Problem med kontrareparation!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Norsun
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 jan 2014, 08:24

Problem med kontrareparation!

Inlägg av Norsun »

Jag har en helfanérad kontra som jag ursprungligen köpte som ett vrak. Jag vände mig till den lokala musikaffären och deras servicegubbe eftersom jag inte visste bättre.

Utöver att en massa delar saknades så behövde halsen fästas om. Detta gjordes med epoxy (!), servicegubben propsade på expoxy för att benlim är för skört (?), och med skimsning enbart på ena sidan i blocket då det var jobbigt att göra så små skimsningar på båda sidorna och att de ändå hade gått sönder (?!).

Allt detta resulterade i att halsen sitter gjuten i blocket med någon grads vridning som syns tydligt om man tittar på listerna på vardera sida om klacken. Gubben yrkar på att halsen enbart sitter förskjuten någon millimeter (som om det vore okej) , men om listerna är någon indikation så sitter den snett. Attityden jag får från gubben är helt olidlig, när jag tar upp problemet heter det plötsligt att min bas ändå bara är en gammal plywoodbas.

Jag har påpekat att jag inte är nöjd (tyvärr var det också problem med både stallet och tonpinnen), just nu känns det som att jag har slängt pengar i sjön på en gubbe som permanent cementerat fast halsen på basen i en skev vinkel av ret lathet eller inkompetens när han utgav sig för att kunna detta. Tack vare hans ovilja att använda något annat än epoxy så verkar det vara ett helvete att göra om det och göra rätt utan att spräcka blocket.

Vad hade ni tagit er till i min situation? Han har gått med på att komma och titta på basen igen. Jag skulle behöva tips från mer erfarna! Planen var att i nästa steg byta greppbrädan, men det känns fruktansvärt omotiverat när halsinfästningen blev så dålig. Jag ångrar att jag inte gjorde det själv vid köksbordet då det sannolikt hade blivit bättre än såhär.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av Roger Hedin »

Häng ut honom till offentlig beskådan och förnedring så han inte kan ställa till mer elände om han/lokala musikaffären (vars fel det egentligen är) inte tar fullt ansvar och ser till att någon annan gör om och gör rätt. I vilket fall som helst ekonomisk kompensation.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av christian veltman »

Alltid trist med dåliga reparationer!

Epoxy använder ingen seriös reparatör.
Att saker blir snea är heller inte direkt ovanligt. Ta en titt på basen rakt framifrån. Halsen ska inte luta utan man ska kunna se en "rak" linje från mitten av halsen till stackeln.

Men, hur mycket har du betalat för jobbet och vad är gjort?

Att anlita ett fullblodsproffs skulle sannolikt kosta betydligt mer. Kanske mer än basens värde?
En fin greppbräda kostar många tusen kronor varför ska du sätta en ny på basen?
Vad är felet med stallet och ljudpinnen?
Användarvisningsbild
Norsun
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 jan 2014, 08:24

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av Norsun »

Roger Hedin skrev:Häng ut honom till offentlig beskådan och förnedring så han inte kan ställa till mer elände om han/lokala musikaffären (vars fel det egentligen är) inte tar fullt ansvar och ser till att någon annan gör om och gör rätt. I vilket fall som helst ekonomisk kompensation.
Jag vill inte dra på för höga växlar på en gång. Även om ditt svar adekvat speglar hur det här känns.
christian veltman skrev:Alltid trist med dåliga reparationer!

Epoxy använder ingen seriös reparatör.
Att saker blir snea är heller inte direkt ovanligt. Ta en titt på basen rakt framifrån. Halsen ska inte luta utan man ska kunna se en "rak" linje från mitten av halsen till stackeln.

Men, hur mycket har du betalat för jobbet och vad är gjort?

