El-kontra

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om allt går som det ska kommer det upp bilder på staggen ikväll..

*hoppas inte posten F***AR upp detta nu.. me nått "du måste va över 203cm lång för att hämta ut paketet" BS!! *
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

First impression: :tummenupp:

Aningens tjock hals.. men väldigt skön.. Jag har sänkt stallet rejält..
Micken är något nasal.. Den inbyggda bas-ratten känns helt överflödig.. blev bara boomigt..
Kanonfeature med hörlursuttag och aux.. funkade kanon!
Mitt ex var inte 100% jordat.. kan dock vara lite surr för att stärken inte sitter i ett ojordat uttag..

Skulle jag gigga med den? Visst.. låter bra!

Bilderna blir för mörka.. postar imorrn..

EDIT: Det här är vansinnigt roligt.. har inte lirat kontra på över 10 år... men det är något skrämmante familjärt med den här halsen.. utöver det så är strängarna ganska mjuka.. känns inte plågande alls... jag avvaktar nog lite med att byta ut dem..

;)

EDIT 2: Den sjunger faktiskt ganska bra.. positivt överaskad! :)

EDIT 3:
Bild

EDIT 4: Detta övergår snabbt till att vara bland det roligaste jag gjort på många fredagskvällar..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Om du skulle jämföra med NS WAW ?
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

ingo skrev:Om du skulle jämföra med NS WAW ?
Ja... Hur är basen?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

tripod999 skrev:Rockabilly på elkontra? OK det funkar säkert alldeles utmärkt, men det ser väl ändå alldeles fel ut? Utseendet är väl extra viktigt just när det gäller rockabilly?

Ungefär lika fel som att spela blues på en flying V. Men i och för sig tror jag det var Albert Collins som faktiskt gjorde det.
Men är rockabillyfansen lika öppna för förändringar och stilbrott?
Var det inte basisten James Leary som spelade en Clevinger el-kontra med Count Basies storband under många år? Är inte DET att svära i kyrkan..... ;)

Sen spelade ju framförallt Albert King blues på en Flying V (en av dom första tillverkade).....

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:First impression: :tummenupp:

Aningens tjock hals.. men väldigt skön.. Jag har sänkt stallet rejält..
Micken är något nasal.. Den inbyggda bas-ratten känns helt överflödig.. blev bara boomigt..
Kanonfeature med hörlursuttag och aux.. funkade kanon!
Mitt ex var inte 100% jordat.. kan dock vara lite surr för att stärken inte sitter i ett ojordat uttag..

Skulle jag gigga med den? Visst.. låter bra!

Bilderna blir för mörka.. postar imorrn..

EDIT: Det här är vansinnigt roligt.. har inte lirat kontra på över 10 år... men det är något skrämmante familjärt med den här halsen.. utöver det så är strängarna ganska mjuka.. känns inte plågande alls... jag avvaktar nog lite med att byta ut dem..

;)

EDIT 2: Den sjunger faktiskt ganska bra.. positivt överaskad! :)

EDIT 3:
Bild

EDIT 4: Detta övergår snabbt till att vara bland det roligaste jag gjort på många fredagskvällar..
Stort grattis!! Kul med el-kontra. :)

//J
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte skrev:
ingo skrev:Om du skulle jämföra med NS WAW ?
Ja... Hur är basen?
Jag har inte Wav'en färskt i minne.. men spontant känns halsen mer "vanlig" kontra än waven..
Ljudet som plockas upp från stallet är nog inte lika bra.. känns något nasalt.. skulle vilja ha en diskant-ratt istället för en bas-ratt.. basratten känns helt överflödig i preampen..

underbart att kunna plugga in hörlurar och öva.. kalas verkligen..

nu när jag sänkt stränghöjden till den jag vill ha så går jag ett skorr på A - 7e band på D strängen.. men det löser sig säkert..
Behöver jordas innan man kan gigga med den live.. men jag är supernöjd med den.. för mindre än halva slanten av en Wav inkl frakt så är den kanonbra.. och med stöden man sätter i den så hålls den på plats mot magen..

:tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:
Matte skrev:
ingo skrev:Om du skulle jämföra med NS WAW ?
Ja... Hur är basen?
Jag har inte Wav'en färskt i minne.. men spontant känns halsen mer "vanlig" kontra än waven..
Ljudet som plockas upp från stallet är nog inte lika bra.. känns något nasalt.. skulle vilja ha en diskant-ratt istället för en bas-ratt.. basratten känns helt överflödig i preampen..

underbart att kunna plugga in hörlurar och öva.. kalas verkligen..

nu när jag sänkt stränghöjden till den jag vill ha så går jag ett skorr på A - 7e band på D strängen.. men det löser sig säkert..
Behöver jordas innan man kan gigga med den live.. men jag är supernöjd med den.. för mindre än halva slanten av en Wav inkl frakt så är den kanonbra.. och med stöden man sätter i den så hålls den på plats mot magen..

:tummenupp:
Du får jämföra vid tillfälle. Tar med Waven nästa gången vi ses så får vi se vad som skiljer.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Matte skrev:
Liten skrev:
Matte skrev:
ingo skrev:Om du skulle jämföra med NS WAW ?
Ja... Hur är basen?
Jag har inte Wav'en färskt i minne.. men spontant känns halsen mer "vanlig" kontra än waven..
Ljudet som plockas upp från stallet är nog inte lika bra.. känns något nasalt.. skulle vilja ha en diskant-ratt istället för en bas-ratt.. basratten känns helt överflödig i preampen..

underbart att kunna plugga in hörlurar och öva.. kalas verkligen..

nu när jag sänkt stränghöjden till den jag vill ha så går jag ett skorr på A - 7e band på D strängen.. men det löser sig säkert..
Behöver jordas innan man kan gigga med den live.. men jag är supernöjd med den.. för mindre än halva slanten av en Wav inkl frakt så är den kanonbra.. och med stöden man sätter i den så hålls den på plats mot magen..

:tummenupp:
Du får jämföra vid tillfälle. Tar med Waven nästa gången vi ses så får vi se vad som skiljer.

Då väntar vi med spänning.
(öppet för allsköns kommentarer ang. jordfel e.t.c ;-) )
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte: Topp! Spontant: Micken i stallet är inte lika bra.. Jordfelet är definitivt lösbart då den jordar fint såfort man tar i något av uttagen på basen..
Greppbrädan ska bli spännande att se hur länge den håller..
Den kommer med in6nycker för justering av halsen.. DEN HAR TRUSSROD! :shock:
Men det har waven säkert också?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Matte: Topp! Spontant: Micken i stallet är inte lika bra.. Jordfelet är definitivt lösbart då den jordar fint såfort man tar i något av uttagen på basen..
Greppbrädan ska bli spännande att se hur länge den håller..
Den kommer med in6nycker för justering av halsen.. DEN HAR TRUSSROD! :shock:
Men det har waven säkert också?
Waven har truss oxå.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte skrev:
Liten skrev:Matte: Topp! Spontant: Micken i stallet är inte lika bra.. Jordfelet är definitivt lösbart då den jordar fint såfort man tar i något av uttagen på basen..
Greppbrädan ska bli spännande att se hur länge den håller..
Den kommer med in6nycker för justering av halsen.. DEN HAR TRUSSROD! :shock:
Men det har waven säkert också?
Waven har truss oxå.
Dåså... jag tror säkert att waven håller högtr klavlité.. Men hittills så är jag mer än nöjd..

Strängarna kanske kunde vart bättre.. men det får vi göra tester på.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:
Matte skrev:
Liten skrev:Matte: Topp! Spontant: Micken i stallet är inte lika bra.. Jordfelet är definitivt lösbart då den jordar fint såfort man tar i något av uttagen på basen..
Greppbrädan ska bli spännande att se hur länge den håller..
Den kommer med in6nycker för justering av halsen.. DEN HAR TRUSSROD! :shock:
Men det har waven säkert också?
Waven har truss oxå.
Dåså... jag tror säkert att waven håller högtr klavlité.. Men hittills så är jag mer än nöjd..

Strängarna kanske kunde vart bättre.. men det får vi göra tester på.. :D
Marcuc bjuder säkert på ett par set LaBella om vi skriver en utförlig recension i hans fördel! :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte skrev:
Liten skrev:
Matte skrev:
Liten skrev:Matte: Topp! Spontant: Micken i stallet är inte lika bra.. Jordfelet är definitivt lösbart då den jordar fint såfort man tar i något av uttagen på basen..
Greppbrädan ska bli spännande att se hur länge den håller..
Den kommer med in6nycker för justering av halsen.. DEN HAR TRUSSROD! :shock:
Men det har waven säkert också?
Waven har truss oxå.
Dåså... jag tror säkert att waven håller högtr klavlité.. Men hittills så är jag mer än nöjd..

Strängarna kanske kunde vart bättre.. men det får vi göra tester på.. :D
Marcuc bjuder säkert på ett par set LaBella om vi skriver en utförlig recension i hans fördel! :wink:
Säkerligen! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Såg att jag inte postat bilderna här..

Bild Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:Såg att jag inte postat bilderna här..
Snyggt. :thumbsup:

//J
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:
Liten skrev:Såg att jag inte postat bilderna här..
Snyggt. :thumbsup:

//J
Tack!

Något säger mig att stallet är förberett för att funka "OK" med både stråke och fingrar.. tillskillnad från Waven som har switch för att optimera soundet för varje teknik.. (vilket skulle vara att föredra..)
Men det är bara en gissning.. har ingen stråke.. så det återstår att se..

Försöker spela alla gamla övningarna och låtarna som man gjorde i plugget.. funkar finfint.. skonsammare mot fingrarna.. halsen är powdercoated runt om känns det som.. får se hur länge det håller under strängarna.. väldigt smooth iallafall..

Någon som har tips på en bra nybörjarstråke?

:oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

Jag har väl ingen stråkexpert, men jag fick en http://www.thomann.de/se/alfred_stingl_ ... ogen_3.htm i julklapp, och jag tycker den har fungerat finfint iaf :)

En elkontra är förövrigt något som lär köpas såsmåningom, mest för att ha i replokalen och så, så man slipper släpa på den stora :)
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Berntsson skrev:Jag har väl ingen stråkexpert, men jag fick en http://www.thomann.de/se/alfred_stingl_ ... ogen_3.htm i julklapp, och jag tycker den har fungerat finfint iaf :)

En elkontra är förövrigt något som lär köpas såsmåningom, mest för att ha i replokalen och så, så man slipper släpa på den stora :)
Tack för tipset.. ska kolla på den! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:
Berntsson skrev:Jag har väl ingen stråkexpert, men jag fick en http://www.thomann.de/se/alfred_stingl_ ... ogen_3.htm i julklapp, och jag tycker den har fungerat finfint iaf :)

En elkontra är förövrigt något som lär köpas såsmåningom, mest för att ha i replokalen och så, så man slipper släpa på den stora :)
Tack för tipset.. ska kolla på den! :)
Kompositstråkarna är faktiskt riktigt bra! Jag har två till min el-cello men trästråkar till el-kontran. Kompositstråkarna är väldigt jämna i kvaliten över lag. Kolla även här:

http://www.fiolaffaren.se/

Under "Instrument" och nästan längst ner på sidan. Han har en del kompositstråkar. Verkar mest vara puritanerna som håller kvar vid trästråkar nu för tiden. Det viktigaste är ju själva taglet och det slits ju och då måste man tagla om. Det ska vara tagel från hanhästar. Det är det bästa. Hanhästar har som bekant snoppar, vilket gör att dom inte pinkar lika mycket på svansen som honhästarna. Urin fräter....

