Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har aldrig kunnat jämföra de här två typerna av stall, fasta och justerbara, men har en stilla undran. Kommer ett justerbart stall att påverka tonen mycket på en kontrabas jämfört med om man har ett fast stall? Fördelen att man kan justera stränghöjden efter årstid och spelstil är ju uppenbar, men gör det stor skillnad i basens ton? Man kan ju inte jämföra två olika basar med olika stall, utan det måste ju vara samma bas för att man ska märka skillnaden.

En gång i tiden hade jag en Wilfer-bas, tyvärr finns den inte längre, då den krossades under en fallande ljusrigg. (Då var den inte längre i min ägo.) Jag hade Undewood-pickuper på den, de där som man klämde in i skåran i stallet.
Bild
Tyvärr var det som att sätta sordin på basen då dessa klämdes i. All ton och resonans försvann. Jag är rädd att detsamma sker när man har ett stall med rörliga delar. Är det någon som kan upplysa mig?

Enlighten me, please...!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av jannej »

Ingen expert på området bara erfarenhet av justerbart på alla mina basar. Det påverkar som allt annat. Det bör inte fungera som sordin, möjligtvis låter basen annorlunda. Viktigare att stallet passar osv.

Jag tycker det praktiska överväger. Och det är ju nästan standard.

Här finns lite undersökning, allt du behöver veta ;)

https://iwk.mdw.ac.at/?page_id=99&sprache=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av James Bond »

Jag har inte lyckats göra en sjysst jämförelse. Men jag tror inte det spelar någon större roll om du spelar pizz, och särskilt uppmickad. Skruvstall är praktiskt, särskilt om du har en bas som rör sig mycket mellan årstiderna. De gör också det lättare att justera med olika strängar, typ att testa en tunnare/rörligare sträng men med lite högre stränghöjd.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Roger Hedin »

Tack för snabba svar!
Jag behåller det fasta stallet. Musklerna får övas upp istället. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Seggelke »

Har haft tre basar som alla har haft båda justerbart och fast stall. Det påverkar absolut. Värst är metallskruvarna jag har nu - nu har min bas en F#wolf vilket den inte har med fast stall. Jag föredrar två stall och en bridge jack.
Senast redigerad av Seggelke den sön 16 nov 2014, 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av jannej »

Alltid svårt att dra generella slutsatser när kontrabasen är stort och akustiskt instrument, ofta tillverkad i små serier. Små många många andra faktorer bidrar.

Som nämnt tidigare så tror jag inte du kommer höra skillnad uppmickad.

(Däremot t ex gamla Fishman BP100 med metallklämmorna fungerar som en bra sordin.).

Lycka till! :)
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Seggelke »

Det är lått att testa. Med en bridgejack kan du byta mellan fast och justerbart stall på 10 minuter.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Roger Hedin »

Då kommer min nästa fråga: vad är en bridge jack? Det enda jag hittar är:
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av hitman »

Roger Hedin skrev:Då kommer min nästa fråga: vad är en bridge jack? Det enda jag hittar är:
Bild
Den skulle säkert påverka ljudet!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av James Bond »

Eller är det ett alternativ till ställbar ändpinne?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Roger Hedin »

hitman skrev:
Roger Hedin skrev:Då kommer min nästa fråga: vad är en bridge jack? Det enda jag hittar är:
Bild
Den skulle säkert påverka ljudet!
Nu är ju en kontra i sig själv rätt osmidig, men med en sådan skulle den bli löjligt osmidig... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Seggelke »

http://www.mehr-als-werkzeug.de/product ... r-Bass.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Roger Hedin »

You've enlightened me! Tack så mycket! :vinkar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av B-Å Åhs »

Praktisk pryl
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
blomman
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 dec 2014, 14:32

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av blomman »

Min erfarenhet i detta ämne är att när jag satte dit justerskruvar på mitt stall så märkte jag ingen skillnad som jag reagerade över. Sustain, ton mm var det samma som tidigare. Använder Wilson K4 pickupper när jag behöver förstärkning ihop med en DPA. Fördelen med justerbart stall är ju att det är våldsamt praktiskt när man måste justera stränghöjd mm. Lycka till.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av Body&Soul »

Min morbror var verksam som basist under främst 40- och 50-talet. Spelade dåtidens dansmusik, jazz, sving osv. Han hade en kontrabas han hittat på en vind i sin ungdom. Samtida basister var förtjusta i denna "kanon-bas", som de sa. Den hade ett stall som var av gjutjärn. Jag hade förmånen att få låna morbrors bas ett par månader på 70-talet. Det var min första bekantskap med en ståbas. Förutom den har jag erfarenhet av två andra kontrabasar som jag ägt. Nu är jag en riktigt usel på det instrumentet men jag kommer ännu ihåg vilket tryck det var i morbrors "järn-bas." Jag har aldrig sett någon annan kontra med järnstall, har nån annan här gjort det?
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Justerbara stall kontra(!) fasta stall...

Inlägg av James Bond »

Nej, men däremot har jag sett plåtkontrabasar.
Skriv svar