Att anlita ett fullblodsproffs skulle sannolikt kosta betydligt mer. Kanske mer än basens värde?
En fin greppbräda kostar många tusen kronor varför ska du sätta en ny på basen?
Vad är felet med stallet och ljudpinnen?
Halsen är lyckligtvis inte sned på så vis att basen skulle vara böjd som en banan. Om man ser basen ovanifrån pekar halsen lite åt vänster istället för rakt fram. Tänk att minutvisaren står på 59 istället för 00 om du hade en klocka där. Det är svårt att avgöra hur rakt det är dels för att greppbrädan är lite krum och dels för att stackeln sitter snett då den inte passar perfekt i hålet, så stränghållaren drar den framåt och åt E-sidan.

Anledningen till att jag vill sätta på ny greppbräda är för att den befintliga drar bertydligt åt vänster, vilket också fövärras av den märkliga halsinfästningen (hade den varit skruvad åt andra hållet kanske det hade kompenserat istället). Jag tänkte byta ut greppbrädan för att ha en rak greppbräda snarare än att ha en exceptionellt bra greppbräda. Jag har tittat på greppbrädor för runt 600:-, med avsikten att forma in den mot halsen själv. På lång sikt hade jag funderingar om att laga fanerskador i kanterna och lacka om hela basen också, även det som som ett eget projekt.

Allt som allt har jag inte lagt ner jättestora pengar på denna för att vara en kontrabas, men den har redan slukat ett par tusen i delar och jobb. Jag tänkte precis så som du påpekar, att ett inbitet proffs hade blivit onödigt dyrt för ändamålet, men jag hade väl inte väntat mig riktigt den här Casja Warg historian. Påpeka gärna om jag överreagerar angående hela situationen.

Problemet med tonpinnen var att gubben blev förvirrad av den förstärka plattformen i bottenlocket och således ställde pinnen snett för att undvika att ställa den där den skulle vara, att kommunicera om detta med honom resulterar i total förvirring. Istället får jag höra att tonpinnen som jag hade lämnat in med basen inte passade och att allt är mitt fel på något sätt. Jag är jätteglad att han gjorde en ny tonpinne då den som låg och skramlade i basen när jag fick den var maskäten och helt klart inte rätt måttad, men varför han inte gjorde det korrekt om han ändå gjorde det från scratch, och hur det skulle vara mitt fel övergår mitt förstånd. Jag undrar om detta är anledningen till att basen låter väldigt stumt, sned tonpinne kan ju inte vara bra?

Problemet med stallet är det kändes halvklart, slarvigt infasat mot locket, strängarna sitter med ojämn bredd och onödigt högt. Han menade att det var bättre att fila för lite än för mycket, för då slipper man fasa in ett nytt stall för att det blev fel.

En till galenskap som jag inte har tagit upp än är att huvudet hade en spricka rackt igenom så att det var av och hölls på plats av mekaniken, det var ett väldigt rent brott och gick att passa in så att det inte syntes alls, givetvis har mannen i fråga lyckats få till en skarp kant där och sedan förklarat hur nöjd han var med att det blev så bra just där. Lyckligtvis är det helt och hållet kosmetiskt.

Det här är min första kontra och jag har inte ens spelat på en annan kontra, så jag har jättesvårt att avgöra vad som är okej eller inte, mina elbasar servar jag själv och då är det noggrannhet på fraktioner av musskitar ungefär. Kontran går nätt och jämt att spela på, men jag tror jag kan få den bättre genom att hyvla ner avslutet på greppbrädan och fila till stallet så att det åtminstone liknar profilen i greppbrädan.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av Chupacaps »

Fy fan vad tråkigt att råka ut för en sådan klåpare!

Oavsett basens värde så har han åsamkat stor skada p.g.a. felaktigt utfört arbete. Gå till en riktig reparatör och ta reda på vad det kostar att åtgärda skadorna, detta tycker jag vore en rimlig ersättning. Var finns basen, det finns säkert någon som kan hjälpa dig titta på den?
Användarvisningsbild
Norsun
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 jan 2014, 08:24

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av Norsun »

Chupacaps skrev:Fy fan vad tråkigt att råka ut för en sådan klåpare!

