Dreamteam

Diskussioner om kontrabasar
pelle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 19:45
Ort: norrtälje

Dreamteam

Inlägg av pelle »

Har inte varit inne på länge. Måste skriva nåt då jag känner mig så j-a nöjd med ljudet jag fått fram på kontran. :D Har hittat min drömblandning. Installerat en Fishman full circle på stallet, är lite krångligt men ändå möjligt att klara själv om man är lite händig. Har som förförstärkare en Fishman Platinum och kör in en balanserad signal in i min nyköpta GK 150. Det har blivit ett perfekt kontraljud med alla goda balanser, djup fyllig ton i basen och fint klirr i diskanten. Jag är lyrisk och mina medmusikanter är helnöjda med det nya och rena ljudet. Vet att jag låter som en försäljare för Fishman och GKmen jag måste dela med mig av mina erfarenheter. Pelle i Norrtälje
Senast redigerad av pelle den ons 05 mar 2008, 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
Basist i Norrtäljetrakten
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kul! Det kan ju vara ett jäkla moddande att hitta rätt. I vilket sammanhang spelar du?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Re: Dreamteam

Inlägg av Kim S »

pelle skrev:Har inte varit inne på länge. Måste skriva nåt då jag känner mig så j-a nöjd med ljudet jag fått fram på kontran. :D Har hittat min drömblandning. Installerat en Fisman....
*fniss*

:mrhappy:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hmmm......till 2/3 samma signalväg som jag då (kör inte FC - än...), intressant!
Fender - Pedaler - GK - TKS
pelle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 19:45
Ort: norrtälje

Inlägg av pelle »

Lirar med ett gäng på fyra med två gitarrer, kontra och sång. Allt från visor, jazz, rockigare saker.Vi kör sånt vi gillar och försöker göra det på vårt sätt. Basen blir viktig och det är känsligt hur man lirar. Viktigt med renspelet när vi är så få och viktigt att kontran när den förstärks verkligen låtar som en kontrabas. Tycker jag äntligen har fått fram det ljud jag har strävat efter och när ljudbilden är ren blir det faktiskt lättare att lira, intonationen sitter där den ska.
Basist i Norrtäljetrakten
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Jag står lite i valet och kvalet. Har en Full Circle liggandes här men vet inte riktigt om jag ska knöla till det och installera den. Jag läste om FC på talkbass com blev så inspirerad att jag beställde en. Två månader senare har den dykt upp, men jag är inte lika säker längre. Just nu har jag en Schertler Stat-B monterad som jag inte riktigt är nöjd med, men den funkar för det mesta.

Dock undrar jag om Full Circle kommer att låta så mycket bättre än besväret att installera den på min bas. Visserligen har jag justerbart stall men jag måste fixa dimensionen på hålen. Är det något som har provat båda? Kommer det att bli en uppgradering? Någon som har någon uppfattning? Jag spelar mestadels jazz och sällan på rockstarka volymer.
Skriv svar