Liten spricka, vad göra?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Liten spricka, vad göra?

Inlägg av hitman »

Sist jag lastade i kontran i bilen (utan fodral, oops..) så krasade det till och en jag upptäckte en liten spricka från f-hålet på bassidan som sträcker sig nå´n decimeter ner längs med trät.

Vad skulle ni göra, bara täta med lite vitlim från utsidan, eller ska man försöka gegga in lite även på insidan för att få det tätt, ska jag låta det vara eller tvärtom ta den till en kunnig reparatör?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Liten spricka, vad göra?

Inlägg av Chupacaps »

ALDRIG vitlim till locket. Ta den till en kunnig reparatör, om du inte vill öppna locket kan reparatören lägga benlim i sprickan. Men aldrig vitlim! Om sprickan gick upp en dec. direkt bör den åtgärdas snabbt.
Senast redigerad av Chupacaps den fre 23 maj 2014, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Liten spricka, vad göra?

Inlägg av James Bond »

Låt en kunnig titta på sprickan innan den kryper och blir längre. Jag har sett lagningar som kan göras genom f-hålen, genom att limma frimärken av faner på insidan (med fibrerna så att när limmet torkar drar de ihop sprickan). Lyfta på locket och vips är du 10k fattigare.
Skriv svar