ang. restaurering

Diskussioner om kontrabasar
oscarmattsson
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 13:11

ang. restaurering

Inlägg av oscarmattsson »

hej! inhandlade för ett tag sen en gammal kontrabas som stått och degat i kyrkan här i byn.

ska nu restaurera den och tänkte fråga er hur mycket denna spricka gör? kostar restaureringen mycket mer? eller behöver man ens göra nått åt sprickan? som ni ser sitter sprickan i hals"vecket" precis där halsen möter huvudet.

och hur mycket brukar en "vanlig" restaurering kosta? har liksom inget grepp, då jag aldrig restaurerat en kontra förut. tack på förhand!
Bild

Bild

Bild
som ni ser går sprickan genom hela nacken!
återigen, tack på förhand :)
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: ang. restaurering

Inlägg av Chupacaps »

Sprickan måste lagas omedelbart (jag skulle släppa på alla strängar för att den inte ska förvärras). Det finns flera sätt att laga denna typ av skador några fullagningar och några ordentliga lagningar, räkna med något till några tusen. Få basen värderad av en instrumentmakare så du vet hur mycket som är rimligt att lägga. Var huserar du och basen?
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
oscarmattsson
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 13:11

Re: ang. restaurering

Inlägg av oscarmattsson »

Chupacaps skrev:Sprickan måste lagas omedelbart (jag skulle släppa på alla strängar för att den inte ska förvärras). Det finns flera sätt att laga denna typ av skador några fullagningar och några ordentliga lagningar, räkna med något till några tusen. Få basen värderad av en instrumentmakare så du vet hur mycket som är rimligt att lägga. Var huserar du och basen?
okejokej, då vet jag. ska till en instrumentmakare imorgon/onsdag så ska värdera den då, och möjligtvis restaurera.
den ligger på ett golv på övervåningen och tar det lugnt :roll: har inte vågat spela särskilt mycket på den pga sprickan!
oscarmattsson
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 13:11

Re: ang. restaurering

Inlägg av oscarmattsson »

oscarmattsson skrev:
Chupacaps skrev:Sprickan måste lagas omedelbart (jag skulle släppa på alla strängar för att den inte ska förvärras). Det finns flera sätt att laga denna typ av skador några fullagningar och några ordentliga lagningar, räkna med något till några tusen. Få basen värderad av en instrumentmakare så du vet hur mycket som är rimligt att lägga. Var huserar du och basen?
okejokej, då vet jag. ska till en instrumentmakare imorgon/onsdag så ska värdera den då, och möjligtvis restaurera.
den ligger på ett golv på övervåningen och tar det lugnt :roll: har inte vågat spela särskilt mycket på den pga sprickan!
och jag huserar i tierpstrakten (mittemellan gävle & uppsala). har du tips på nån byggare i närheten?
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

Re: ang. restaurering

Inlägg av bassjerk »

hej oscar inte för att jag vet om det förbättrar läget men den där halsskadan är inte färsk jag har sett den förut, och jag tror inte den förvärrats på den sista tiden heller men den behöver lagas förde.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: ang. restaurering

Inlägg av Chupacaps »

Det är jag som uttrycker mig dåligt (ordval i skriftspråk...). Det som föregående talare påtalar stämmer, det är inte en fråga om dagar eller timmar som jag fick det att låta som. Det är hursomhelst en spricka som försvagar en ganska hårt utsatt del av halsen vilket måste åtgärdas innan man spelar för mycket på den. Som bassjerk antyder kan man se den lite då och då på basar (olagad), detta är dock ett stort risktagande då skadan kan förvärras i synnerhet vid transport om strängarna sitter på med fullt tryck (vilket de inte verkade göra på bilden). Om huvudet går av är det en reparationskostnad på en helt annan nivå. Som sagt, släpp på strängarna innan du åker till reparatören om de sitter på nu, det kan vara så att ljudpinnen som sitter i basen då trillar detta är dock lätt för reparatören att fixa.

Jag borde ha några namn i Uppsala men kommer just nu inte på vad de heter (pinsamt!). Det finns en som kallas Grunkan som lagar basar på deltid (någon annan här kan säkert hjälpa till med namn och nr). Han är duktig och tämligen billig. Sen finns en handfull heltidsreparatörer som är väldigt duktiga men då lite dyrare (googla). Grunkan är jazzinriktad och de flesta andra klassiskt om du även vill justera basen.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: ang. restaurering

Inlägg av 200071 »

Vänd dig till Per Sporrong i Uppsala!
Skriv svar