El-kontra

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Fått den!

Inlägg av Tripod »

Nu har jag fått min Stagg! Jag är helt nöjd. Lättspelad och trevlig tycker jag. I och för sig är jag ingen särskilt driven kontrabasist. Har bara min gamla tjeckiska kontra från 1920 och spelade i ett folkmusikband i fem år på 80-talet. Den är klart mer trögspelad i jämförelse mot Staggen.
Den nya låter definitivt kontrabas. Inte alls bandlös elbas, som någon skrev nånstans. Sjungande kontrabas. Men kanske lite väl rått sjungande. Bra finess, det där att man kan koppla in både hörlurar och t ex en mp3-spelare. Bra övningsmöjlighet. Det verkar som om den filtrerar bort det mesta av bas som finns i ljudet från mp3-spelaren, för att man ska ersätta det med vad man spelar själv.
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Inlägg av Bulgrim »

Ljudfiler! Vi är nyfikna.
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

NO PICS, NO STAGG!!! :D

//J
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Ljudprov

Inlägg av Tripod »

Bulgrim skrev:Ljudfiler! Vi är nyfikna.
Jajaja. Ok då. Men tänk inte på att jag spelar taffligt. Detta är bara hopslängt för att ni ska få höra ljudet.
Det skorrar en hel del. Därför höjde jag stallet en del för jag tänkte det borde vara strängarna som vibrerar mot greppbrädan. Det förändrade inte ljudet alls. Jag har inte hunnit med att höja det än mer. Har lite ont om tid.

http://www.tineshudklinik.se/annat/ljudprovStagg.mp3

Men visst låter det kontra i alla fall!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Låter precis som en elkontra! Tänka sig...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Re: Ljudprov

Inlägg av Bulgrim »

tripod999 skrev:
Bulgrim skrev:Ljudfiler! Vi är nyfikna.
Jajaja. Ok då. Men tänk inte på att jag spelar taffligt. Detta är bara hopslängt för att ni ska få höra ljudet.
Det skorrar en hel del. Därför höjde jag stallet en del för jag tänkte det borde vara strängarna som vibrerar mot greppbrädan. Det förändrade inte ljudet alls. Jag har inte hunnit med att höja det än mer. Har lite ont om tid.

http://www.tineshudklinik.se/annat/ljudprovStagg.mp3

Men visst låter det kontra i alla fall!
Japp, skorrar och låter väldigt elkontra. Mmm, fortfarande lite nyfiken på slikt instrument...
Hellboy skrev:NO PICS, NO STAGG!!! :D

//J
+1
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

funderar på att skaffa mig en sån själv..min fråga är om det finns utmarkerat "bandmarkeringar"?
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

lars-på-bas skrev:funderar på att skaffa mig en sån själv..min fråga är om det finns utmarkerat "bandmarkeringar"?
Jadå. Det finns på sidan. Jag tycker de verkar stämma ganska bra. Men bara om du är högerhänt. Eller i alla fall spelar som en högerhänt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Jag ska bara säga att jag också har fått en och jag ska försöka fixa upp ett ljudklipp när jag har tid och får till det med datorn! :P
Främst blir det ett smakprov med stråke.. Bara så ni vet! ;)
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Spännande.

Är "stöd" och "häl" löstagbara?

Kan den strängas med ordinära kontra str.?

Funkade det att köra med stråke?

Ingen som jämfört med NS WAW ?
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

En NS är tjusigare... :)

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

jag beställde min i förra veckan o sen får jag beskedet att dom inte finns i lager o att dom kommer in i slutet av augusti...vad e det för jävla skit!!! jag har kontragig i sommar..:(
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

lars-på-bas skrev:jag beställde min i förra veckan o sen får jag beskedet att dom inte finns i lager o att dom kommer in i slutet av augusti...vad e det för jävla skit!!! jag har kontragig i sommar..:(
använd vanlig kontra.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

cougar skrev:
lars-på-bas skrev:jag beställde min i förra veckan o sen får jag beskedet att dom inte finns i lager o att dom kommer in i slutet av augusti...vad e det för jävla skit!!! jag har kontragig i sommar..:(
använd vanlig kontra.

den har sruckit! helt obrukbar just nu plus att jag vill kunna kräma på lite volym utan att det rundar o så
Linkert
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 15:13

Inlägg av Linkert »

– Robin
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Ljudprov

Inlägg av Tripod »

Japp, skorrar och låter väldigt elkontra. Mmm, fortfarande lite nyfiken på slikt instrument...