Oavsett basens värde så har han åsamkat stor skada p.g.a. felaktigt utfört arbete. Gå till en riktig reparatör och ta reda på vad det kostar att åtgärda skadorna, detta tycker jag vore en rimlig ersättning. Var finns basen, det finns säkert någon som kan hjälpa dig titta på den?
Jag vill inte gå för hårt åt reparatören, då denne inte är expert på stråkinstrument och i övrigt är gammal i gemet och verkar både välkänd och omtyckt i trakten, även om jag är väldigt fövånad att det blev såhär. Jag pratade en stund med en verkstad i en närliggande stad och kontentan är väl att det inte är någon idé att lägga mer pengar på den här situationen.

Som redan har nämnts är det ju ett instrument som egentligen inbringar mindre pengar i affär än vad reparationerna hade kostat hos ett fullblodsproffs. Han som fäste om halsen ska göra ett hembesök för att titta på närmare på resultatet, dock verkar det lite fåfängt eftersom det inte är så mycket att göra åt det hela nu. Han har rykte om sig att vara en reko kille så vi får se hur det slutar.

Det lutar åt att jag övar in mig och lär mig kontraspel så gott jag kan med vad jag har, och passar vidare instrumentet till självkostnadspris i framtiden till någon anspråkslös person, priset hade ju på så vis ändå varit väldigt lite i relation till vad det skulle kunna kosta. Får väl tänka att den här pjäsen är inne på sitt sista extraliv.
Användarvisningsbild
Norsun
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 jan 2014, 08:24

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av Norsun »

Det här verkar mirakulöst nog lösa sig bra, tack för er input!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Problem med kontrareparation!

Inlägg av Håcke »

Hur löste det sig egentligen?
Jag har nu ett liknande fall där halsen måste monteras på igen. Tidigare har någon försökt limma men inte riktigt lyckats.
Jag funderar på att testa limma själv med benlim men vet inte om jag kommer att få till det tillräckligt bra.
Senast redigerad av Håcke den fre 14 nov 2014, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av hitman »

Lämnade in en kontra för reparation hos Olle Steinholtz härom veckan och vi diskuterade hur han gör när halsar blivit sneda. Tydligen är det rätt vanligt att greppbrädan glider lite grand pga strängtrycket och att halsen då böjer sig.

Han värmer då hals/greppbräda så att limmet lossar lite och sedan trycker man försiktigt in en spatel el. dylikt under greppbrädan. Sedan limmas den tillbaka med benlim.

En standardreparation men om ngn okunnig tidigare reparatör använt fel lim (t.ex. epoxy) så blir det mycket svårare och dyrare. ofta måste då greppbrädan sågas bort och en ny tillerkas och limmas dit.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av Fredrik68 »

Aldrig roligt att råka ut för klåpare.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Norsun
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 jan 2014, 08:24

Re: Problem med kontrareparation!

Inlägg av Norsun »

Håcke skrev:Hur löste det sig egentligen?
Jag har nu ett liknande fall där halsen måste monteras på igen. Tidigare har någon försökt limma men inte riktigt lyckats.
Jag funderar på att testa limma själv med benlim men vet inte om jag kommer att få till det tillräckligt bra.
Lösningen var att killen, som egentligen var kunnig på andra instrument bjöd in mig i verkstaden för att hjälpas åt att göra nya lister som passade den nya halsinfästningen, samt totalservade ett annat av mina instrument som han kunde bättre. Faktumet att jag redan innan hade sagt att han borde använda benlim just på grund av att det kunde bli såhär bidrog nog till en del skamsenhet. Han hade varit väldigt envis och självsäker angående epoxy, så det fanns en viss ågren där.

Sen är ju greppbrädan som den är på min kontra också (skev, slagen, sliten), så den lilla extravinkeln gör inte så stor skillnad, det som grämer mig är att om den hade pekat åt andra hållet så hade det kompenserat den skeva greppbrädan.

Kontentan är densamma som alltid angående lim för halsinfästningen, man använder benlim eftersom fogen kan spräckas avsiktligt och göras om ifall det skulle behövas, med epoxy cementerar du fast den och sen lever instrumentet med resultatet för alltid. Visst, epoxy håller mycket bättre, men i det här fallet är det inte något bra.
Skriv svar