Vill köpa bas men kan ingenting! Hjälp!

Diskussioner om kontrabasar
Josen
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 16 sep 2014, 12:50
Ort: Göteborg

Vill köpa bas men kan ingenting! Hjälp!

Inlägg av Josen »

Har suktat efter en kontrabas i minst 10 år och har försökt ta tag i detta nu! Är dock en djungel för mig som aldrig varit utanför blåsmusikvärlden förut!

När jag tittar på olika basar nu har jag ingen aning om vilken prisklass jag ska ge min in på, vilka modeller som är bra och vad som kan passa mig bäst osv...
Har så att jag skulle kunna lägga 15-20 000 men skulle ju helst vilja satsa på något billigare än så i början, när jag ändå inte vet om jag ens kommer spela så länge/mycket. Är dock rädd för att jag ska råka köpa en FÖR dålig då så att jag inte gillar att spela just för att det inte går att få det billiga instrumentet jag köpt att låta bra...

Det jag längtar efter att kunna spela är fina djupa toner med stråke, använda basen för att kunna improvisera själv. Inte på så hög teknisk nivå liksom, utan det är mer klangen jag är ute efter då. Sen vill jag även kunna använda den till att spela swing tillsammans med andra.

Vet inte alls var jag ska leta efter. När det läggs ut basar som är billiga trots att de inte ha någon skada, ex http://www.blocket.se/jamtland/Kontraba ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;, så blir jag misstänksam direkt och tänker att de säkert låter jätteplatt. Och resten är ju antingen jättedyra eller har någonslags skada som jag inte har en aning om hur jag ska bedömma.
Bor i Göteborg och har funderat på att åka och kolla på denna http://www.blocket.se/goteborg/Solid_3_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
men har som sagt ingen aning om det är ett rimligt pris för denna basen, hur farligt det är med den skada den har eller om jag kan satsa på att en billigare bas ändå skulle uppfylla mina behov...

Tacksam för hjälp!
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Vill köpa bas men kan ingenting! Hjälp!

Inlägg av Seggelke »

Helt alvarligt talat, ring en professionell bassist i operan eller GSO och betal dom 400kr timmen för hjälp med att välja rätt. Det finnes en del av dom som annonserar som rakt av ljuger och lätt lurar en oerfaren bassist
Skriv svar