Där fick du en lektion om hästsnoppar och urin på köpet...... :roll:

//J
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:
Liten skrev:
Berntsson skrev:Jag har väl ingen stråkexpert, men jag fick en http://www.thomann.de/se/alfred_stingl_ ... ogen_3.htm i julklapp, och jag tycker den har fungerat finfint iaf :)

En elkontra är förövrigt något som lär köpas såsmåningom, mest för att ha i replokalen och så, så man slipper släpa på den stora :)
Tack för tipset.. ska kolla på den! :)
Kompositstråkarna är faktiskt riktigt bra! Jag har två till min el-cello men trästråkar till el-kontran. Kompositstråkarna är väldigt jämna i kvaliten över lag. Kolla även här:

http://www.fiolaffaren.se/

Under "Instrument" och nästan längst ner på sidan. Han har en del kompositstråkar. Verkar mest vara puritanerna som håller kvar vid trästråkar nu för tiden. Det viktigaste är ju själva taglet och det slits ju och då måste man tagla om. Det ska vara tagel från hanhästar. Det är det bästa. Hanhästar har som bekant snoppar, vilket gör att dom inte pinkar lika mycket på svansen som honhästarna. Urin fräter....

Där fick du en lektion om hästsnoppar och urin på köpet...... :roll:

//J
Som jag skrev i min presentation: Måtte vi alla bli smartare i varandras närvaro! (om inte.. vet jag inte hur det ska gå.. )

Och det blir jag varje dag... tackar Janne för denna biologiska förklaring! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Stort tack till Matte som inte har jordproblem i hjärnan!
Staggen va inte dåligt jordad.. det var bara min hjärna som inte kopplat att jag inte jordar via strängarna (som vanligt)

Mysteriet med varför min bandlösa brummar kan mao vara löst nu också.. glapp i sladden under stallet.. alt att den inte får kontakt..

Tack och förlåt! :oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Stort tack till Matte som inte har jordproblem i hjärnan!
Staggen va inte dåligt jordad.. det var bara min hjärna som inte kopplat att jag inte jordar via strängarna (som vanligt)

Mysteriet med varför min bandlösa brummar kan mao vara löst nu också.. glapp i sladden under stallet.. alt att den inte får kontakt..

Tack och förlåt! :oops:
Tyckte det lät konstigt när du tog upp problematiken första gången.
Gällandes den bandlösa så hade vi löst problemet på träffen om du inte varit så envis med att stalljordningen var korrekt..... :roll: :wink:
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Var handlade du?

Hur lång tid tog det att få hem den?

Vad landade totalräkningen på?

(skulle eg. varit upp till Örebro i slutet på nästa vecka och hade då tänkt att kolla med dig ang. ett besök men nu ser det inte ut att bli Örebro resa före slutet på Feb. och det är ju ett tag dit)
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte skrev:
Liten skrev:Stort tack till Matte som inte har jordproblem i hjärnan!
Staggen va inte dåligt jordad.. det var bara min hjärna som inte kopplat att jag inte jordar via strängarna (som vanligt)

Mysteriet med varför min bandlösa brummar kan mao vara löst nu också.. glapp i sladden under stallet.. alt att den inte får kontakt..

Tack och förlåt! :oops:
Tyckte det lät konstigt när du tog upp problematiken första gången.
Gällandes den bandlösa så hade vi löst problemet på träffen om du inte varit så envis med att stalljordningen var korrekt..... :roll: :wink:
Ja.. det va verkligen my bad!! :oops:
ingo skrev:Var handlade du?

Hur lång tid tog det att få hem den?

Vad landade totalräkningen på?

(skulle eg. varit upp till Örebro i slutet på nästa vecka och hade då tänkt att kolla med dig ang. ett besök men nu ser det inte ut att bli Örebro resa före slutet på Feb. och det är ju ett tag dit)
Thomann, Nästan en vecka, 4603:- om jag inte minns helt galet..
Skrik till.. bara komma och prova..

Nya strängar skulle den behöva dock.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar