Evah Pirazzi Weich...

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Evah Pirazzi Weich...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har jag beställt ett set Weich ohört, ospelat. Det återstår att se vad jag har beställt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Evah Pirazzi Weich...

Inlägg av James Bond »

Så är det när man börjar experimentera med kontrabassträngar. Du vet aldrig hur det kommer bli på din bas, förutom att det svider i plånboken...
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: Evah Pirazzi Weich...

Inlägg av Jooel »

För ett år sedan gjorde jag samma, fast jag hade köpt ett medium innan. Pirazzi Weich är min favorit hittills även fast jag nu spelar på Sonores..
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Evah Pirazzi Weich...

Inlägg av Roger Hedin »

Fått!
Monterat på!
Testat!
Gillar!
Rekommenderar!
Tack för tipset, Nisse Palm!


Skillnad mot Spirocore?
- För det första är de softare för fingrarna.
- Lite ljudsvagare, men en ton som är lite "hängmattigare och klackigare".
- Dessutom kunde jag stråka dem i princip ohartsade, bara Hans Anderssons flytande harts impregnerat i stråken, inget på strängarna.
- En annan skillnad är att de låter bättre i min "något boomiga rigg" när jag kör med Realisten rakt in.

Jag har en Genz Benz Streamliner 900 som i sig själv är väldigt fokuserad på bas och har inte så kornig mid, om ni förstår vad jag menar. Till denna har jag just i testtillfället min nya TKS H115 med tweeter, en låda som inte riktigt är anpassad för kontrabas, då den är väldigt lättdriven i lågbasen. Jag kommer att skaffa TKS lilla S112 med tweeter att köra kontra i, och använda en separat preamp, en EBS MicroBass II, som jag kör i Aux In på STL 900, ev. en helt annan liten topp.

Realisten trycker upp lågbasen, stärkaren mullar till lågbasen och min enfemton är lättdriven i det låga registret - ingen bra formel för akustisk kontra. Jag gjorde så här: bas klockan nio, mid klockan åtta vid 220 Hz och diskant klockan tolv med tweetern fullt på. Då lät det "nästan likadant fast starkare".

Hur som helst, gilla-faktorn på strängarna är mycket hög. Jag köpte dem hos deutschmanlänningen; de hade dem inte i sortimentet men jag gjorde en förbeställning och fick dem faktiskt inom en vecka. 199 € (1835 SEK) plus frakt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar