig från Tysken?
Jag är en nyfiken elbasist som blivit biten av soundet från en kontra (40-årskris?) och vill testa om det är nåt att kanske pyssla med i framtiden...
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av Chupacaps »

Om du ska laga botten- och locksprickorna ordentligt får du nog räkna från 10.000-? hos en instrumentmakare. Jag är dock spekulant på renoveringsobjekt så om du vill göra dig av med den och få en slant till en ny kan jag vara intresserad.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av James Bond »

5-10k räcker inte om du behöver öppna locket. Tyvärr.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av James Bond »

Om du är sugen på kontrabas, börja spara... köp en som redan är bra och som du gillar från början.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av lekamen »

Tack för kloka svar...
Det knepiga är ju att jag vill testa en stund för att veta om jag verkligen är sugen på riktigt eller bara har fått en noja ;)
Fasen, detta blev svårare än jag trodde.
Nåväl, den ska in till Andras Novak imorrn för ett kostnadsförslag till att börja med.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av hitman »

Eftersom du bor i Stockholm så ring Olle Stenholtz och be att han tittar basen. Han gjorde underverk med min Bjärtonkontra för några år sedan, han är otroligt duktig, tar definitivt inga överpriser och är dessutom en trevlig snubbe.

PM:a mig om du vill ha telefonnumret.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av lekamen »

Kanon hitman, PM skickat.
Novak vill ha 10Kkr för att laga sprickorna ordentligt. Och då inkluderas inte nytt stall och strängar som också det behövs. Dock rör detta sig om en solid Bjärton med välvd botten & fanér i sarg så något slags värde har den ju... Men jag ringer gärna Olle Stenholtz och kollar vad han har för tankar...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av hitman »

Hade problem att besvara PM från mobilen (det är nog jag som är för gammal för att klara smartmobil) men nu hoppas jag att det gått fram.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av lekamen »

Jodå, det gick fram. Jag var hos Olle på besök idag och det var en riktigt trevlig bekantskap.
Jag fick otroligt stort förtroende för honom och det visade sig att ryktet stämmer, han pysslar om kontrabasar till alla de stora jazzspelarna i landet, inklusive Riedel. Efter detta besök tror jag nog det kan vara värt att laga upp denna fullstora Bjärton ändå och låta den leva ett lyckligt liv ett tag till...
Tack än en gång för tipsen till detta fantastiska forum och tack till dig till Magnus i synnerhet!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av hitman »

Trevligt att kunna vara till hjälp och kul att höra att Olle fortfarande håller på med sin magi.

Återkom och rapportera här hur det går för dig!
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av lekamen »

Jag tror nog den åker in till Olle på reparation. Dock undrar jag om det är klokt med tanke på andrahandsvärdet att satsa på denna fullstora bas?
Det verkar ju mer eller minera standard att köra på en 3/4 variant? Eller är en fullstor lika lätt att sälja?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av hitman »

Jag är definitivt ingen expert men jag tror inte att den skulle vara så värst mkt svårare att sälja pga att den är fullstor.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Att rädda en Bjärton eller inte?

Inlägg av lekamen »

Okej, det låter bra.
Skriv svar