//J[/quote]


Nu tycker jag inte att jag har något nämnvärt problem med skorr längre. Skillnaden sitter nog mest i fingrarna. Förut spelade jag som med min gamla kontrabas. Det var nog för hårt för Staggen. Om jag bara vrider upp volymen lite och slår lösare så skorrar det inte. En vanesak, helt enkelt. Men visst begränsar det friheten en del.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Roxo
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 00:59

Nyfiken

Inlägg av Roxo »

Jag är också väldigt nyfiken på den här basen och har tänkt införskaffa en som "rep-bas" för att slippa släpandet. Nu har jag hittat den på en site som är billigare än Thomann, Woodbrass.com
Frågan är ju bara om dom är pålitliga? Någon som har någon erfarenhet?
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Nyfiken

Inlägg av Tripod »

Roxo skrev:Jag är också väldigt nyfiken på den här basen och har tänkt införskaffa en som "rep-bas" för att slippa släpandet. Nu har jag hittat den på en site som är billigare än Thomann, Woodbrass.com
Frågan är ju bara om dom är pålitliga? Någon som har någon erfarenhet?
Hur kan det bli billigare? Visserligen har jag inte orkat leta reda på vad de har för leveranskostnader hos Woodbrass, men hos Thoman kostar den 409 Euro + 15 Euro frakt. Det borde bli mindre än de 425 som de tar hos Woodbrass, även om de skulle skicka den fraktfritt.

Nå, ett bra köp är det i alla fall. Helt klart. Jag har hunnit använda min på några rep med bandet nu och det känns som ett lyft.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Im sold!

:D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Låter trevligt..

Jag har ju min Warwick Triumph elkontra. Har tyckte den varit riktigt tråkig och funderat på att sälja den många gånger. Nu förra veckan så snackade jag med Johan Siwert om att ja skulle ha hem mer La Bella Black Nylon strängar, då berättar han att de enda han har hemma är Black Nylon för kontra.
Hmmm tänkte ja, kanske är lite skoj och plockade hem 2 kontra set.
Slängde på ett set på min elkontra och herre jävla vilken bas de blev, tog med den till studion igår och la om kontran på en inspelning som håller på med och tom ljudteknikern blev helt salig..

Helt annan bas.. ÄLSKAR min elkontra nu.. :)
JIPPI!!!

Och ha konstaterat en sak till om Warwicks strängar.. sämsta strängarna man kan ha..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Intressant...


Ni som köpt Stagg kontran..
Hur upplever ni placeringen av hälen på baksidan? Den kommer ju ganska tidigt tyvärr..
Bild
+
Vad är det för träslag i helsen?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Intressant...


Ni som köpt Stagg kontran..
Hur upplever ni placeringen av hälen på baksidan? Den kommer ju ganska tidigt tyvärr..
[ bild ]
+
Vad är det för träslag i helsen?
Den verkar sitta ungefär där hälen på en vanlig kontra sitter.......
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Matte skrev:
Liten skrev:Intressant...


Ni som köpt Stagg kontran..
Hur upplever ni placeringen av hälen på baksidan? Den kommer ju ganska tidigt tyvärr..
[ bild ]
+
Vad är det för träslag i helsen?
Den verkar sitta ungefär där hälen på en vanlig kontra sitter.......
Japp, där den "ska" sitta. Som på en kontra.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Fan.. då har ni just övertalat mig att prova en..

Edit: Beställd!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Liten skrev:Fan.. då har ni just övertalat mig att prova en..

Edit: Beställd!
La Bella Black Nylons på den sen du.. MUMS MUMS!

E du sugen så hosta till snabbt innan ja slänger på de setet ja har hemma på min vanliga kontra också..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar