Mooradian-fodral eller liknande.

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Orson »

Har blivit med en ny bas och jag behöver ett till fodral. Ett stabilt och hållbart sådant.

Mooradian verkar ju vara standard i USA typ. Vilka har ett och vart har ni köpt? Har även sett ett som heter tuff-bag som ser bra ut.

Soundwear är för tunga är min erfarenhet även om dom verkar grymt rejäla.

Har ni nått annat förslag?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Aslan »

Har inte provat Mooradian som inte verkar så vanligt i Sverige, men kan rekommendera Mono M80 eller Slickbag.:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Orson »

Bra Aslan, men nu är det ju ett kontra-fodral det gäller... :)
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av gabrieldahl »

vad aslan försöker antyda är nog "börja spela elbas istället" :wink:
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Orson »

Jag spelar ju elbas redan! Det kanske är så illa att han tycker att jag ska lägga ner kontran? ;)
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Aslan »

Hahaha. Sorry!:)
Till kontran har jag ett Christopher som funkar bra, men Mooradian är säkert bättre stoppat.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Orson »

Ja, nu ska jag ha ett rejält och välstoppat fodral. Slog av en bit av snäckan när jag lastade basen för ett tag sen...
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av gabrieldahl »

Orson skrev:Ja, nu ska jag ha ett rejält och välstoppat fodral. Slog av en bit av snäckan när jag lastade basen för ett tag sen...
:cry:
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av edvin »

Orson skrev:Ja, nu ska jag ha ett rejält och välstoppat fodral. Slog av en bit av snäckan när jag lastade basen för ett tag sen...
Jag tycker det är värt ett extra kilo för att tryggt bädda in den i en Soundwear! Med den behöver du inte oroa dig!
grejor
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Jooel »

Jag har ett Mooradian och jag köpte direkt från dem. Det är bara att maila en order.

För mig så har det alla saker som jag söker dvs handtag på rätt ställen, bra vaddering och tillräckligt med fickor för både noter, harts, strängar, sordiner, stacklar och stråkar. Utan skräp i så väger fodralet väldigt lite.

Två saker som från början fick mig att bli irriterad på fodralet var att dragkedjan till själva basen sitter på höger sida fram i från sett. Samt att fodralet saknar ryggsäcksfunktionen (en rem så man hänga det på en axel kommer med). För mig nu så är det lugnt för jag använder bara remmen inomhus och då vill man ju ha den så ändå. Nu efter 3 veckors dagligt användande är det lugnt. Jag gillar det skarpt.

Jag la en dag på att läsa om fodral när jag skulle ha ett till en ny bas. Vad som fick mig att välja Mooradian var att jag kunde måttbeställa. Nya basen har läskiga mått så inga av standard-storlekarna skulle passa. Antingen inte alls eller med 7-10 cm glapp runt om helt kalaset.
Tidigare har jag haft Arirang och hade måtten bara stämt så hade det varit lika bra.
Hållbarheten vet jag själv lite om men kvaliteten känns god. En kompis hade sitt i sex år innan han bytte till ett nytt likadant.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av gabrieldahl »

är mooradian vattentätt? fick gå i malmö i spöregn med mitt gewa-fodral och mina senor blev inte så glada... de klarade sig gudskelov.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Roger Hedin »

En kompis "over there" propagerar för dessa:
http://www.messinacovers.net/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Jooel »

gabrieldahl skrev:är mooradian vattentätt? fick gå i malmö i spöregn med mitt gewa-fodral och mina senor blev inte så glada... de klarade sig gudskelov.
jo det lär de vara. Men köp tält-impregnering på spej och släng på vettja!
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av SebastianNordström »

Jag har ett Mooradian. DeLuxe modellen.
Köpte det av Quinn Violins förra sommaren - http://quinnviolins.com/qv_basscasesandbags.shtml
Funkade smidigt med betalning och frakt.

Caset är bra. Det har sedan förra sommaren säkert varit med på 200 gig och jag vet inte hur många rep, jam, osv. inklusive bil/buss/tåg/båtresor.

Jag använder det varje dag (och jag är inte särskilt försiktig) och inga sömmar har gett vika.
På några ställen, där bass buggien ligger emot och skaver, har det nött genom. Det tycker jag är förståeligt när det används så intensivt. Men materialet är jävligt slitstarkt så det har inte "exploderat" och börjat läcka stoppning. Vad som skiljer deluxe från det vanliga kommer jag inte ihåg men jag tror att det vanliga är precis lika bra.

Angående vattentäthet så skulle jag inte påstå att det är vattentätt. I början rann det mesta av men efter några rejäla oväder så blir det blött och det går till sist igenom. Kan inte säga om det är bättre eller sämre än mitt förra case i detta avseende men det är helt klart väldigt mycket tåligare.

Största fördelen med Mooradiancaset är att det är väldigt lätt. Spelar man mycket så är det skönt med ett lätt case.
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Mooradian-fodral eller liknande.

Inlägg av Orson »

Oj, härligt! Den här tråden fick lite fart nu. Jag ska slår nog till snart. Har dock sett en kopia som heter "tuff bag" som string emporium kränger. Tror den är billigare och verkar bra den med.
Skriv svar