Vilken mik till kontrabas?

Diskussioner om kontrabasar
toaxing
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 14:08
Ort: Uppsala

Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av toaxing »

Äntligen bestämt mig, och köpt en kontrabas, skitkul! Så uppstår då behovet av en mik och frågorna hopar sig igen...basen är en Schroetter 3/4.
vad ska man ha? Kommer nog mest att spela jazz o folkmusik, knappast rockabilly. Någon som har erfarenhet och kan tipsa?
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av Chupacaps »

Budget?
Användarvisningsbild
SebHank
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:49
Ort: Vallentuna

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av SebHank »

Wilson är dyrt och bra.
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av slarvid »

Hoppar in lite.... Har lånat en kontra, kan man micka upp den med vanlig mick och sen genom pedalbordet via min microbass 2 vidare till min ampeg?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av Chupacaps »

Det är många faktorer som spelar in bas, strängar, preamp, pengar, förstärkare, ditt sound (spelstil), piz/arco och hur du vill låta. Jag upplever det som att det är enormt mycket känsligare vad man kombinerar på kontra än elbas så om du kan vara mer specifik är det lättare att hjälpa dig.

Jag har ganska många micar (och flera basar) och anpassar mig efter spelställets backline. Men jag brukar försöka mixa en mygga av något slag med en kontaktmic för att kunna få fram ett sound jag gillar.

En favoritkombo är Ehrlund + DPA genom en Headway preamp alt. byta Ehrlund mot en Schertler Dyn-B, det brukar ge ett rikigt fett och realistiskt kontraljud.

Wilson använde jag förut, dom är bra men jag tycker nog man kan få bättre saker för dom pengarna. Wilson har för mycket mid och sustain i mitt tycke, det blir för mycket elbas/elkontra. Men det är ju en smak sak. När jag använde Wilson kombinerade jag den med en K&K Golden trinity för att få mer bas och "träklang".

Ehrlund + preamp tycker jag är en helt fantastisk mic, men den är känslig. På fina träbasar låter den fantastisk på lite billigare kan den låt fruktansvärt. Vad som är anmärkningsvärt är att den även låter bra till arco (funkar iaf på min bas).

Schertler låter också väldigt bra (lite basigare) men är inte lika känslig som Ehrulnd, den funkar på fler bastyper. Fördelen med dessa två är att de är lättmonterade och flyttbara = inga ingrepp på bas eller stall.

DPA 4099 en morden klassiker låter jättebra med kan kanske vara rundgångskänslig om man spelar i bullriga miljöer (t.ex. nära en trummis) så jag kombinerar den helt med en kontaktmic. Dessa tre micar är lite dyrare och kanske är något man köper när man vet lite mer hur man vill låta och spela o.s.v.


Andra populära kontaktmicar är Realist, Fishman m.f. om det är denna prisklass du tittar i vill jag verkligen lyfta en mic som en här på PB bygger som heter Candy picup (tror jag det var). Jag tycker dessa micar står sig mycket bra soundmässig t.o.m. bättre i vissa fall och är mycket billigare. Jag hade uppriktig mycket hellre köpt en sådan än någon annan liknande kontaktmic. Jag tror tillverkaren hänger kvar här på forumet under namnet Candyman eller Stefansson, sök i gamla trådar.

Lycka till!
toaxing
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 14:08
Ort: Uppsala

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av toaxing »

Tack för er hjälp, jag funderar och letar vidare. Candyman hittar jag bara i gamla trådar, finns han kvar?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av Nick »

toaxing skrev:Tack för er hjälp, jag funderar och letar vidare. Candyman hittar jag bara i gamla trådar, finns han kvar?
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=25&t=70745" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
toaxing
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 14:08
Ort: Uppsala

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av toaxing »

Fick tag i Candyman. I lördags kväll levererade han personligen en mik som jag är jättenöjd med! Kul att få hjälp på detta forum.
Cephalus
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Vilken mik till kontrabas?

Inlägg av Cephalus »

Det var mycket trevligt att träffas, Toaxing :-)
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Skriv svar