En gammal Bjärton

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

En gammal Bjärton

Inlägg av MasBartin »

Har ju länge velat skaffa mig en kontra och fick veta att några bekanta råkar ha en gammal Bjärton ståendes. Jag åkte förstås dit full av entusiasm för att ta mig en titt. Även om jag inte är kontrabasist så har jag under åren testat en del kontrabasar och insåg genast att basen behöver lite omsorg för att bli i skick att kunna användas. För det första så ligger strängarna så pass högt att det knappast kan betraktas som spelbart skick. Den är alltså väldigt tungspelad och svårt att få snygg ton. Vidare såg jag att stallet är böjt (se bild) och att stallet dessutom är placerat lite snett så att E-strängen nästan hamnar utanför greppbrädan (se bilden framifrån). Greppbrädan har släppt i limningen på halsens nedre del (bild). Det är vad frågetecken jag kunde konstatera...

Vad är ett rimligt pris på denna gamla Bjärton? Bör stallet bytas? Går det att fixa till basen själv eller bör den lämnas in, och vad kan det tänkas kosta?

Vore tacksam för lite expertis till en novis :?

Bild

Bild

Bild

Bild
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: En gammal Bjärton

Inlägg av christian veltman »

Inget problem med stallets placering, det är löst och flyttas lätt under förutsättning att halsen sitter rakt.
Stallet i sig skulle jag byta. Det är gjort av en amatör. Att ljudet blir konstigt är inte förvånande.
Titta hur e-strängen sitter "fast" i stallet. Det hämmar all ton. Gissar att det ser likadant ut på tom andra strängarna.
Det är galet gjort! Sannolikt behöver strängarna bytas.

Att limma greppbrädan är relativt enkelt.
I övrigt ser basen ut att vara i fint skick!

Jag skulle lämna in basen hos ett proffs. Glädjen att spela försvinner snabbt om basen inte är ok.
Det kommer att kosta ett par tusen kronor att få basen i bra spelbart skick.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: En gammal Bjärton

Inlägg av Chupacaps »

Instämmer, lämna in den. Pris för nytt stall 2000-4000 att få greppbrädan limmad blir inte dyrt om det görs samtidigt. Någon-några hundra? Pris för en Bjärton runt 8000-10.000:- Om du ska fixa saker själv så använd ALDRIG! vitt lim (vanligt trälim), det måste vara benlim.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Re: En gammal Bjärton

Inlägg av MasBartin »

Tack för era tips. Men är 8000-10.000 kr rimligt trots att den inte går att spela på i nuvarande skick? I detta fallet är säljaren inte så angelägen om att få bästa pris, snarare bara att bli av med den på ett enkelt sätt.

Det har dykt upp en Bjärton till som jag har möjlighet att köpa. Den är i bättre skick och behöver inte renoveras. Säljaren ska bara bestämma sig för ett pris.

Vart kan jag vända mig för renovering av en kontra? Både jag o basarna finns i Skåne.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: En gammal Bjärton

Inlägg av Chupacaps »

Nej, 8-10.000 är för en renoverad Bjärton (jag läste slarvigt). Bjärton hör till lågprisklassen av basar (även om det kan ligga mycket svensk nostalgi i dem) och renoveringsobjekt i denna prisklass kan ligga mellan 500- några tusen, beror helt på säljaren. Men räkna att du kanske kommer få lägga 5000:- på renovering så har du lite marginal.

Vem som ska göra det låter jag någon skånerebaserad person svara på, jag har ingen koll där nere.

Det finns fördelar med båda basarna, att köpa ett renoveringsobjekt kan för en nybörjare vara ett bra sätt att lära sig hur allt hänger ihop vad gäller inställningar o.d. på kontrabasar. Fördelen är också att du får ett nyjusterat instrument. Att ge sig på inställningarna på en kontra är betydligt mer avancerat än på en elbas och är därför någonting man oftast inte gör om man har en fungerande bas, så av den anledningen är det ju ett bra tillfälle. Fördelen med den andra är ju att det blir mycket enklare att komma igång att lira, vilket ju faktiskt är det allra viktigaste. Du vet dessutom exakt vad den kommer kosta.

Lycka till!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Skriv svar