Hristo Nikolov...

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Hristo Nikolov...

Inlägg av Roger Hedin »

Är det någon som har erfarenhet eller vet något om basbyggaren Hristo Nikolov? Jag är tacksam för svar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av Roger Hedin »

Hur som helst, jag åker och köper basen i fråga. Den är för bra för att lämnas därhän, så det blir en tur till Danmark igen nästa vecka. Så här ser den ut:
Bild
Lite lattjo dimensioner; den byggdes för en dansk basist som antingen blivit för gammal eller har avlidit, jag kommer inte ihåg vad de sa. Språkförbistring också...

Hur som helst, en solid bas med 4/4 mensur och 3/4 kropp. Lite annorlunda, men en ton att dö(da) för. Dessutom kändes den som MIN bas, lät som JAG och är i ett löjligt gott skick. En mensur på 110 cm kan väl skrämma de flesta, men jag är lång, har stora händer och gillar att det är lite att ta i. Uppsatt och justerad av en av Köpenhamns främsta tekniker på stråkinstrument. Naturligtvis har jag glömt namnet...

Jag får den med en Realist monterad, vilket får anses som standard idag. Min fru var med båda dagarna då jag testade den och hon hejade på och uppmuntrade mig. "Det låter som du" var hennes kommentar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av HellMek »

Grattis :)
Titta gärna in på kaffe och demonstrera basen när du ändå kör förbi mig :) (6km från E4)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av christian veltman »

Kul Roger!

Du har tydligen valt rätt fru :-)

Vet att du är en kräsen/kunnig typ så vågar jag komma med ett litet förslag?
Strunta i The Realist! Den skadar locket!

Det sitter två små piezo mellan skikten av koppar/skumgummi. När sedan stallfoten pressar ned Realist
mot locket kommer det att bli små gropar av trycket. Stallet som är löst kommer sedan att flyttas om än bara så lite.
Ytan mellan stallfoten och locket/basbjälken är mycket viktig för tonen något som The Realist skadar.
Locket av gran är mjukare än stallfoten av lönn, detta med de hårda piezo ger fördjupningar i locket.


Har tidigare fått på skallen här på forat för mina tankar eftersom stora namn använder Realist.
Men det struntar jag i. Välj inte Realist om du vill ha en av de viktigaste punkterna på en bas intakt.
Det finns klokare alternativ. Min egen Realist slängde jag...

Lycka till och mycket nöje med din nya kontra :-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av Roger Hedin »

christian veltman skrev:Kul Roger!

Du har tydligen valt rätt fru :-)

Vet att du är en kräsen/kunnig typ så vågar jag komma med ett litet förslag?
Strunta i The Realist! Den skadar locket!

Det sitter två små piezo mellan skikten av koppar/skumgummi. När sedan stallfoten pressar ned Realist
mot locket kommer det att bli små gropar av trycket. Stallet som är löst kommer sedan att flyttas om än bara så lite.
Ytan mellan stallfoten och locket/basbjälken är mycket viktig för tonen något som The Realist skadar.
Locket av gran är mjukare än stallfoten av lönn, detta med de hårda piezo ger fördjupningar i locket.


Har tidigare fått på skallen här på forat för mina tankar eftersom stora namn använder Realist.
Men det struntar jag i. Välj inte Realist om du vill ha en av de viktigaste punkterna på en bas intakt.
Det finns klokare alternativ. Min egen Realist slängde jag...

Lycka till och mycket nöje med din nya kontra :-)
Vad skulle du rekommendera istället?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av christian veltman »

Bra fråga som jag inte har ett bra svar på!

Jag tycker om när en kontra låter som just en kontra och INTE el-kontra.
El-kontra kan naturligtvis vara fint (Eberhard Weber tex.) men inte när man eftersträvar kontrabasens eget ljud.

Det bästa jag hört hitintills är en konstruktion som Olle Steinholz har hittat på.
Han hade monterat en mick eller piezo i ljudpinnen! Lät mycket naturtroget men var
väldigt känsligt för rundgång tyvärr.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag tror att man kan montera Realist rätt eller fel. I instruktionen sägs att man ska gnida på harts på den sidan av Realisten som är mot foten för att undvika (det eventuella) problemet att stallet flyttar sig ur sitt rätta läge. Jag har sagt till att jag vill ha en Realist MEN inte monterad. Killen som jag talat med i affären är själv kontrabasist och har inte upplevt några problem, annat än om man klämmer ner foten för nära den runda delen på pickupen där sladden går ut. Det lämnar i så fall avtryck.

Jag kommer dock att börja spela helt akustiskt hemma och vänja mig vid instrumentet.

Min elkontra - en NS CR4M - låter förvånansvärt illusorisk. Det är dock viktigt att man ställer in pickupen på rätt sätt. Senast jag spelade på Louis de Geer-hallen i Norrköping blev ljudteknikerna otroligt imponerade av tonen i basen. Symfoniorkesterns ålderman i bassektionen, Pekka Lehtinen, tittade in och blev överförtjust när han fick prova basen. Han gav samma omdöme som jag brukar ge: den låter som en bra uppmickad bra kontra, inte som en bra kontra.

Jag ställer alltid den "bipolära" piezopickupen i mittenläget så den känner av strängens rörelser både för stråk- och pizzicatospel. Då får man den här lagom "tjockihåliga" tonen, om du förstår hur jag menar. Som man vill att en kontra ska låta. De magnetiska pickuperna använder jag ALDRIG. Jag tänker kolla med Ned Steinberger om man skulle kunna använda dem för att styra en Roland GR55 gitarr/bassynt.

Bild
Notera Frankensteins monster på elkontra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av Roger Hedin »

Basen är hemma efter en sträckkörning Norrköping - Köpenhamn t.o.r. Den danska huvudstaden är en PÄRLA på alla sätt och vis. Där skulle jag gärna kunna bo. Affären - Marno Sörensen - är en fröjd; en butik med anor sedan 1925, vilken enbart för akustiska instrument och noter. Jag har aldrig sett så många kontrabasar på ett och samma ställe, förutom i en symfoniorkester. Jag ljög visst; de hade två-tre elkontror också. Jag köpte till en rejäl gigbag och en Realist-pickup. Bilder imorgon...
Senast redigerad av Roger Hedin den tis 05 aug 2014, 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av bjelkeman »

Kul! Det ser jag fram emot.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av Roger Hedin »

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mycket gott skick!
Det är en av Köpenhamns gamla polischefer som ägt den. Han var basist innan han blev polis, sedan började han om i "vuxen ålder" och har nu lagt ner spelandet. Inte alls så gammal som jag först fick intrycket att han skulle vara; verkar vara en mycket "fit" herre...
Bild
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av Danny »

Vilken skönhet! (basen alltså)
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Hristo Nikolov...

Inlägg av magnusb »

Schysst!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Skriv svar