Hur ska man..?!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Hur ska man..?!

Inlägg av Samuel »

Jag vill lära mig spela kontrabas, kan någon nämna lite grundläggande saker jag bör tänka på.
Tex... på vilket sätt ska man använda tummen när man börjar komma långt ner på halsen? har sett att man brukar göra det men aldrig riktigt förstått hur .
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Hmm..
Undvik att spela långt nere på halsen.

There's no money above the fifth fret, om jag får citera Dereborn som citerar Donald Dunn
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det har ju avhandlats förut men tar det igen; skaffa en lärare som visar dig grunderna med fingersättning och teknik. Du kommer ha igen det tusenfalt när du fortsätter sen. Att börja "fel" kommer antagligen bara leda till handledsbekymmer och avsmak för kontrabasen :).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

det är ju inte så grymt stor skillnad som på elbas (många misstycker) men märk ut var ackorden sitter med typ tejp eller några duttar med färg, sedan prova dig fram tex en vanlig blues tolva! prova spela till några lugna rock n roll låtar innan du dycker till rockabilly. för det är jävligt jobbigt och spela.. så ta din tid och lira lungt och börja med slapping efter hand..
kolla på google och sök efter "lee rocker" finns en del klipp på hur han visar slapping..

lycka till!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Då kontrar jag med; tänk INTE elbas. Du kommer bara bli mer förvirrad när du börjar komma upp i andra fingersättningar och så vidare.

Du bor väl i Umeå? Leta upp Sune Wiklund och be honom visa grunderna, sen kan du testa ett tag på egen hand...sen kommer du säkert bli sugen på fler lektioner :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

mikkejohansson skrev:Det har ju avhandlats förut men tar det igen; skaffa en lärare som visar dig grunderna med fingersättning och teknik. Du kommer ha igen det tusenfalt när du fortsätter sen. Att börja "fel" kommer antagligen bara leda till handledsbekymmer och avsmak för kontrabasen :).
+1
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

mikkejohansson skrev:Då kontrar jag med; tänk INTE elbas. Du kommer bara bli mer förvirrad när du börjar komma upp i andra fingersättningar och så vidare.

Du bor väl i Umeå? Leta upp Sune Wiklund och be honom visa grunderna, sen kan du testa ett tag på egen hand...sen kommer du säkert bli sugen på fler lektioner :)
hah, jag tänker inte lära mig slapping på kontra.. jag vill ju kunna lira jazz :) (och då är sune perfekt för mig)

jag har redan pratat med honom om det, han undervisar mig i elbas faktiskt :)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Alltid bäst med lärare MEN det går att lära sig utan att lektioner också. Har man möjlighet att ta lektioner så ska man givetis göra det men om man inte har den möjligheten så ska man inte lägga ner för det. Jag har aldrig tagit en lektion och jag har ändå inte avkräckts av kontran, tvärtom! Jag har heller aldrig haft handledsbekymmer. Enda jag vill säga är att man inte ska göra för stor grej av det även om det skiljer en hel del mellan kontran och elbasen. Testa, experimentera och ha kul!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om du redan har Sune som lärare är det ju öppet mål!!!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Svensson skrev:Alltid bäst med lärare MEN det går att lära sig utan att lektioner också. Har man möjlighet att ta lektioner så ska man givetis göra det men om man inte har den möjligheten så ska man inte lägga ner för det. Jag har aldrig tagit en lektion och jag har ändå inte avkräckts av kontran, tvärtom! Jag har heller aldrig haft handledsbekymmer. Enda jag vill säga är att man inte ska göra för stor grej av det även om det skiljer en hel del mellan kontran och elbasen. Testa, experimentera och ha kul!
samma som svensson sa jag har inte heller haft lärare för varken elbas eller kontra... det gäller att ligga i och öva kvällarna lång. glo på tv och spela samtidigt funkar bra haha!
Hate Thy Neighbour!
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

daionsavage skrev:
Samuel skrev:
mikkejohansson skrev:Då kontrar jag med; tänk INTE elbas. Du kommer bara bli mer förvirrad när du börjar komma upp i andra fingersättningar och så vidare.

Du bor väl i Umeå? Leta upp Sune Wiklund och be honom visa grunderna, sen kan du testa ett tag på egen hand...sen kommer du säkert bli sugen på fler lektioner :)
hah, jag tänker inte lära mig slapping på kontra.. jag vill ju kunna lira jazz :) (och då är sune perfekt för mig)

jag har redan pratat med honom om det, han undervisar mig i elbas faktiskt :)
Du tror inte att han har plats för en elev till?
Jag har tagit lektioner på musikskolan, men det krävs att man är några stycken i en grupp för att ha råd med det...
jag vet inte, ta kontakt med musikskolan och fråga. jag går ju musik programmet på midgård så jag får ju lektioner for free så att säga :)
samma som svensson sa jag har inte heller haft lärare för varken elbas eller kontra... det gäller att ligga i och öva kvällarna lång. glo på tv och spela samtidigt funkar bra haha!
pappa har en kontra på sitt jobb som bara står i ett hörn så jag ska få ha den hemma över lovet :) det blir najs
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

daionsavage skrev:
Samuel skrev:
jag går ju musik programmet på midgård så jag får ju lektioner for free så att säga :)
Midgård.. Min fru och jag skall spela där på lunchen imorgon (torsdag)!
jasså! du skulle sagt det tidigare.. jag slutade strax innan tolv och drog hem :) jag såg att det var något på cafeteria scenen på någon affisch
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

daionsavage skrev:men jag hade ju ingen aning om att du går där innan jag svarade... det märktes att det var skärtorsdag, om man säger så! 8)

Om man går tillbaks till ämnet så antar jag att min lösa plan att få med dig på gruppundervisning för vuxna på musikskolan sket sig i o m att du redan går där. :wink:
Själv har jag haft Bert som lärare, trevlig man!
nä, även om jag går ut nu ska jag försöka ta mig in på fridhem eller någon annan folkhögskola till hösten

känner inte till bert :shock:
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

om jag får sno tråden lite!!!

har ngn nåt bra tips på kontraböcker
är intresserad av att gå in på grunden när det gäller fingersättningar

och känner ngn till en bra lärare i gbg området
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Samuel skrev:
daionsavage skrev:men jag hade ju ingen aning om att du går där innan jag svarade... det märktes att det var skärtorsdag, om man säger så! 8)

Om man går tillbaks till ämnet så antar jag att min lösa plan att få med dig på gruppundervisning för vuxna på musikskolan sket sig i o m att du redan går där. :wink:
Själv har jag haft Bert som lärare, trevlig man!
nä, även om jag går ut nu ska jag försöka ta mig in på fridhem eller någon annan folkhögskola till hösten

känner inte till bert :shock:
Bert är ju min baslärare, jag är mycket missnöjd med honom om jag ska vara ärlig...
Men vi ska ju lyckas få med Sune på nån pratabas-träff, vore coolt!
grejor
Skriv svar