NS Design NXT Bass

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

NS Design NXT Bass

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Jag hade för ett tag sedan en chans att köpa en kontra, men den chansen flög iväg. I och för sig var det väl lika bra eftersom jag egentligen inte kan spela kontra. Men jag har under en ganska lång tid varit sugen på att hitta en bättre begagnad kontra eller en elkontra.

Men nu har jag funderat lite. Dvs. GAS:en har slagit till en aning. Men då på en NS Design NXT. Nu har jag förstått att det (som vanligt när det gäller elkontror) inte är ett helt substitut för en kontra, utan skall ses som ett eget instrument med kontraförtecken.

Jag noterade att tysken tar lite mer än vad Crafton tar, så det låter lovande. Men helst är det en beggad som gäller när rätt tillfälle dyker upp.

Visst har jag förstått det rätt att PB-panelen ändå tycker om NXT Bass? Dessutom är det ett lite smidigare instrument att ha hemma (och ta med sig förståss).

Jag får väl sälja lite utrustning (en HK bandlös PJ-bass och en MXR M87 Bass Compressor) för att delfinansiera enheten.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av fieldflower »

Jag har ju en NXT och älskar den.
Men det är definitivt en annan grej än kontra - NXT'n är en bandlös elbas på steroider.
Hade en Stagg EUB ett kort tag (innan jag skickade tillbaka den för att greppbrädan var åt helsike) och den var mer oompa-boompa-kontraljud i än NXT'n.
Med EQ-pedal blir NXT's mer åt rätt håll, och man kan labba med stråkläget eller att helt enkelt stoppa lite skumgummi under strängarna vid stallet för att få bort lite sustain så det blir mer kontralikt.

Det är skitkul att varva elbas och kontra på gig - lite ögonbrynshöjare sådär.
Och det blir alldeles underbart på inspelning - en helt annan ton med 40" mensur även om man kör med bandlös-elbas-ljud...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av mrbaloo »

Det verkar som de flesta gillar den. Sen är det ju givetvis ingen riktig träkontra. Definitivt GAS för mig just nu.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av Gunk »

Med rätt strängar kan en NS vara det bästa. Jag gillar originalsträngarna men släng på ett par riktiga kontrasträngar för mindre sustain. Då skall det vara stålsträngar med låg tension. Stämskruvarna är lite kinkiga nämligen.

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av mrbaloo »

Tack för tipset. Det låter bra.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av fieldflower »

Vore så kul att prova nylonspunna på en NS, men jag tror det är svårlöst med stämmisarna...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Lena
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:37

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av Lena »

Jag har en liten fråga angående NS Design NXT Bass. Har en sådan och har kört lite på den när jag kompat en del folk. Nu ska jag börja i ett nytt projekt där det finns några låtar där det skulle funka att lira med stråke. Har någon några tips där? Stråkar är ju rätt dyra, kan man börja med en billig eller blir det bara fel för att kvalitén på dem är dålig eller funkar det att börja med? Är helt novis vad det gäller att lira med stråke, har bara testat på cello för ett par år sedan. Tacksam för råd =)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av fieldflower »

Här hoppas jag också på svar - grymt sugen på att prova att fila lite på min NXT.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av Bottesini »

Lena skrev:Jag har en liten fråga angående NS Design NXT Bass. Har en sådan och har kört lite på den när jag kompat en del folk. Nu ska jag börja i ett nytt projekt där det finns några låtar där det skulle funka att lira med stråke. Har någon några tips där? Stråkar är ju rätt dyra, kan man börja med en billig eller blir det bara fel för att kvalitén på dem är dålig eller funkar det att börja med? Är helt novis vad det gäller att lira med stråke, har bara testat på cello för ett par år sedan. Tacksam för råd =)
Jag skulle satsa på en av billigare kolfiberstråkarna som finns. De både låter bra och är lättspelade.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har en NS CR4M som funkar alldeles utmärkt.
För att få det "riktiga" kontrabassoundet ställer jag ratten för stråk/pizz i mittenläget, vilket ger den mest autentiska tonen. För att få lite mer akustisk ton använder jag också en EBS MultiDrive (!) med en gnutta "hår". Det funkar faktiskt riktigt bra. Något jag ALDRIG gör är använder de magnetiska pickuperna. Det låter bandlös elbas, och det är inte därför jag har en elkontra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av hitman »

Den låter inte kontra, så jag kommer prova när jag byter strängar att sätta på "riktiga". Men den låter bra och man spelar ju på samma sätt som på kontran.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Lena
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:37

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av Lena »

Jag har experimenterat lite för att få fram ett mer kontralikt sound. Med hjälp av såna där cymbalpads i grå filtliknande material fick jag till det rätt bra. Slaktade en sån och har mellan strängen och sadeln. Har testat i replokal samt på stor scen och det får klart godkänt. Har även färgat lite med hjälp av en EBS Multidrive.
Användarvisningsbild
joelhulander
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 22:08

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av joelhulander »

Jag har en NS Design CR4M, riktigt bra bas. Ska dock sälja den eftersom jag jag vill köpa en akustisk.
http://www.blocket.se/ostergotland/NS_D ... 9.htm?ma=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Warwick Corvette NT LTD 2010 - Tobias Standard 6 - MarkBass TA503
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: NS Design NXT Bass

Inlägg av mrbaloo »

Nu har jag ju skaffat en kinakontra och då behöver jag nog inte fundera så mycket på GAS längre. Nu har det stora jobbet att *lära sig spela* kontra börjat. Spännande värre!
Skriv svar