Frågor ang. Pirastro Oliv/Eudoxa

Diskussioner om kontrabasar
Broralex
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 17:24
Ort: Svalöv

Frågor ang. Pirastro Oliv/Eudoxa

Inlägg av Broralex »

Hej!

Hade tänkt att prova Pirastro Oliv eller Eudoxa D och G med mina Spiro weich E och A inom en snar framtid. Jag har provat ett par basar med Olivsträngar samt hört en del ljudklipp med både Oliv och Eudoxa och de låter fruktansvärt läckert! Har dock hört mycket om att Pirastros spunna sensträngar är extremt klimatkänsliga och löjligt ömtåliga. Vad är era erfarenheter med dessa strängar, speciellt D och G-strängarna, och vilket set tror ni låter/känns bäst tillsammans med Spiro weich? Kan man ta hand om och se efter spunna senor som man skulle göra med ospunna?

En salig gröt med frågor det här, men det hade vart skönt med lite info innan jag slår till och provar ett set (de är allt annat än billiga!!!). Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Frågor ang. Pirastro Oliv/Eudoxa

Inlägg av Orson »

Jag kör med eudoxa på min bas och har nog haft dom på ett år snart, eller rättare sagt har jag haft samma set på båda mina basar. Håller än så länge i lindningen, peppar peppar!
Jag har också hört att dom lätt går sönder. Älskar soundet. Pizz är kanon och i ett orkester-sound levererar dom grymt tycker jag.

Det konstiga med tanke på att det är senor vi snackar är att dom håller stämningen väldigt bra när dom väl är inspelade. Märker ingen skillnad mot g-strängen. Har stålstäng på G, belcanto. Funkar bäst för mig som främst är ståkbasist. Det lilla jag testade eudoxa på G så var pizz-soundet riktigt bas vad jag minns.

Har aldrig mixat med spirocore så det kan jag inte säga nåt om. Har nog bara torkat av dom med mandelolja typ en eller ett par gånger så någon särskild skötsel har dom inte fått.

Anledningen att jag skaffade eudoxa är att det är den enda spunna strängen som jag känner till som är nickelfri. Det är spunnen med silver eller nån silverlegering tror jag.
Broralex
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 17:24
Ort: Svalöv

Re: Frågor ang. Pirastro Oliv/Eudoxa

Inlägg av Broralex »

Tack för svaret Orson! Kul att de har hållit så länge! Gött att de håller stämningen bra också så slipper man det eviga stämmandet mellan (och mitt i) låtar med senor. Bra att de är nickelfria också, nickelallergi är ju riktigt tråkigt. Tror jag provar eudoxa faktiskt! Får se om de håller lika länge för mig, har några impro- och frijazzprojekt på gång så det lär bli en del hårdhänt lir!
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Frågor ang. Pirastro Oliv/Eudoxa

Inlägg av Seggelke »

Broralex skrev:Tack för svaret Orson! Kul att de har hållit så länge! Gött att de håller stämningen bra också så slipper man det eviga stämmandet mellan (och mitt i) låtar med senor. Bra att de är nickelfria också, nickelallergi är ju riktigt tråkigt. Tror jag provar eudoxa faktiskt! Får se om de håller lika länge för mig, har några impro- och frijazzprojekt på gång så det lär bli en del hårdhänt lir!
För klassisk holder dom inte stämmingen dom sjunker enormt i löpet av en konsert.
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Frågor ang. Pirastro Oliv/Eudoxa

Inlägg av Orson »

Seggelke skrev: För klassisk holder dom inte stämmingen dom sjunker enormt i löpet av en konsert.
Så är det inte för mig. På min bas håller stämningen riktigt bra. Jag spelade på en inspelning med Norrköpings symfoniorkester och Sven Bertil Taube då jag stämde om e-strängen mellan varje låt då bara en bas i stämman kom ner till låga C. Jag stämde växelvis mellan E, D och C. Stämningen höll, inget konstigare än med stålstängar tyckte jag i alla fall.

MEN, som jag skrev tidigare så tog det ett tag innan strängarna var helt stabila. I början stämde dom om sig en hel del men så snart dom var inspelade så är dom stabila.
Skriv svar