Halvbas?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
bomtjacka
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 14:02

Halvbas?

Inlägg av bomtjacka »

Hej!

Jag är ute efter en "halvbas", eller liknande alternativ. Någon kontra som är mindre skrymmande än min vanliga 3/4-kontra helt enkelt.

Skälet är att jag nästan alltid spelar uppmickat när jag är ute och spelar på pubar, fester etc. Så det man hör är nästan bara det förstärkta ljudet från piezomicken, och då tänker jag att jag lika gärna kan ha en kontra som är lättare att släpa med sig, även om det betyder en försämring av det akustiska ljudet. Å andra sidan vill jag gärna att den ska duga till att repa akustiskt med, så HELT kasst får det akustiska ljudet inte vara.

Finns det någon bra butik i stockholmsområdet där man skulle kunna kolla på halvbasar? Finns det någon som har erfarenhet av halvbasar eller liknande? Är det stor skillnad i ljud mot en vanlig 3/4 kontra?

All input i frågan välkomnas!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Halvbas?

Inlägg av James Bond »

Skillnaden är så stor mellan basar... Jag skulle testa alla halv o trekvartare tills jag hittade en som funkade för mig. Halvbasar är ju skolinstrument för barn, därför tyvärr kanske vanligtvis ganska tråkiga instrument...
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Halvbas?

Inlägg av Dansk_se »

Det finns väl 1/8 basar också? Dem borde man nästan kunna stoppa i fickan!
Bas.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Halvbas?

Inlägg av fieldflower »

Förstår problemet men kan ändå inte låta bli att tycka att en ren elkontra vore smart till de tillfällen då du inte vill släpa på kontran.
Har man både och kan man välja rätt bas till rätt tillfälle.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Halvbas?

Inlägg av Daionsavage »

fieldflower skrev:Förstår problemet men kan ändå inte låta bli att tycka att en ren elkontra vore smart till de tillfällen då du inte vill släpa på kontran.
Har man både och kan man välja rätt bas till rätt tillfälle.
Smart... men publiken reagerar nog mer positivt på en bas med kontrabasform. :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Halvbas?

Inlägg av fieldflower »

Daionsavage skrev:
fieldflower skrev:Förstår problemet men kan ändå inte låta bli att tycka att en ren elkontra vore smart till de tillfällen då du inte vill släpa på kontran.
Har man både och kan man välja rätt bas till rätt tillfälle.
Smart... men publiken reagerar nog mer positivt på en bas med kontrabasform. :wink:
Beror nog på vad man spelar...

Jazz: Publiken lämnar lokalen i protest mot hånet och fräckheten. (Gissning)

Covers: Publiken tycker att basisten var coolast på scen och måste fråga efterår vad det var för cool grej. (Empirisk kunskap)

;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Halvbas?

Inlägg av Daionsavage »

Rockabilly: Publiken kör upp stickan i a**let på basisten och säger till de andra bandmedlemmarna att de ska "skaffa en riktig basist" :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
bomtjacka
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 14:02

Re: Halvbas?

Inlägg av bomtjacka »

Ja, precis, det är en rent estetisk fråga, en elbas ser för modern ut för den gammeldagsa musiken jag spelar. Annars skulle jag skaffa en elkontra direkt.

Jag antar att James Bond har rätt, att jag bör testa mig fram tills jag hittar nåt jag är nöjd med... Jag tycker dock det är lite tunnsått med butiker där man kan gå in och pröva en mängd olika kontror, till och med här i hufvudstaden. Någon som har nåt bra tips?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Halvbas?

Inlägg av edvin »

czech-ease?
grejor
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Halvbas?

Inlägg av christian veltman »

bomtjacka skrev:Hej!

Jag är ute efter en "halvbas", eller liknande alternativ. Någon kontra som är mindre skrymmande än min vanliga 3/4-kontra helt enkelt.

Skälet är att jag nästan alltid spelar uppmickat när jag är ute och spelar på pubar, fester etc. Så det man hör är nästan bara det förstärkta ljudet från piezomicken, och då tänker jag att jag lika gärna kan ha en kontra som är lättare att släpa med sig, även om det betyder en försämring av det akustiska ljudet. Å andra sidan vill jag gärna att den ska duga till att repa akustiskt med, så HELT kasst får det akustiska ljudet inte vara.

Finns det någon bra butik i stockholmsområdet där man skulle kunna kolla på halvbasar? Finns det någon som har erfarenhet av halvbasar eller liknande? Är det stor skillnad i ljud mot en vanlig 3/4 kontra?

All input i frågan välkomnas!

Har själv haft 2 halvbasar. Den första en Wilfer faner med solitt lock. Lät som man kunde förvänta sig
dvs ganska lite. Fungerade uppmickad och var bekväm att spela på.

Den andra var en mycket fin Deichsel från 1800-talet. När jag köpte den var det 3 olika färger på basen.
Såg förjäklig ut! Hade som projekt att lacka om basen och efter andra försöket lyckades jag mycket bra.
Tyvärr bytte jag bort basen mot en 3/4 som lät större...idag ångrar jag självklart bytet.
Tonen var mer åt det ädlare hållet om än svagare styrka än 3/4 jag bytte mot.

Så visst finns det fina 1/2basar men inte lätt att hitta. Fina äldre basar kostar också betydligt mer.

