Vilka sensträngar ska jag köpa?

Diskussioner om kontrabasar
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Vilka sensträngar ska jag köpa?

Inlägg av murar´n »

Har länge kört med nylon strängar så nu tänkte jag slå till på sensträngar.Är det finare ton i en sensträng och är dom lätt att slapa med?(spelar i stort sett bara slap).Hade nog tänkt att köpa rena senor men vet inte vilka.Finns ju en uppsjö med strängar men inte i sverige.Thoman är ju smidigt att beställa ifrån o dom har ju bra utbud,Lenzner har jag funderat på.De finns i ren sena och är billiga.Någon som har erfarenhet av dom eller har något annat tips?.Är skillnaden mellan nylon och sensträng stor?.Finns redan många trådar om senor men vill gärna ha färska tips ändå.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilka sensträngar ska jag köpa?

Inlägg av Roger Hedin »

Det verkar som om du får köpa på vinst och förlust och ta reda på svaret den hårda dyra vägen. Ingen verkar ha något klokt att delge; inte jag heller. Kolla på BassChat och TalkBass; där finns många trådar om sådant...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Vilka sensträngar ska jag köpa?

Inlägg av Daionsavage »

Jag minns att Custom (som inte längre är så aktiv här på forumet) övergav Lenznersenorna för weedwhackers!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka sensträngar ska jag köpa?

Inlägg av gabrieldahl »

jag har haft efrano en del, de har funkat väldigt bra med min bas och med en realist-mick (den som man sätter under stallet). jag hade nakna på hela basen ett tag och med stärkare funkade det fint. däremot spelade jag mest jazz, och efrano är kända för att vara vääääldigt slappa. svårt att få ton i e-strängen även efter att de sträckts ut lite. men bättre blir det!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Skriv svar