Köpa kontra?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Köpa kontra?

Inlägg av kmo »

Jo men visst..... Är 41, har spelat elbas från och till i över 25 år. Har aldrig lirat kontra :shock: Men suget blir större och större. Vad ska man köpa???
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=33&t=66186" onclick="window.open(this.href);return false; Denna känns ju spontant som en bra deal. Tankar om det?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Köpa kontra?

Inlägg av pieco »

Långt att åka för en provspelning... Det är väl det som krävs för att kunna bilda sig en uppfattning när ålder och märke är okänt. Jag köpte en Eagle Stella när jag fick kontra-GAS (tvetydigt begrepp). Går ju inte att jämföra med "riktiga" kontra men det funkar att börja lära sig på. Har tyvärr inte haft disciplinen att öva så mkt som jag skulle behöva vilket gör att jag inte landar några rena kontrabasgig. Även om det är 3/4 så är det mkt att släpa på för någon enstaka låt. Har istället blivit så att den bandlösa för följa med och släta över ev kontrabehov. För spel på kammaren duger plywoodkontra bra.
Användarvisningsbild
Nikenik
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 08 mar 2011, 16:15
Ort: Uddevalla

Re: Köpa kontra?

Inlägg av Nikenik »

Du kanske ville ha någon annans åsikt än min i den här tråden men... ;)

Att spela kontra är inte svårt, speciellt om du har spelat bandlös bas innan. Är ju lite nya muskler i händerna att träna upp bara.
Speciell känsla att spela, att känna vibrationerna.
Märkte också att det var många som hörde av sig och ville man skulle spela med dem när dom hörde man hade elbas OCH kontra. :P
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Köpa kontra?

Inlägg av pieco »

Jag skulle vilja påstå motsatsen! Den annorlunda skallängden och tekniken gjorde att jag tyckte, och fortfarande tycker att intonation, tonbildning och frasering är svårt. Sen var det ju det där med sväng också... Det till trots, klart du ska skaffa en kontra! :)
Användarvisningsbild
Nikenik
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 08 mar 2011, 16:15
Ort: Uddevalla

Re: Köpa kontra?

Inlägg av Nikenik »

Pieco: Jag skrev lite fel, skulle skrivit "Att spela kontra är inte svårt". :roll:
Kan man jämföra det med att börja köra lastbil efter att ha kört bil innan.?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Köpa kontra?

Inlägg av kmo »

Bump! Behöver mer input här! Thomannkontra för 4,5K, Thomannkontra för 8,5K eller Nikeniks fina "riktiga" bas för 9,5K? Det sista alt. känns ju spontant som en kanondeal. Eller finns det en risk att jag köper mig problem med en äldre träkontra? Kanske ska gå på elkontra så länge? Låter väl iofs mer bandlös bas och ser ju def. inte lika bra ut. Kanske dags för en bandlös igen så länge? En bandlös Stingray vore ju fint. Eller bara en ny hals till min gamla p-bas? Behöver def. inte vara en j, är inte ute efter nån sorts Jacoknorr.
Lätt villrådig, men det vore ju kul med en kontra...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Köpa kontra?

Inlägg av James Bond »

En kontra för tio k är liiite pengar. Jag skulle åka och testa nikeniks. Obs. Att det är väsentligt med en bra setup och strängar. Dessutom mick om du vill köra genom en stärk. Fodral är också inte dumt att ha.

Skippa elkontra om du inte specifikt vill ha en sån.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpa kontra?

Inlägg av Nick »

Jag är nöjd med min billigaste kontra från Thomann. Med rätt strängar och setup låter den helt ok. Fast allt beror ju på vilka krav man har. Men för 4.5k är det mycket instrument.

Fördelen är att den klarar allt. Den överlever både tempraturväxlingar och fukt.

Jag fuskar på lite jazz och folkmusik, och där funkar den bra.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Nikenik
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 08 mar 2011, 16:15
Ort: Uddevalla

Re: Köpa kontra?

Inlägg av Nikenik »

kmo skrev: Eller finns det en risk att jag köper mig problem med en äldre träkontra? Kanske ska gå på elkontra så länge? Låter väl iofs mer bandlös bas och ser ju def. inte lika bra ut.
Återigen, jag försöker hålla mig ute ur disskusionen men... :roll:

Min kontra är inte gjord i trä, utan i plywood. Om du ska köpa en äldre kontrabas i trä får du lägga på en 50-60k extra...
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Köpa kontra?

Inlägg av Pelleper »

Jag har en typ "Musikskolekontra", en 3/4 plywoodbas som funkar helt OK för det jag har den till, storband, jazz och en del "unplugged". Har satt på lite bättre strängar och bytt till ett justerbart stall (för att kunna justera stränghöjden mellan om man kör arco eller pizz.). Funkar helt OK. Den är förstås inte till salu, men ifall du vill låna hem och testa så är du välkommen att hämta.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Köpa kontra?

Inlägg av kmo »

Nikenik skrev:
kmo skrev: Eller finns det en risk att jag köper mig problem med en äldre träkontra? Kanske ska gå på elkontra så länge? Låter väl iofs mer bandlös bas och ser ju def. inte lika bra ut.
Återigen, jag försöker hålla mig ute ur disskusionen men... :roll:

Min kontra är inte gjord i trä, utan i plywood. Om du ska köpa en äldre kontrabas i trä får du lägga på en 50-60k extra...
Var väl nästan på det klara med det, lite konstig formulering där. Hör av mig!
kanske hör av mig om ett korttidslån Pellepär!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Köpa kontra?

Inlägg av kmo »

Blir det helt fel om man köper en elkontra för att lära sig spela?? Är ju rejält sugen på en riktig, men grabbarna är ju faktiskt bara 2,5 och 4,5... Finns ju en rejäl chans att det blir mycket kaffeved....
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa kontra?

Inlägg av gabrieldahl »

kmo skrev:Blir det helt fel om man köper en elkontra för att lära sig spela?? Är ju rejält sugen på en riktig, men grabbarna är ju faktiskt bara 2,5 och 4,5... Finns ju en rejäl chans att det blir mycket kaffeved....
det blir inte HELT fel kanske, som vissa kanske skulle mena, men helt rätt blir det ju inte heller... :D det låter (ENLIGT MIG) inte kontra och känns inte som en heller. du har till exempel inte en kropp att förhålla dig till för att intonera. ljudet resonerar därmed inte heller på samma sätt. de som jag hört låter mer bandlös, vilket är nice om man vill ha det; tycker det soundet finns för "riktiga" kontrabasar med och är användbart och snyggt i sitt sammanhang. annars kan du ju köpa en billig i plywood (som jag) och hålla den undan sönerna...
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Köpa kontra?

Inlägg av kmo »

Dom är som djur... Tanken med elkontra i såna fall är ju mest för att få in nån sorts vänsterhandsteknik (och höger..). Hittar man en beggad så går den ju att sälja vidare utan för mycket förlust. Men visst, en riktig är en riktig, även om den är i kryssfaner.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpa kontra?

Inlägg av Nick »

kmo skrev:Blir det helt fel om man köper en elkontra för att lära sig spela?? Är ju rejält sugen på en riktig, men grabbarna är ju faktiskt bara 2,5 och 4,5... Finns ju en rejäl chans att det blir mycket kaffeved....

Köp en kontra om du vill lära dig spela kontra. Köp en elkontra om du vill lära dig spela elkontra. Det är två olika instrument, även om de har många likheter.

Jag tror att du tjänar på att köpa en kontra, för att lära dig stå och spela på rätt sätt.
Ett kryssfanérkontra borde överleva dina barn också.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Re: Köpa kontra?

Inlägg av daniel »

kmo skrev:Blir det helt fel om man köper en elkontra för att lära sig spela?? Är ju rejält sugen på en riktig, men grabbarna är ju faktiskt bara 2,5 och 4,5... Finns ju en rejäl chans att det blir mycket kaffeved....
Har själv råkat ut för två haverier som kan härledas till mina tre små "änglar". Kostsamt har det blivit. Det är ju stora och fina instrument som är som magneter för små pojkfingrar.
Nu står kontran i sitt fodral i ett förråd vilket fått till följd att jag sällan spelar på den. Det inverkar negativt på spelförmågan...
Skriv svar