Värkande händer

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Värkande händer

Inlägg av Daionsavage »

Varje dag efter en intensiv spelning så har jag ont i händerna, de är ömma, stela och min fru hävdar att de är uppsvullna (tjockare än vanligt). Är det någonting man får acceptera som kontrabasist eller har ni några tips på hur man kommer undan?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Värkande händer

Inlägg av jannej »

Var i händerna har du ont? Hur länge har du spelat?

Tunnare strängar. Sänk stränghöjden om möjligt. Tänk på att ta i mindre. När man väl har styrkan kan man successivt höja strängarna och intensiteten.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Värkande händer

Inlägg av edvin »

snackar vi både höger och vänster? Jag skulle väl säga att det alltid är nyttigt att se över sin "teknik", då i ergonimisk aspekt.
grejor
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Värkande händer

Inlägg av James Bond »

Det låter halvbra. Var försiktig!
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Värkande händer

Inlägg av Daionsavage »

JanneJ: Jag är inne på sjunde året som kontraspelare och det är först nu som den här värken har blivit ett problem. Då har jag spelat mycket mer än tidigare under de två sista åren. Jag spelar mest slap (med stålsträngar, eftersom det ofta är oförstärkt). jag har mest ont i högerhanden och det är inte fingertopparna (även om de blir skinnflådda ibland) utan det är mer mellan knogarna och handloven, alltså själva handen. Dessutom har mina händer blivit större: under de fyra sista åren, jag har gått upp två nummer i handskstorlek. Frun säger att det kan bero på att de små muskler som ligger mellan benen i själva handen har blivit kraftigare (hon är sjukgymnast så det är därför jag litar på hennes omdömen). Vänsterhanden är mest bara trött, och ömmar inte så mycket, så problemet ligger nog i anslaget...
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Värkande händer

Inlägg av Hazzbaz »

Daionsavage skrev:JanneJ: jag har mest ont i högerhanden och det är inte fingertopparna (även om de blir skinnflådda ibland) utan det är mer mellan knogarna och handloven, alltså själva handen.
Ett problem som jag inte bara känner igen från slap, (mitt förvärras dock när jag köra slap), Jag jobbade i en längre period mycket framför mikroskop med konserveringen av arkeologiska föremål, och hade i början små redskap (typ skalpell) med för tunna handtag (ergonomiska mardrömmar) vilket gjorde att jag överansträngde handen, led musklar och senor, och detta känner jag av någon anledning av när jag slappar en längre tid, exakt samma smärta.

Mitt råd är att slappa mindre ... :? ... eller bättre testa nya strängar! Jag bytte första till silverslaps som är bra, men för lite ljud oförstärkt. Nu kör jag med Evah Pirazzi soft, dessa är lite hårdare särskilt i början, men sen blir de förvånansvärt bra till slap och låter högt som stål strängar, men är lite snällare vid handen.

MEN nu slappar jag inte heller särskilt ofta längre och kortare tid åtgången när jag äntligen gör det. Tror alla fal inte min hand hade klarat en helkväll med ren slap.

Hoppas det löser sig för dig!
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Värkande händer

Inlägg av Daionsavage »

Hazzbaz skrev:
Daionsavage skrev:JanneJ: jag har mest ont i högerhanden och det är inte fingertopparna (även om de blir skinnflådda ibland) utan det är mer mellan knogarna och handloven, alltså själva handen.
Ett problem som jag inte bara känner igen från slap, (mitt förvärras dock när jag köra slap), Jag jobbade i en längre period mycket framför mikroskop med konserveringen av arkeologiska föremål, och hade i början små redskap (typ skalpell) med för tunna handtag (ergonomiska mardrömmar) vilket gjorde att jag överansträngde handen, led musklar och senor, och detta känner jag av någon anledning av när jag slappar en längre tid, exakt samma smärta.
-Jag är mikrobiolog. En del småpill med att pipettera, arbeta under lupp, plocka och ympa kolonimaterial. Jag tror definitivt att du är någonting på spåret! Tack för tankeväckaren.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Värkande händer

Inlägg av edvin »

Men kan du inte be din fru att se över din teknik? Hon borde kunna se rörelser som är onaturliga!
grejor
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Värkande händer

Inlägg av Daionsavage »

edvin skrev:Men kan du inte be din fru att se över din teknik? Hon borde kunna se rörelser som är onaturliga!

Det ligger lite i sakens natur att alla rörelser vi gör för att spela kontrabas kan betraktas som onaturliga... det största problemet jag har generellt gäller inte händerna utan att jag kröker lite på ryggen, men det jobbar jag på :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Värkande händer

Inlägg av fieldflower »

Daionsavage skrev:
edvin skrev:Men kan du inte be din fru att se över din teknik? Hon borde kunna se rörelser som är onaturliga!

Det ligger lite i sakens natur att alla rörelser vi gör för att spela kontrabas kan betraktas som onaturliga... det största problemet jag har generellt gäller inte händerna utan att jag kröker lite på ryggen, men det jobbar jag på :wink:
Förtal.
Bild
;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Värkande händer

Inlägg av edvin »

Daionsavage skrev:
edvin skrev:Men kan du inte be din fru att se över din teknik? Hon borde kunna se rörelser som är onaturliga!

Det ligger lite i sakens natur att alla rörelser vi gör för att spela kontrabas kan betraktas som onaturliga... det största problemet jag har generellt gäller inte händerna utan att jag kröker lite på ryggen, men det jobbar jag på :wink:
Där håller jag absolut inte med! Alla rörelser går att göra naturliga, i princip.
grejor
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Värkande händer

Inlägg av Daionsavage »

Då får du förklara för mig vad som skiljer en onaturlig rörelse från en naturlig.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Skriv svar