Här finns en charmig sak:
http://www.geba-online.de/12-10634-Kont ... hort-scale
bomtjacka
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 14:02

Re: Halvbas?

Inlägg av bomtjacka »

edvin skrev:czech-ease?
Ja, det är ju helt rätt funktion! Lite väl modernistiskt utseende för min smak dock. Jag skulle nog föredra något som såg mer ut som en "riktig" kontra.
christian veltman skrev: Har själv haft 2 halvbasar. Den första en Wilfer faner med solitt lock. Lät som man kunde förvänta sig
dvs ganska lite. Fungerade uppmickad och var bekväm att spela på.

Den andra var en mycket fin Deichsel från 1800-talet. När jag köpte den var det 3 olika färger på basen.
Såg förjäklig ut! Hade som projekt att lacka om basen och efter andra försöket lyckades jag mycket bra.
Tyvärr bytte jag bort basen mot en 3/4 som lät större...idag ångrar jag självklart bytet.
Tonen var mer åt det ädlare hållet om än svagare styrka än 3/4 jag bytte mot.

Så visst finns det fina 1/2basar men inte lätt att hitta. Fina äldre basar kostar också betydligt mer.

Här finns en charmig sak:
http://www.geba-online.de/12-10634-Kont ... hort-scale
Den var charmig! Priset lite i överkant för mig.

Nu har jag fattat det, kanske överilade, beslutet att köpa den här: http://www.thomann.de/se/stentor_sr1950 ... ent_12.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tror att den kommer att fylla den funktion som jag är ute efter, men att det akustiska ljudet kommer att lämna en del övrigt att önska. Låter den helt kass skickar jag tillbaka den. Låter den helt ok behåller jag den men letar vidare. Låter den riktigt bra känner jag mig nöjd. Jag berättar när jag hunnit klämma på den.
bomtjacka
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 14:02

Re: Halvbas?

Inlägg av bomtjacka »

Ok, nu har jag hunnit prova basen tillräckligt för att ge ett utlåtande.

Jag är riktigt nöjd! Den är lätthanterlig, lättspelad och dessutom snygg. Tjong slänger jag in den i kombin och åker, inte fälla några säten, ingenting. Det följde med ett bra fodral med många handtag samt en stråke av enklare kvalité som jag dock inte stiftat närmare bekantskap med. Jag satte på en pickup och den låter fint både i min basförstärkare och i PA.

Rent akustiskt så är den tillräckligt bra tycker jag. Den saknar den där riktiga subkontrabotten-UMPF som en större och dyrare kontra har (som den jag spelade på innan). Men den har ganska mycket djup ändå och en tillräckligt rik ton för att man ska vilja lyssna på den. Jag har hunnit använda den både på en helakustisk spelning och på en studioinspelning och det har den hållt för. Den är tillräckligt (men inte super-) ljudstark och förvånansvärt välbalanserad över hela registret.

Det är förstås en kompromiss, och om man inte han tänka sig att vara utan den riktigt feta subkontran eller vill ha något väldigt ljudstarkt så ska man köpa nåt annat. Men för mig passar den perfekt. Så om man är ute efter det jag sökte, en lite mindre bas som ändå är ok akustiskt, så kan jag rekommendera.

Jag kanske ska lägga till en standard-disclaimer så att ni vet: Jag har inga ekonomiska eller andra intressen hos vare sig leverantören eller tillverkaren av den härna basen.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Halvbas?

Inlägg av Nick »

Hur upplever du att växla mellan 3/4 och 1/2? Går det fort att vänja om sig vid den kortare skalan?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
bomtjacka
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 14:02

Re: Halvbas?

Inlägg av bomtjacka »

Nick skrev:Hur upplever du att växla mellan 3/4 och 1/2? Går det fort att vänja om sig vid den kortare skalan?
Inga större problem egentligen. Det blir ju kortare mellan tonerna, men man vänjer sig ganska snabbt, och när man väl har gjort det så är det rätt bekvämt. Man måste ställa om hjärnan lite bara. Men så är det ju lite varje gång man plockar upp en kontra man inte spelat på tidigare. Någon jätteskillnad tycker jag inte att det är egentligen.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Halvbas?

Inlägg av Nick »

bomtjacka skrev:
Nick skrev:Hur upplever du att växla mellan 3/4 och 1/2? Går det fort att vänja om sig vid den kortare skalan?
Inga större problem egentligen. Det blir ju kortare mellan tonerna, men man vänjer sig ganska snabbt, och när man väl har gjort det så är det rätt bekvämt. Man måste ställa om hjärnan lite bara. Men så är det ju lite varje gång man plockar upp en kontra man inte spelat på tidigare. Någon jätteskillnad tycker jag inte att det är egentligen.
Tack! Blev själv lite sugen på en 1/2 bas. Å andra sidan är det ganska många saker på önskelistan just nu.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
hank
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 feb 2012, 22:09
Ort: Göteborg

Re: Halvbas?

Inlägg av hank »

Var ute efter något liknande för ett tag sen.
Kollade med Strunal och frågade om de kunde göra en 50/4 (3/4:s bas) med kortare sidor, ca 10 cm.
Fick den förra veckan och den låter riktigt bra (lite mindre bas och lite lägre volym bara).
Tog ungefär 3 veckor att göra och gick på strax under 10 000 kr inkl frakt.
https://www.facebook.com/thenevrotix/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar