Någon som har tips på strängar för slap spel?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av murar´n »

Har provat presto nylonwound ultralight och dom är lite för slapiga,får inte ut så mycket ljud och ton tycker jag.Nu kör jag med labella 7710 svarta nylon light tension och dom låter mycket bättre och går bra att slapa med men vill gärna ha tips så man kan prova något annat.Och hur länge kan man säga att ett set strängar holler?känner att strängarna jag spelar på nu har tappat tonen lite.Repar en gång i veckan typ 4 tim.Tacksam för svar av er som kan har inte spelat särskilt länge.
Cephalus
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av Cephalus »

Senor, Innovation RAB's, Rotosound RS4000, Lambert.
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
hank
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 feb 2012, 22:09
Ort: Göteborg

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av hank »

Tycker Rotosound är riktigt bra! Låg spänning men de ändå en bra och tydlig ton och de håller länge.
Annars är Innovations golden/silver slaps fina.

Superior bassworks har bra strängar (kolla deras hemsida).
Har inte testat deras tricores, men de ska tydligen vara bra.
Deras andra strängar är bra och har en go ton, förutom e-strängen. Den har typ ingen ton alls.
https://www.facebook.com/thenevrotix/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av Hazzbaz »

Svårt att ge råd om strängar, det finns ett otal av tråder om slapsträngar här på pratabas (om du lyckas leta fram trådarna).

Personligen föredra jag att blanda strängar från olika set, men ska jag tvunget spela på ett set skulle det nog bli Silverslaps

För tillfället köra jag med Evah Pirazzi (soft) på E, Silverslap A, Lenzner perlonspunnen D och Silverslap G. Just nu känns det som en perfekt kombination till mina behov, men sen blir det ju ofta att man hittar/testar/får tips om en bättra kombi... igen igen igen igen!

Så det egentligen bara att testa sig fram, och en ting är säkert - du blir säkert aldrig riktig nöjd - för det finns alltid utrymme för förbättringar eller bara den där lusten att prova något nytt som förhoppningsvis ...! :wink:

Have fun and god luck! :)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av allan »

Vad är det för fel med vanliga hederliga Dadario eller Ernie Ball nickelwound?

Skit i "stainless steel" strängar, Stela o bedrövliga o äter upp band o fingrar....

Mao vanliga normal strängar, men byt en gång i månaden....
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av Hazzbaz »

allan skrev:Vad är det för fel med vanliga hederliga Dadario eller Ernie Ball nickelwound?

Skit i "stainless steel" strängar, Stela o bedrövliga o äter upp band o fingrar....

Mao vanliga normal strängar, men byt en gång i månaden....
Hej Allan! Undrar om inte du syftar på elbass? Tror t.ex. inte Ernie Ball gör bass strängar till kontrabas eller har jag fel?

D'addarios gör ju strängar till kontrabas, men jag har aning om det finns några lämpat för slap? D'addario gör ju även de kontrabas strängar med syntet kärna.

Vill man ha strängar med stålkärna som är bra till slap kan jag värmt anbefalla Jargar (dolce)strängar, bra till slap och pizz billiga också ligger runt 1100 -1300, Men kan vara svåra att få tag på. Verkar dock finnas att köpa här just nu Jargar (dolce)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av allan »

Nä va fa... :oops:

Nästan lite stilpoäng på det magplasket.....

Over and out........
CTAK
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 04 okt 2014, 21:13

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av CTAK »

Gut-a-like strängar:

+ Lättspelade när man gör rytmiska klickljud, skonsamma för fingrarna, Billiga
- Lite väl fladdriga för fingerspel (E strängen), ljudsvaga ( inget problem när man spelar uppmickat), väldigt svårstämda

Det som fick mig att plocka av dem från min bas var just det att det knappt gick att stämma E och A strängen.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av gabrieldahl »

efrano är sjyssta! de är senor så om du är vegan kanske det inte känns så nice.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Re: Någon som har tips på strängar för slap spel?

Inlägg av murar´n »

Nu har jag fått sjukt mycket tips,bara att prova sig fram.Tack tack proffsa!
Skriv svar