Vilken storlek ska man ha?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av slarvid »

Kollar runt på kontror. Spelar country så de skulle sitta fint med en!
Men, storlekarna? 3/4 eller fullsize? Är det någon sorts skillnad på dom? Eller köper man kontra efter hur stor man själv är? Testa en 3/4 på en musikaffär, nådde knappt ner då jag är strax över 190
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av Roger Hedin »

Det allra vanligaste är trekvartsbasar. Så enkelt är det...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av slarvid »

Aha. Det är en sån man ska ha alltså. Vilka använder de större då? Symfoniker typ?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av Roger Hedin »

slarvid skrev:Aha. Det är en sån man ska ha alltså. Vilka använder de större då? Symfoniker typ?
Inte många. Min gamle kontrabasbaslärare, salig hädangången symfoniker, uttryckte det så här: "Helbas är skit!"
Naturligtvis används de, men trekvartsbasen är den vanligaste.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av GurraG »

Jag har hört att de symfoniorkesterkontrabasister som spelar fullskaliga femsträngade basar får extra betalt. Ingen aning ifall det är sant.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av fieldflower »

Men borde det inte vara mer djupbas och ljudtryck i en 4/4?
Blir lite nyfiken då nån säger att det är skit då det egentligen bara är 10 cm skillnad men annars egentligen samma grej.
Klart det kan vara jobbigt med positionerna på en 4/4 om man är van vid 3/4, och såklart det är jobbigare att släpa på en pryl som är större (om än bara 10 cm på höjden), men vad finns det mer för argument mot 4/4?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av bootsy »

fieldflower skrev:Men borde det inte vara mer djupbas och ljudtryck i en 4/4?
Blir lite nyfiken då nån säger att det är skit då det egentligen bara är 10 cm skillnad men annars egentligen samma grej.
Klart det kan vara jobbigt med positionerna på en 4/4 om man är van vid 3/4, och såklart det är jobbigare att släpa på en pryl som är större (om än bara 10 cm på höjden), men vad finns det mer för argument mot 4/4?
Det är inte bara positionerna och storleken, en 4/4-bas är rejält tungspelad också.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:
fieldflower skrev:Men borde det inte vara mer djupbas och ljudtryck i en 4/4?
Blir lite nyfiken då nån säger att det är skit då det egentligen bara är 10 cm skillnad men annars egentligen samma grej.
Klart det kan vara jobbigt med positionerna på en 4/4 om man är van vid 3/4, och såklart det är jobbigare att släpa på en pryl som är större (om än bara 10 cm på höjden), men vad finns det mer för argument mot 4/4?
Det är inte bara positionerna och storleken, en 4/4-bas är rejält tungspelad också.
Jo, det är ju 10 cm längre mensur.
Men dels är det ju bara 10% skillnad, och dels antar jag att man justerar med strängtjocklek/tension.
Så hur stor skillnad blir det egentligen?

För att förtydliga: Jag säger inte emot, utan jag försöker bara förstå då jag tycker att det verkar konstigt att en så marginell skillnad kan orsaka mer än marginellt kännbar skillnad. Och man borde väl(?) få tillbaka i ljudtryck och lågbas iom längre mensur och större kropp..?

Skulle vara kul att prova en 4/4 nån gång (som om det skulle ge mig några insikter mtp mina "chops" på kontra.)
Om en sån skulle leta sig fram till en PB-träff skulle jag bli lyckliger...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av bootsy »

Huvudsakliga anledningen till att så få spelar 4/4-bas är att de få fördelar de kan tänkas ge i form av mer och bättre ljud etc. vida övervägs av nackdelarna.
Om man spelar efter Simandlmetoden (dvs. i positioner, alltså vilket i princip alla som studerat kontrabas på ens den basalaste nivå gör) så blir det svårt att få till liret på en 4/4 om händerna inte är stora som dasslock.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:Huvudsakliga anledningen till att så få spelar 4/4-bas är att de få fördelar de kan tänkas ge i form av mer och bättre ljud etc. vida övervägs av nackdelarna.
Om man spelar efter Simandlmetoden (dvs. i positioner, alltså vilket i princip alla som studerat kontrabas på ens den basalaste nivå gör) så blir det svårt att få till liret på en 4/4 om händerna inte är stora som dasslock.
OK, så det är främst muskelminnet och 10% längre stretch som spökar...
Förstår muskelminnegrejen helt - såklart det är svårt att "intonera om" positionerna om man byter mellan 3/4 och 4/4 då och då. Och har man fingrar som precis når på en 3/4 är 10% extra liksom 10% för mycket.

Kan man summera det som att för en professionell (dåligt ord men du vet hur jag menar) musiker som kommer spela mycket och ibland på lånade kontror är det en nackdel. Men för en hobbymusiker som bara har en kontra och till 99,9% kommer spela på sin egen kontra är det bara en nackdel om fingrarna inte räcker till, så där kan teoretiskt fördelarna väga upp beroende på i vilka sammanhang man kommer spela (behov av ljudtryck helt enkelt).

Som sagt - vore kul att prova en...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av Roger Hedin »

Sen får du tänka så här: förläng strängarna och stäm upp dem till EADG så får du en förbannat trögspelt bas. Du vinner ingenting, den volymökning du får är marginell; om du spelar med förstärkare så spelar det ingen roll. Dessutom blir den rejält stor att transportera. Prata med Nisse Palm; han är en klok man som kan sånt där...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av fieldflower »

Roger Hedin skrev:Sen får du tänka så här: förläng strängarna och stäm upp dem till EADG så får du en förbannat trögspelt bas. Du vinner ingenting, den volymökning du får är marginell; om du spelar med förstärkare så spelar det ingen roll. Dessutom blir den rejält stor att transportera. Prata med Nisse Palm; han är en klok man som kan sånt där...
Ang. strängkänsla så går det väl att köra med grövre strängar så man får samma tension på den längre mensuren.

Jag har väl inte kontra allra överst på inköpslistan, så det lär ta ett tag innan det spelar nån roll för min del.
Mest bara nyfiken på hur/varför...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
nilsrp
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 07:57

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av nilsrp »

31 sekunder in i den här videon hittar man en 3/4 kontra på en PB-träff i Klippan.
Den fick ha sin egen lilla vrå runt hörnet höger om scenen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mn6RYr21whE#t=47[/youtube]

Placeringen berodde på den stora iver och resonans som denna (lilla mindre) kontra uppvisade.
Signora Busetto sjöng mer än gärna med när det var fullt drag på basriggarna.
Instämmer med övriga att det skulle vara roligt att prova en 4/4 någon gång.
Men det räcker mer än väl för mig att försöka få den här damen att hänga med i svängarna.
I videon är det skickligare basister än jag som lockar fram basgångar.
Jag fick ju agera kameraman!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av James Bond »

Jag har flera basar. Gör närvarande en fullstor, en 7/8 och en 3/4. Avstånden blir längre med längre mensur. Men det som spelar roll är ändå hur basen känns och låter för dig. Det går tyvärr inte att säga ngt generellt om ljud och volym utifrån basens storlek/mensur.
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av slarvid »

Så om jag fattat det rätt. Plywood är det som gäller samt 3/4 till country. Något mer man ska titta efter? Går det överhuvudtaget hitta någon vettig för under 10? Mic behövs. Men det är väl bara montera.
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av Nick »

Du borde kunna hitta en hyffsad bas för 10 k. Mick får man prova sig fram med. Olika basar trivs med olika mickar. Men som sagt, det går att fixa sen. Börja med att hitta en bra bas.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av Roger Hedin »

fieldflower skrev:
Ang. strängkänsla så går det väl att köra med grövre strängar så man får samma tension på den längre mensuren.

Jag har väl inte kontra allra överst på inköpslistan, så det lär ta ett tag innan det spelar nån roll för min del.
Mest bara nyfiken på hur/varför...
Om du har GRÖVRE strängar på en LÄNGRE mensur får du skruva dem ännu hårdare för att komma "ner" till EADG. Som sagt, prata med Nisse Palm! Fatta eget beslut, gilla läget eller skyll dig själv... :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av fieldflower »

Roger Hedin skrev:
fieldflower skrev:
Ang. strängkänsla så går det väl att köra med grövre strängar så man får samma tension på den längre mensuren.

Jag har väl inte kontra allra överst på inköpslistan, så det lär ta ett tag innan det spelar nån roll för min del.
Mest bara nyfiken på hur/varför...
Om du har GRÖVRE strängar på en LÄNGRE mensur får du skruva dem ännu hårdare för att komma "ner" till EADG. Som sagt, prata med Nisse Palm! Fatta eget beslut, gilla läget eller skyll dig själv... :wink:
Haha... såklart... (varför finns det ingen facepalm-smiley?)
Men andemeningen är att man kan uppnå samma tension på annan skallängd...
(Men jag brukar tycka att shortscalebasar känns som gummisnodd, så det är väl för all del inte riktigt så enkelt heller...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av Cuba »

Så här är det. Spelar du vals så ska du ha en 3/4-taktsbas. Spelar du country så passar i de flesta fallen en 4/4-taktsbas bättre.

:mrgreen: :retar:
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Vilken storlek ska man ha?

Inlägg av slarvid »

Stackars punkarna som kör tvåtakt!
Starkare: ardbeg, springbank
Skriv svar